הרב אלישי זיזוב בדברי תורה לפרשת 'לך לך'

הרב אלישי זיזוב בדברי תורה לפרשת 'לך לך'

פרשת לך לך

"וַיּוֹצֵא אֹתוֹ הַחוּצָה וַיֹּאמֶר: הַבֶּט-נָא הַשָּׁמַיְמָה וּסְפֹר הַכּוֹכָבִים, אִם-תּוּכַל לִסְפֹּר אֹתָם! וַיֹּאמֶר לוֹ: כֹּה יִהְיֶה זַרְעֶךָ"
בשנים האחרונות רבו בעולם אנשי מיסטיקה ומגלי עתידות: אסטרולוגים, קוראים בקפה, פותחים בקלפים ועוד שורה ארוכה של המחזיקים עצמם לנביאים.

ברוב המקרים הם מספרים כי לכל אחד "מפה אסטרולוגית" המשפיעה על חייו, עיסוקו והבחירות שלו בחיים.
וכאן נשאל כולנו: האם ה"מזל" הוא בעצם גורל?
אברהם מסתכל בכוכבים ורואה שאין מצב בעולם שהוא יוכל להביא ילד לעולם עם שרה, המזלות בכוכבים ממש מראים כן. הקב"ה אומר לאברהם: הַבֶּט-נָא הַשָּׁמַיְמָה וּסְפֹר הַכּוֹכָבִים, אִם-תּוּכַל לִסְפֹּר אֹתָם? ומשנה את שמו מאברם לאברהם. הקב"ה מרומם אותו מעל למזלו ומשנה את גורלו, אברם אינו מוליד אבל אברהם מוליד.
מדוע היה אברהם זכאי לטיפול מיוחד שכזה?
התשובה היא:
מידה כנגד מידה, הוא רומם עצמו מהנורמות החברתיות שהיו בדורו אלילות ועבודה זרה, וה' רומם אותו מעבר למערכת הטבעית, מעל הכוכבים. הדבר הזה נקבע לדורות באופן נצחי
"ישראל מעל המזל". מעל הכוכבים, עם ישראל מסוגל לשנות את המזל שנקבע לו ולשנות את הגורל שיועד לו בתפילות ומעשים טובים. ההיסטוריה מוכיחה איך הצלחנו כנגד כל הסיכויים במשך מעל ל70 שנה הצלחנו להוביל את עצמנו במלחמות קשות וכנגד כל האיומים, כולם הושמדו ורק אנחנו שרדנו.
נוכל לעמוד על הכוח של יהודי לשנות את גורלו כפי שמביאים חז"ל במסכת שבת קנו ע"ב:
לומדת הגמרא מסיפורו של רבי עקיבא שאפשר לשנו את המזל אין דבר שנחשב גורל ואינו ניתן לשינוי.

לרבי עקיבא הייתה בת שעמדה להינשא. אמרו החוזים בכוכבים לרבי עקיבא: "דע! שביום בו תיכנס בתך לחדר כלולותיה יכיש אותה נחש ותמות".

באותו יום שבו נכנסה בתו לחדר הכלולות, היה רבי עקיבא מודאג מאוד. כשהסתיימה החתונה וכל אחד הלך לביתו, נטלה הכלה את סיכת ראשה ונעצה אותה בסדק שבקיר. והנה הסיכה נכנסה בעינו של הנחש שהסתתר בתוך הקיר.

בבוקר, כשהוציאה אותה התברר גודל הנס, נמשך ויצא הנחש אחריה. ששמע אביה את קולה בבוקר יום המחרת אמר לה: "ספרי לי מעשה טוב שעשית?". אמרה לו הכלה הטרייה: "אתמול בערב הבחנתי בעני שבא למסיבה והתחנן בפתח לאוכל. באותה שעה היו עסוקים כולם בסעודה ואף אחד לא שמע אותו. קמתי ולקחתי את מנת האוכל שנתת לי ונתתי אותה לו והוא החייה את נפשו".
אמר לה רבי עקיבא: "מצוה גדולה עשית!".
יצא רבי עקיבא ודרש בפני תלמידיו "צדקה תציל ממות".

כל אחד יכול לשנות את מזלו רק צריך לעשות משהו שישנה זאת!

שבת שלום
הרב אלישע זיזוב הי"ו מגרמניה

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*