הרב פניחס מוזגרשוילי בדברי תורה לפרשת 'שופטים'

הרב פניחס מוזגרשוילי בדברי תורה לפרשת 'שופטים'

פרשת שופטים

בפרשת השבוע אנו קוראים על הדין של "עגלה ערופה". כאשר נמצא אדם הרוג מחוץ לעיר ולא יודעים מי פגע בו, הסנהדרין צריכים לשלוח צוות שימדוד מבחינה מקצועית ומדוייקת איזו עיר הכי קרובה למקום הרצח שבו נמצא החלל.
כשמוצאים את העיר הקרובה לנרצח, רבני אותה העיר צריכים לערוך טקס פומבי ובו עורפים את ראש העגלה ליד הנחל. הרבנים "זקני העיר" צריכים לגשת יחד עם הכהנים ולרחוץ את ידיהם ולהגיד בפני כל הציבור "ידינו לא שפכו את הדם הזה ועינינו לא ראו. כפר לעמך ישראל . . ואל תתן דם נקי בקרב עמך ישראל . . ואתה תבער הדם הנקי מקרבך".
ולכאורה לא מובן, איך חושדים ברבנים ברצח החלל? הרי הם בוודאי לא רצחו אותו, אלא ישבו ולמדו תורה, אם כן מדוע הם נדרשים לנקות את עצמם ולהצהיר קבל עם ועדה "ידינו לא שפכו את הדם הזה"?
חז"ל מסבירים לפי הפשט שהכוונה ידינו לא שפכו את הדם הזה שלא מנענו מהחלל אוכל, שתיה ליווי ואירוח.
אבל אם נתבונן בדברים יש כאן עומק עם מסר לחיים.
בספר "תנא דבי אליהו" שואל אליהו הנביא מדוע נהרגו עשרות אלפי יהודים במקרה של "פילגש בגבעה"?
ומשיב אליהו הנביא באופן חריף: האחריות מוטלת על חכמי הסנהדרין כי הם היו צריכים להסתובב בכל עיירות ישראל, ולמד את בני ישראל תורה ודרך ארץ וזה יגרום לבני ישראל להתרחק ממעשים לא טובים.
אך במקום זה כשבני ישראל נכנסו לארץ, כל אחד מחכמי ישראל דאג לעצמו בבחינת "צדיק בפרווה" להתעלות ברוחניות, ולא למצב הרוחני של העם. וזה גרם להידרדרות הרוחנית עד לסיפור של "פילגש בגבעה".
וזה המסר מעגלה ערופה "כל ישראל ערבים זה לזה". האחריות לא נפלת רק על הרוצח, אלא גם על הסביבה והתושבים מהעיר הסמוכה ואפילו עד כדי כך שמטילים אחריות על זקני העיר ורבניה כי הם היו אמורים וצריכים לדאוג ללמד את התורה לעם, עד כדי כך שזה היה גורם גם לאנשים הרדודים הפושעים הגרים בעיר להימנע מפשעים ורצח ולהתנהג כראוי ליהודי שומר תורה ומצוות.
הלקח מפרשת השבוע הוא מסר לכל אחד מאיתנו. לצערנו ישנם רבים מאחינו בני ישראל שאינם שומרים תורה ומצוות לעת עתה, ויכול אדם לכאורה לומר לעצמו מה איכפת לי מהאחרים, ברוך ה' אני יושב ולומד תורה, זו בעיה של אותם שאינם מקיימים תורה ומצוות.
ועל כך אומרת התורה כי לכל אחד מאיתנו יש אחריות כוללת "ערבות הדדית", תוכל להשפיע על חבר שאינו לומד תורה להשתתף בשיעורי תורה, מי שאינו שומר על כשרות המאכלים, להקפיד על אוכל כשר. ומי שאינו מניח תפילין להשפיע עליו לקיים את המצוה החשובה של הנחת תפילין בכל יום חול.
ובמעשים אלו אנו מקיימים את הערבות ההדדית שלנו "כל ישראל ערבים זה לזה".
מעובד לפי שיחותיו הקדושות של הרבי מליובאוויטש.

הרב פינחס מוזגרשוילי הי"ו מלוד

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*