פרשת וילך
בהפטרת השבוע שבת שובה
"שובה ישראל עד ה' אלוקיך כי כשלת בעוונך"
אומר הנביא אל בנ"י אין ה' חפץ בעולות וזבחים או בכלי כסף וזהב כדי שתשובו אליו אלא אחת הוא מבקש, קחו עמכם דברים – התוודו על עוונותיכם, ושובו אל ה' באמת בתשובה שלמה ולא בשפתיים בלבד, ואמרו אליו ובקשו ממנו בתפילתכם כל תשא עוון, כל עוונותינו תסלח, וקח טוב קבל רק את מעשינו הטובים ונשלמה פרים שפתינו כלומר הפרים שהיה לנו להקריב לפניך נשלמם בדברי שפתינו בתפילתינו.
ילקוט שמעוני (יח-שנח) שאלו לחכמה חוטא מה עונשו? א"ל חטאים תרדוף רעה, שאלו לנבואה חוטא מה עונשו? א"ל הנפש החוטאת היא תמות, שאלו לתורה חוטא מה עונשו? א"ל יביא אשם ויתכפר לו. שאלו להקב"ה חוטא מה עונשו? א"ל יעשה תשובה ויתכפר לו. התשובה היא מעבר להשגת החכמה הנבואה והתורה.
תהליך בריאת העולם התרחש כביכול באופן הדרגתי מן הקרוב ביותר אל הבורא והלאה ממנו, שבעה דברים היו קיימים עוד לפני בריאת העולם, הראשון שבהם זה תשובה, והשני זה התורה. תשובה קדמה לתורה.
בימינו כאשר אומרים 'בעל תשובה' או 'חוזר בתשובה' מתכוונים לסוג מאוד מסויים של תשובה – שיבתם של יהודים שלא שמרו תורה ומצוות אל היהדות. התפיסה הזאת של מושג התשובה יש בה עיוות כפול, הן כלפי יהודים שומרי תורה ומצוות הן כלפי מי שבאו לא מכבר אל חיי היהדות. התשובה נתפסת במונחים חברתיים וכיתתיים, כמעבר ממחנה אחד למחנה שני, בשעה שמהותה האמיתית היא תביעה נפשית מתמדת, שהכל חייבים בה.
מספרים על האדמו"ר מגור שנכנס אליו פעם איש צוות בישיבה של בעלי תשובה, וסיפר על הישיבה ותלמידיה. בתוך כך עלה חשש בליבו שמא האדמו"ר חושב שאף הוא 'חזר בתשובה' מיהר האיש להבהיר: 'אבל אני עצמי אינני בעל תשובה' אני רק מלמד בישיבה של בעלי תשובה.. אמר לו האדמו"ר ומדוע באמת אינך בעל תשובה?! למעשה כל יהודי נדרש לחזור בתשובה. שלוש פעמים בכל יום מתפללים ומבקשים: "השיבנו אבינו לתורתך.. והחזירנו בתשובה שלמה לפניך", זו תפילתם של יהודים יראי שמים ומדקדקים במצוות. הם מהעולם לא חיללו שבת ולא אכלו מזון לא כשר, ובכל זאת הם מבקשים שהקב"ה יעורר את ליבם כדי שיחזרו בתשובה.
כל היופי שברעיון התשובה הוא היותו קריאה מתמדת להתעלות ולהזדככות עצמית, אין הוא מצטמצם למחנה כל שהוא ולקבוצה מסויימת, אלא לכל יהודי באשר הוא. הכל זקוקים לתשובה דתיים ושאינם דתיים, מי שהתחנכו ברוח היהדות ומי שלא זכו לחינוך יהודי, גם מי שהגיע לדרגה רוחנית גבוהה נקרא לשוב בתשובה ולהתעלות לרמה עליונה עוד יותר.
'כי המצווה הזאת לא נפלאת היא ממך ולא רחוקה היא לא בשמים היא ולא מעבר לים היא… כי קרוב אליך הדבר מאוד בפיך ובלבבך לעשותו'. לרב הונא החמיצו ארבע מאות חביות של יין, הפסד כספי עצום! באו חכמים לבקר אותו, וכששמעו על הנזק הנורא, אמרו לו שהוא צריך לעשות חשבון נפש.. אמר להם רב הונא: אני חשוד בעיניכם? אמרו לו וכי הקב"ה הוא חשוד?! אם בורא עולם עושה לך נזק יש סיבה. 'נחשפה דרכינו ונחקורה ונשובה אליך..' צריך לעשות תשובה, אמר להם רב הונא אם אתם ידועים משהו, תגידו. אמרו לו: למה אתה לא נותן את העצים לאריס שלך? אמר להם: כי הוא גנב והוא גנב הרבה יותר ממה שאני חייב לו. אמרו לו: גם הגונב מן הגנב טועם טעם של גנבה. אף על פי שהוא גנב, אתה חייב לתת לו את מה שמגיע לו? קיבל רב הונא את דבריהם ושילם, הבעיה נפתרה. רק יש מחלוקת בגמ' אם זה היה נס גלוי או נס נסתר, אחד אומר שהיה פה נס מעל הטבע ונהפך כל החומץ חזרה ליין, לא יאומן, חומץ הוא יין עם בקטריות, טיפה אחת של חומץ יכולה להחמיץ חבית יין, ופתאום הכל נעלם, ואחד אומר שהמחיר של החומץ כה התייקר עד שהגיע למחיר היין והוא הרוויח כמו שהיה מרוויח ביין. כמה עולה בקבוק חומץ 5 שקלים כמה עולה בקבוק יין 50 שקלים, זאת אומרת שמחיר החומץ בעולם עלה פי עשרה!!! כמה מדורים כלכליים התמלאו בעקבות עלית המחירים הפתאומית הזו?! אחד טען שזה מפני שבסין הפסיקו לשתות יין, והשני טען שזה מפני שהשינויים במזג האויר מעלים את הצורך בצריכת החומץ, והשלישי טען טענות כאלו ואחרות, ומה באמת קרה? יהודי עשה תשובה וכשיהודי אחד חזר בתשובה זה משנה את כל המציאות, כל השאר זה רק תפאורה.
אדם המקשיב לקול נשמתו, המתנהג על פי הכתבת טבעו – בצורתו הטהורה – אין דבר קרוב יותר מהתשובה והתיקון, כל שעלינו לעשות הוא להתגבר על העצלות ולהוציא לפעל את הדחף לתשובה שרוחש בעמקי לבו של כל אחד מישראל. בשבת זו לפני יום הכיפורים שזוכים אנו להיטהר ולהתקדש נדע לנצל את ההזדמנות של כל הבא ליטהר מסייען בידו, יזכנו ה' ית' שנזכה לקדושה לטהרה ולגמר חתימה טובה לנו לכל כלל ישראל.
לע"נ ר' אברהם בן יעקב ושרה נזי
הרב גבריאל מירלא הי"ו מרחובות