הרב רפאל טטרוא בדברי תורה לפרשת 'נח'

הרב רפאל טטרוא בדברי תורה לפרשת 'נח'

פרשת 'נח'

בפרשתינו התורה מספרת על חטאם ועונשם של שני דורות קדומים, דור המבול ודור הפלגה, בעוד שחטאם של דור המבול מפורש בפסוק "וַתִּשָּׁחֵת הָאָרֶץ לִפְנֵי הָאֱלֹהִים וַתִּמָּלֵא הָאָרֶץ חָמָס" (בראשית פרק ו פסוק יא), ומפרש רש"י שם "ותשחת- לשון ערוה ועבודת אלילים: ותמלא הארץ חמס- גזל". חטאם של דור הפלגה אינו מפורש וכדברי המדרש רבה (פרשה לח) "מעשה דור המבול נתפרש מעשה דור הפלגה לא נתפרש". וכך מתארת התורה את מעשיהם של אותו הדור "וַיְהִי כָל-הָאָרֶץ שָׂפָה אֶחָת וּדְבָרִים אֲחָדִים… וַיּאמְרוּ הָבָה נִבְנֶה-לָּנוּ עִיר וּמִגְדָּל וְראשׁוֹ בַשָּׁמַיִם וְנַעֲשֶׂה-לָּנוּ שֵׁם פֶּן-נָפוּץ עַל-פְּנֵי כָל-הָאָרֶץ" (בראשית פרק יא פסוק א, ד). בהתבוננות שטחית נראה שמדובר בדור מאוחד שחי בשלום והרמוניה וכל מטרת בניית המגדל היתה לשמירת האחדות, אלא שלאחר עיון במדרש ובמפרשים נגלה שהיתה להם כוונה נסתרת, רש"י מביא בשם המדרש שבמילים "ודברים אחדים" מרומז חטאם וכונתם האמיתית, וכך כותב רש"י: "באו בעצה אחת ואמרו לא כל הימנו שיבור לו את העליונים נעלה לרקיע ונעשה עמו מלחמה. דבר אחר על יחידו של עולם", על פי שני הפרושים האלו שמביא רש"י מטרתם היתה מרידה וכפירה במלכות הקב"ה, וכן מבואר בגמרא בסנהדרין (דף קט, א) שלמדה זאת ממה שנאמר בהמשך "וְנַעֲשֶׂה-לָּנוּ שֵׁם" שהכונה לעבודה זרה "תניא רבי נתן אומר כולם לשם עבודת כוכבים נתכוונו, כתיב הכא נעשה לנו שם, וכתיב התם ושם אלהים אחרים לא תזכירו, מה להלן עבודת כוכבים אף כאן עבודת כוכבים".

הספורנו מסביר שמטרת מתכנני המגדל לא היתה עצם העבודה זרה, אלא שהעבודה זרה הייתה אמצעי לשלטון ללא מצרים, וכך כותב "נַעֲשֶׂה שֵׁם- עֲבוֹדָה זָרָה שֶׁתִּהְיֶה בַּמִּגְדָּל, וְיֵצֵא בְּכָל הַמִּין הָאֱנוֹשִׁי שֵׁם גּבַהּ מְקוֹמָהּ וְגדֶל עִירָהּ, בְּאפֶן שֶׁתֵּחָשֵׁב אֱלֹהֵי הָאֱלֹהִים אֵצֶל כָּל בְּנֵי הָאָדָם, וְאֵלֶיהָ יִדְרְשׁוּ כֻּלָּם. וְהַכַּוָּנָה בָּזֶה הָיְתָה שֶׁהַמּוֹלֵךְ עַל אוֹתָהּ הָעִיר יִמְלֹךְ עַל כָּל הַמִּין הָאֱנוֹשִׁי בִּהְיוֹת שָׁם דְּרִישַׁת כֻּלָּם" דהיינו ידעו והבינו ראשי אותו הדור שכל המחלוקות נוצרות בגלל חילוקי דתות או חילוקי לשון ולכן כאשר כולם יתאחדו סביב דת אחת ולשון אחת תתכן אפשרות לשלוט על כל העולם.

רש"י שם מביא פרוש נוסף "דבר אחר, ודברים אחדים אמרו אחת לאלף ותרנ"ו שנים הרקיע מתמוטט כשם שעשה בימי המבול בואו ונעשה לו סמוכות", פרוש זה דרוש ביאור, לכאורה אם כל כונתם היתה באמת למנוע אסון עתידי שיכול לקרות א"כ מה חטאם. דבר נוסף צריך להבין וכי באמת חכמי אותו הדור האמינו שמגדל שראשו מגיע השמימה יכול למנוע את המבול הבא. ועוד קשה הרי גם לפי שיטתם המבול הבא יתרחש רק בעוד למעלה מאלף שנה וא"כ מה הסיבה להילחץ כבר עכשיו.

אלא שנראה לומר שהיתה כאן כונה נסתרת בכל המהלך הזה, גם הסבר זה הוא המשך למה שכתב רש"י קודם שכונת ראשי אותו הדור היתה לגרום לעם לעבוד עבודה זרה, אלא שתודעת המבול הפריע להם לבצע את זממם, שהרי כולם ידעו על חטאם של דור המבול ומה היה סופם ולכן פחדו לחזור על אותם מעשים. מטרת ראשי אותו הדור היתה לשכנע את העם שאין ממה לפחד, שבאמת אין דין ואין דיין, הם בעצם באו לכפור ביסודות האמונה של השגחה פרטית ושיש שכר ועונש, ולשם כך הם פיתחו תיאוריה הטוענת שכל הסיפור של המבול אינו קשור למעשיהם של בני האדם, אלא זו תופעה טבעית שקוראת פעם ב1656 שנה, וכדי לשכנע את העם שהם כביכול מאמינים במה שהם אומרים, החליטו על הקמת פרויקט ענק של בנית המגדל אף שהיה ברור להם שזו שטות גמורה. לכן הקב"ה הפר את עצתם ע"י הריסת המגדל ופיזורם של האנשים על פני כל הארץ, כך שאותם רשעים לא יכלו בקלות להפיץ את שיטתם הכפרנית.

הרב רפאל טטרוא הי"ו מירושלים

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*