הרב יעקב טטרוא בדברי תורה לפרשת 'שמות'

הרב יעקב טטרוא בדברי תורה לפרשת 'שמות'

פרשת 'שמות'
"ויקום מלך חדש" וגו' "אשר לא ידע את יוסף" וגו' שואל הכלי יקר לשון קימה לא מצינו במלך, היה צריך לאמר "וימלוך מלך חדש" וכו' (ועוד איך לא ידע את יוסף שזה מקרוב היה מלך על כל ארץ מצרים)
ומתרץ הכלי יקר לשון קימה כמו מי שקם על רעהו להרע לו כמו שכתוב: "ויקם קין ויהרוג את הבל" כך ויקם פרעה בתחבולות ועצות להרע לישראל ואע"פ שראה שהקב"ה עמם איך הם מצליחים, פרים ורבים בצורה לא רגילה מ"מ קם לעצה רעה נגד ה' שנא': "הבה נתחכמה לו" למלכו של עולם ח"ו וע"ז בא ההמשך "אשר לא ידע את יוסף" ודאי הכיר את יוסף גודלו ופועלו אשר הוא השליט על כל ארץ מצרים אבל לא ידע את פרשת יוסף ואחיו שגם הם התנכלו לו ונתחכמו בעצות להאבידו ואת חלומותיו ולא עלתה בידם כי ה' מקיים נבואתו, "והנה קמה אלומתי וגם נצבה" וגו' וכעת פרעה מטכס עצות להרע ולא ידע 'כי הוא אמר ויהי הוא ציוה ויעמוד' אין חכמה ואין תבונה ואין עצה נגד ה' וגו'.
ועוד אפשר בס"ד לבאר בדרך אחרת והוא 'יסוד סיבת הגלות' שצריך להבין איך נתן רשות לפרעה ועמו הרשעים לשעבד את עם סגולה בפרך וכו' "אם לא כי צורם מכרם" (דברים לב) והלא יעקב ירד עם בניו למצרים לקיים גזירת "גר יהיה זרעך" כו' ומכאן מנין השנים לגלות והוא רדו (210) שנים ולא נשתעבדו עד ענין זה כמו שכתוב בגמ' (שבת פט:) 'היה יעקב אבינו ראוי לירד בשלשלות של ברזל למצרים אלא זכותו עמדה לו' א"כ היכן חל השינוי שנתן הרשות לפרעה לשעבד את בנ"י.
נאמר קודם לכן "וימת יוסף וכל אחיו וכל הדור ההוא" וכו' והלא כבר בסוף ויחי וחתימת ספר בראשית נאמר 'וימת יוסף.. וישם בארון במצרים' וגו' למה חזר הכתוב לומר מיתת יוסף אלא דמותו והשפעתו של יוסף נאבד ואיננו היינו אותה ההנהגה של יוסף ששמר עליו במשך 93 שנה במצרים ולא חטא ממילא ירדו במעלה הרוחנית 'למצרים' – לחומר, כאן זה גדר חדש של 'וימת יוסף'.
מסופר על עירה שחיפשה להם רב ת"ח גדול שישב על כס הרבנות ופארו בפניו שבעיירה זו קבור הט"ז ,המג"א, הגר"א, הבעש"ט וכו' שמע את זה הרב ארז חפציו הוא וב"ב ונסע עימהם. הגיע לעיירה וראה בבית העלמין היהודי שאין אחד מהם מכל הנ"ל שקבור שם והתאונן בפניהם והם הסבירו לו כאן קבור הט"ז שאין מי שילמד את תורתו, וכן לא תורת הגר"א ולא תורת הבעש"ט כל אלו קבורים כאן, אבל בעיר שלומדים וממשיכים דרך רבותינו שם 'יעקב לא מת' וכיון שעם ישראל שכחו מיוסף והנהגתו ממילא מידה כנגד מידה גם פרעה לא רוצה לדעת מיוסף ומשעבד את בנ"י וכו'.
אבל מי שבאמת שמר על עצמו כהנהגתו של יוסף ודבק 'במלך מלכי המלכים' אין רשות לשלוט בו שום גורם רע ואיך דבקים בה' ע"י כח התורה כמו שפרעה אומר למשה "לכו לסבלותכם" אתכם אני לא משעבד כי אתם עוסקים בתורה ששבט לוי לא נתפתה ……—-לפרעה ולמצרים ותאוותם ישבו ועסקו בתורה לכן אפי' פרעה ידע שעם שבט לוי אין לו רשות לגעת בהם ולשעבדם וזה פירושו של "לכו לסבלותיכם" אבל עם ישראל שירדו ונתחברו למצרים החומרית עבדו בחומר ולבנים.
למדים מכאן שני דברים א. האחד שמי שיושב ועוסק בתורה לשמה נחשב כעובד לכל דבר (לסבלותיכם). ב. והדבר השני שאפי' פרעה הרשע ידע שמי שיושב ועוסק בתורה ללא קשר והתחברות לחומריות אין שום כוח שישלוט עליו.
לא נותר אלא לבקש בתפילה לקל נורא עלילה 'שהוא יפתח לבנו בתורתו וישים בלבנו אהבתו ויראתו לעשות רצונו ולעבדו בלבב שלם' ועי"ז יסיר מעלינו קושי השעבוד של 'האחרית הימים' כמו שנאמר בגמ' (סנהדרין צח:) 'מה יעשה אדם וינצל מחבלו של משיח (מהיסורים והצרות קודם בוא המשיח) יעסוק בתורה וגמילות חסדים' רק שיעבוד לתורה ואחדות עמ"י ע"י חסד יציל אותנו מכל חולי ומדווי מצרים הרעים וסמך לדבר 'ציון במשפט תפדה.. ושביה בצדקה' וגו' ונזכה לביאת גואל צדק במהרה לגאולת עולמים יחד כל שבטי ישראל, אמן.

הרב יעקב טטרוא הי"ו מבאר יעקב

לע"נ רפאל בן שלום ושמחה , לע"נ אברהם בן בכור ורבקה

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*