הרב פינחס מוזגרשוילי בדברי תורה לפרשת 'כי תצא'

הרב פינחס מוזגרשוילי בדברי תורה לפרשת 'כי תצא'

פרשת כי תצא

פרשתנו פותחת בפסוק "כִּי תֵצֵא לַמִּלְחָמָה עַל אֹיְבֶיךָ, וּנְתָנוֹ ה' אלוקיך בְּיָדֶיךָ וְשָׁבִיתָ שִׁבְיוֹ".
בתחילה מדובר בפסוק על אויבים לשון רבים "אֹיְבֶיךָ", אך בסוף הפסוק מדובר על אויב בלשון יחיד "וּנְתָנוֹ", ולכאורה לא מובנת כוונת הפסוק האם מדובר על אויב יחיד או אויבים רבים.
ידוע שכל דבר בתורה הוא מדוייק בתכלית, ובכל דבר מלבד משמעותו הפשוטה, בעומק הדברים קיימת משמעות נסתרת ועמוקה. עלינו להבין מה רומזת לנו התורה בתיאורה על מלחמה בלשון יחיד ובלשון רבים.
לכל יהודי יש שני סוגי אויבים – גשמי ורוחני. האוייב הגשמי נלחם נגד הגוף הגשמי ונגד קיומו בפשטות של היהודי. האויב הרוחני נלחם נגד קדושתו ודרגתו הרוחנית של היהודי, נגד הנשמה האלוקית.
במילה "אֹיְבֶיךָ" התורה כוללת את שני סוגי האויבים גם יחד, גשמי ורוחני, כי גופו ונפשו של היהודי הם חד, כי מטרת שניהם היא כדי לשרת את הקב"ה. אויבי נשמת היהודי הם גם אויבי הגוף היהודי, וכן להיפך.
מעניקה לנו התורה הוראות כיצד עלינו לנהוג ביציאתנו למלחמה נגד אויבים אלו: לכל לראש – כי תצא למלחמה, עוד קודם שאתה נפגש עם האוייב עליך להיחלץ חושים "לצאת" להיות בתנועה ובמהלך של יציאה למלחמה מתוך ביטחון ואמונה בה', מתוך גישה של "עַל אֹיְבֶיךָ" שאתה כבר בעליונות על האויב. כי הקב"ה בעצמו מתלווה אליך במלחמה זו ומסייע לך לנצח בה.
וכאשר יהודי יוצא למלחמה בגישה כזו אזי מובטח לו שינצח. וזה לא יהיה ניצחון רק על האויבים הגלויים, כי אם על היצר הרע שעליו נאמר בגמרא: הוא השטן (אויב הנשמה), הוא יצר הרע, הוא מלאך המוות (אויב הגוף).
יהודי שיוצא למלחמה נגד האויבים מתוך הרגשה חזקה וביטחון שאין כל כח בעולם שיכול לעמוד נגד הקדושה והטוב, מצליח לנצח לא רק את החיצוניות של הרע, אלא גם את הפנימיות ומעקר אותו מהשורש. ואז נאמר "וּנְתָנוֹ" לשון יחיד, שהקב"ה נותן את השורש את היצר הרע בעצמו שהוא המקור ושורש של כל האויבים של היהודי.
אך התורה מוסיפה ואומרת "וְשָׁבִיתָ שִׁבְיוֹ". לעיתים היהודי לא נזהר מהיצר הרע, והוא נופל ונלכד ברשתו ומעביר לרשותו של היצר את הכוחות הכבירים שהקב"ה העניק לו לצורך עבודת ה', ואז כוחות אלה נמצאים בשבי בידי היצר הרע.
באה התורה ומבטיחה לנו שהיהודי יצליח גם להוציא מהרע את "שִׁבְיוֹ" את כל מה שהיצר הרע הצליח ללכוד ולשבות עד עכשיו, וכמו שאומרים חז"ל שעל ידי תשובה גדולה מעומק הלב "זדונות נעשו לו כזכויות".
ויהי רצון שעל ידי המלחמה הפנימית שנזכה לעקר ולהכרית את יצר הרע מקרבנו, ויתקיים בנו הפסוק וְאֶת רוּחַ הַטֻּמְאָה אַעֲבִיר מִן הָאָרֶץ, ותסתיים המלחמה הפנימית שלנו עם היצר, וניצחון זה יחיש את ביאת מלך המשיח בקרוב ממש.
(מעובד לפי שיחותיו הקדושות של הרבי מליובאוויטש).
הרב פינחס מוזגרשוילי הי"ו מלוד

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*