ר' יוסף מודזגברישוולי בדברי תורה לפרשת 'בלק'

ר' יוסף מודזגברישוולי  בדברי תורה לפרשת 'בלק'

פרשת בלק

"הן עם כלביא יקום וכארי יתנשא לא ישכב עד יאכל טרף ודם חללים ישתה"
אומר הצדיק רבי לוי יצחק מברדיטשב זצ"ל שהפסוק הזה מורה לנו שכל אדם צריך ללכת בהדרגה בעבודת השם. בהתחלה עובד על מנת לקבל פרס כי לא כל אדם זוכה להיות עובד ה' שלא על מנת לקבל פרס ואחר כך יעבוד את השם שלא על מנת לקבל פרס, וכמו שאמרו חז"ל: לעולם ילמד אדם שלא לשמה שמתוך שלא לשמה יבא לשמה וכך גם זוכה להעלות ניצוצות אחרים שנפלו להגביה אותם, וכך יעשה נחת רוח ליוצרו.
וזהו הפירוש "הן עם כלביא יקום" פירוש – בהתחלה כשקם לעבודתו הוא כלביאה שזו הנקבה של הארי שהנקבה היא מקבלת. כך הוא בהתחלה גם כמו נקבה מקבל שכר על עבודתו על מנת לקבל פרס כמו נקבה לביאה, ואחר כך כארי יתנשא – הוא עולה למדרגת ארי שהוא נותן ולא מקבל שעובד השם שלא על מנת לקבל פרס. "לא ישכב עד יאכל טרף" אחר כך מתעלה בכך שמעלה גם אחרים וזה יאכל טרף נשמות וניצוצות שהיו נטרפים עד הנה וזהו "ודם חללים ישתה" הניצוצות שנפלו נקראים חללים ואחר כך כשמגביהם נקראים חיים.
"יאכל גוים צריו" פירוש – שעל ידי זה שהגוים הם צריו של ישראל, אם כן, מה שהשם עושה לעם ישראל טובות הוא למען עם ישראל, למען שמו הגדול שלא יהא נקמה לגויים על ישראל לומר איה אלוקיהם, כיון שהגויים שונאי ישראל שמחים בצרות ישראל, ולכן נאמר "יאכל גוים צריו" על ידי שהגויים הם צריו של הקב"ה, יאכל ישראל טובות כדי שלא יגידו איה נא אלוקיהם ולעם ישראל לא מנכה מהזכויות כיון שזה למען שמו הגדול. "ועצמותיהם יגרם" כלומר העצמות של הגוים היא אכזריות ועל ידי זה מתעוררים עליהם דינים שהרי במידה שאדם מודד בה מודדים לו ולכן כתוב: "ויחר אף אלקים כי הולך הוא" וזה מדה כנגד מדה כמו שהוא בלעם הלך באכזריות לקלל את עם ישראל גם השם יתברך חרה בו אפו.

"דרך כוכב מיעקב וקם שבט מישראל מחץ פאתי מואב וקרקר כל בני שת" – הרי נאמר "כי לה' המלוכה ומושל בגוים ועלו מושיעים בהר ציון והיתה לה' המלוכה" ההבדל בין מלוכה לממשלה הוא שמלוכה היא מרצון הממליכים, כלומר שעם ישראל רוצה שה' יהיה להם למלך. וממשלה היא בכח שהמלך מושל על העם בין אם ירצה או לא ירצה ולכן נאמר "כי לה' המלוכה" כלומר שעם ישראל מקבלים את השם יתברך עליהם בשמחה והם ממליכים אותו עליהם, אבל "ומושל בגוים" שעל הגוים צריך למלוך בכח כי הם מנסים להתנגד לה' יתברך, אבל לעתיד לבא גם כל האומות ימליכו את השם עליהם – ועלו מושיעים בהר ציון והיתה לה' המלוכה על כולם.
"והיה אדום ירשה והיה ירשה שעיר אויביו וישראל עושה חיל" – כתוב בתהילים: 'לא לנו ה' לא לנו כי לשמך תן כבוד' . שהרי אמרו חז"ל שיעקב אבינו לקח העולם הבא ועשו לקח העולם הזה, אבל אנו מבקשים מהשם יתברך גם בעולם הזה טובות כמו בריאות ופרנסה טובה אפילו שיעקב אין לו חלק בעולם הזה וזה בגלל שאומות העולם מחרפים ומגדפים אותנו ומשפילים אותנו, אנו מבקשים מהשם "לא לנו" כלומר לנו לא מגיע כי יעקב לקח עולם הבא, אבל לשמך – תן כבוד, שאם הם מחרפים אותנו יוצא שהם פוגעים בך השם יתברך אז בגלל זה לא למעננו אלא למענך תן לנו גם כן דברים טובים שכך יצא שהטוב שלנו זה בעצם הכבוד של השם יתברך כדי שלא יגידו 'איה נא אלוקיהם', יוצא שבגלל שהם מחרפים אותנו מגיע לנו טובות בגלל "שעיר אויביו" בזכות זה – וישראל עושה חיל. (קדושת הלוי)
שבת שלום
ר' יוסף מודזגברישוולי הי"ו מלוד

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*