הרב יצחק אדרת בדברי תורה לפרשת 'ויחי'

הרב יצחק אדרת בדברי תורה לפרשת 'ויחי'

פרשת ויחי

הכוח להשפיע:
קיווי ברנהרד הינו יהודי המתגורר בארצות הברית, וכמו יהודי מן המניין אף הוא חשב תמיד כיצד לייצר כסף וככל שהוא מושג בקלות יתירה הרי זה משובח.
יום אחד רעיון נכנס במוחו, "נמר אפריקאי" מוכר לכם? הוא בעל חי שמבנה גופו נראה כחתול אולם הוא טורף מן המניין.
קיווי החל לחקור בדבר הנמר כיצד אורב הוא לטרפו, מהו הרגע בו ממצמץ בעיניו, כיצד ממתין בסבלנות לשעת כושר, ומתי רגע ההתנפלות בזינוק מפתיע. אחר שהבין ולמד את כל תכונות וטכניקות הנמר הוא הוציא לאור ספר בעזרתו יכל המעיין בו להפוך לביזנסמן מצליח.
מסתבר שעל מנת להצליח בעולם העסקים מלבד עזרה מן השמיים נדרשת התערבות מצד האדם הבאה לידי ביטוי בטכניקות בהן נוקט. שאף בעסקים חייבים לדעת מתי ללחוץ, מתי להרפות, להמתין בסבלנות לשעת כושר, וכשזו מגיעה לנצלה עד תום.
תוך חודשים ספורים הפך הספר להיות מבוקש ביותר והוגדר כ"רב מכר" ובארצות הברית כמו בארצות הברית קנה המידה הוא החל מעשרים מיליון רוכשים לערך שעטו על השלל הנכסף.
ככל שהספר התפרסם כך גם סופרו, הוא הוזמן להרצות בכנסים שונים בהם גרף רווחים נאים. ביום מן הימים מצלצל מכשיר הטלפון שברשותו ומעבר לקו היה זה אחד ממנהלי חברת מיקרוסופט, "שלום לך" פתח המנהל והתעניין בשלומו, אח"כ המשיך "תראה, אנחנו עושים בחברה כנס ענק לכל מנכ"לי החברה הפרוסים ברחבי הגלובוס ואנו מבקשים שתכבד אותנו בנוכחותך ותישא דבריך, על מחצית השעה של הרצאה תתוגמל בשכר שלא חלמת"!!! וכאן נקב בסכום מרשים ביותר.
קיווי המום מן הדברים אותם שמעו אוזניו, "אוקיי, מהו התאריך"? שאל, וכאשר נקט המנהל בתאריך המדויק גילה קיווי שזה נופל לא פחות ולא יותר ביום השבת. פעימות לבו גברו, מעולם לא עבד ביום השבת וכיצד יעז עתה לחללה בעבור כסף??
"אדוני", השיב קיווי בעדינות "יהודי שומר תורה ומצוות אני". "כן, אני יודע" קטע אותו המנהל בביטחון, "ביררתי עליך"…
"וככזה" המשיך קיווי לומר, "אינני יכול לחלל את השבת, צר לי אולם לא אוכל להגיע".
דקת דממה!!
המנהל מנסה לעכל את אשר שמע, רק שלפתע נזכר מיהו בן השיח, 'נו' חשב לעצמו 'הרי הוא הוציא ספר המלמד כיצד לעשות ביזנס וכנראה הוא מעוניין שאוסיף לו', "טוב תשמע" אמר המנהל, "הבנתי אותך… אני מוכן לשלם לך כפול עבור ההרצאה והכסף יופקד בחשבונך עוד באותו היום! מה אתה אומר"?
שניות של אי הבנה וקיווי משיב בטבעיות, "כמו שכבר אמרתי צר לי, אך לא אוכל להגיע ביום שבת"!
כמה רגעים של שקט, קיווי סבר שהשיחה נותקה ורגע לפני שהשיב את שפופרת הטלפון למקומה שמע את המנהל, "שמע, הצעה אחרונה", וכאן נקב בסכום אדיר בכל קנה מידה, "ושתדע שגם מר ביל גייטס יהיה נוכח"!!
אף על פי שהשתתפותו של ביל גייטס בכוחה להוביל שיתופי פעולה והשלכות כלכליות מניבות ביותר, כל אלו לא הפריעו לקיווי לומר שוב בהחלטיות "כמו שכבר אמרתי לך"…
השיחה הסתיימה והמידע הועבר על ידי המנהל אל הממונים עליו, חולפות דקות והטלפון מצלצל שוב, "שלום, מדבר סמנכ"ל מיקרוסופט" קיווי משער שהלה מבקש שוב להטריד אותו בהצעה מפתה יותר, "אמרתי לך, אני לא יכול".
"תשמע טוב" קוטע אותו הסמנכ"ל "הזזנו בגינך את הכנס ליום ראשון עם כל המשתמע מכך".
"אם כך" השיב קיווי כלא מאמין "אגיע בשמחה".
יום ההתכנסות מגיע, קיווי עולה לבמה קורן מאושר מחויך צופה במאות האנשים וחושב איך כל אלו שינו את הלו"ז שלהם זאת כדי שיהודי אחד לא יחלל את השבת, לאחר נאום בחסד הוא יורד מן הבמה וחשבון הבנק שלו מזדכה בסכום הגון במיוחד.
חולפים מספר חודשים ושוב טלפון, "שלום לך, מדבר סמנכ"ל מיקרוסופט". "כן" מתעניין קיווי, "ברצוני לשתף אותך במשהו, שבוע שעבר טסנו כמה מנכ"לים ואנוכי יחד עם הבוס שלנו ביל גייטס למקום מסוים, ובדרך הוא שאל אותי מדוע העברתי את הכנס ליום ראשון? השבתי לו כמובן את תשובתך בעניין ובילי תהה בפני באומרו שלו הייתי מוסיף לך היית בטוח בא ביום השבת, או אז השבתי לו בנימוס שהוספתי וקצת הרבה… אך גם זאת לא הועיל, תשמע בילי היה המום. לאחר מספר רגעי הרהור אמר לי, תקשיב טוב עד היום חשבתי שבכסף שלי אני יכול לקנות הכל כולל הכל. היום הבנתי שיהודי אי אפשר לקנות בשום הון שבעולם".
על הנאמר בפתיחת פרשתנו "ויחי יעקב בארץ מצרים שבע עשרה שנה" כותב הספר 'משך חכמה' "ויעקב אבינו לא בעירו לבד היה חי ולא בארץ גושן לבד, רק בכל ארץ מצרים. והיינו שפסק הרעב ממצרים שבירך לפרעה שיעלה היאור בשבילו, וזה שאמרו 'אבל כבד זה למצרים' ולא לארץ גושן בלבד שחזר הרעב למקומו אחר פטירתו".
כלומר, על אף שמקום מושב יעקב בארץ גושן בלבד היה, השפעת קדושתו ניתנה על ארץ מצרים כולה. שהכול הרגישו בהימצאותו ושפע רב ניתן בזכותו, שהרי כל עוד היה יעקב אבינו בחיים פסק הרעב ממצרים וכשנסתלק שב כבראשונה.
ונראה לפרש ששורש השפע במישור הגשמי מעוצמת קדושתו הרוחנית של יעקב אבינו בא, לפי ששני אופנים יש באדם המשפיע על חברו, האחד הוא באדם שדרגת רוחניותו אינה גבוהה למדי כדרגת הצדיק ועל אף שמתקשה בפרנסתו למשל נוהג ביושר רב במשאו ומתנו ונזהר לבל יכשל ולו באונאה קלה שבקלות. בהנהגה זו מוכיח לבריות שאף בשל מצבו הדחוק ניתן לגבור על תחבולות היצר וכל הרואה זאת לוקח מוסר באומרו, אם הוא כאחד האדם משל ביצרו מפני מה לא אעשה זאת אף אני?!
האופן השני הוא באדם המורם מעם ובעל מדריגה גבוהה שמעשיו אינם ברי השפעה כל כך כאחד האדם, לפי שאף על פי שנוהג בדרכים ישרות ומושל ביצרו יאמרו הבריות שבכוחו הדבר בשל דרגתו הגבוהה אך אנו שלא בדרגתו איננו מסוגלים כמותו. אלא שכיוון שערכו גדול בעיני הבריות יוכל להשפיע בדבריו שיהיו נשמעים ובכך יתקנו דרכיהם וישפרו מעשיהם.
לפיכך יש לומר ששתי דרכים אלו מצינו ביעקב אבינו, שמחד הוכיח את בניו כפי תכונותיהם וערכם טרם הסתלקותו ומאידך עצם הנהגתו העניקה לימוד רב לכל אחד ואחד. כלומר שניחן יעקב בשני כוחות אלו, שגם כח והשפעה רבים היו בפיו הבאו לידי ביטוי בתוכחת בניו, וגם השפעה עצומה הייתה במעשיו שנשאר בדרגתו הגבוהה ובהנהגתו הרמה אף שתלאות רבות עברו עליו שרבים ביקשו לרודפו ולהכניע כוחו, את זאת ראו כולם ולקחו מוסר עד כדי שניכרה השפעתו על ארץ מצרים כולה שהתפעלו מכוחו.
והואיל ומצרים כולה קיבלו השפעתו ולמדו ממעשיו כל אחד כפי כוחו, על כן אף להשפעה גשמית זכו מן השמים וכל עוד היה יעקב חי שיכלו ללמוד ממעשיו הטובים פסק הרעב ושב אחר הסתלקותו, והוא הביאור בדברי המשך חכמה שיעקב חי היה בכל ארץ מצרים שהשפעת מעשיו הטובים ניכרה היטב בכולה.
יהודי יוכל להימצא במקום אחד אך מעגלי השפעתו עלולים להיות רחוקים מאוד, כך נהג קיווי בעמידתו האיתנה בשמירת השבת ובזה לימד את בני שיחו שערכי הרוח חשובים מערכי החומר, שזאת לימדנו יעקב אבינו שניתן להתגורר במקום המקדש את ערכי החומר כמצרים ולהחשיב את ההיפך הגמור ואף להשפיע לטובה.
שבת שלום ומבורך.
הרב יצחק אדרת הי"ו מבני ברק

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*