הרב גבריאל מירלא בדברי תורה לפרשת 'וישב'

הרב גבריאל מירלא בדברי תורה לפרשת 'וישב'

פרשת וישב

אנו מצויים בעיצומם של ימי החנוכה, הימים המיוחדים והמרגשים מתכנסים מול הנרות הקדושים, מביטים בהם, מתבוננים בהם שרים ומודים על הניסים והנפלאות, נר איש וביתו והתכנסויות משפחתיות ומסיבות והתוועדויות. השמחה חובקת אותנו מכל עבר ויותיר חותם בנפש לטווח ארוך. מזמור שיר חנוכת הבית. בשירת ימי החנוכה, היא המבט על עם ישראל בתקופת טרום קריסה רוחנית, כשכוחות יוון הרשעים היו חזקים מעם ישראל עשרת מונים, כשנשקף איום אמיתי על הרוח היהודית שדרשה לעקור כל סממן יהודי בכתיבה על קרן השור כי אין לנו חלילה חלק באלוקי ישראל, ולמרות כל זאת, ועל אף חוסר ההיתכנות שבדבר לכאורה העוצמה הרוחנית הכבירה הטמונה בעם היהודי ניצחה, בכך נחשף והתגלה סוד יקר. בכל יהודי יש כור גרעיני רוחני אמנם קטן בגודלו אם אדיר במהותו ובעוצמתו והכוח האטומי האדיר הזה מסוגל להתגבר על כל חשיכה ועל כל איום, להכניע כל סכנה נשקפת ובסופו של דבר לנצח.
זו המטרה של הדלקת הנר, וזו המטרה של הפרסום המופגן שאנו מעניקים לנרות החנוכה כדי להשריש להאיר ולהפנים שהעוצמה היהודית חזקה מכל איום, שהכוח הרוחני שלנו אדיר שבעתיים מכל סכנה, שאף על פי שהרוח היהודית שלנו נראים מאוימת כל העת, שלמרות שהעוצמה היהודית נראית תלושה וחסרת כמות להתמודד האמת היא שאין עוצמה גדולה וחזקה ממנה שהכוח היהודית היא אדירה ומנצחת, וכדי לגלות את הכוח הזה, כדי לבטא אותו בחיי היום יום שלנו כדי שנוכל לפעול באמצעותו בכל המשברים העוברים עלינו, קיבלנו את מתנת ימי החנוכה ימים אלו הם ימי ההזדמנות השנתית להדליק את האור הזה בנפשנו, להאיר את העוצמה היהודית הטמונה בנו, לתת לכור הגרעיני הרוחני שבתוכנו את הדלק לפעול ולהפעיל אותנו.
ניקח את הדברים לתשומת לבנו, רגע הדלקת הנרות הוא דרמטי בחינוך הילדים, נקדיש זמן לשעת הדלקת הנרות, נזכור כי הרבה יותר חשוב ממסיבות החנוכה והלבבית הוא להביט ולהתבונן אל תוך השלהבת לחשוב ולהרהר מה היא מסמלת ולהפנים את הדברים לתוך הלב.
מי כמונו יודעים, שגם בימינו אנו ניצבים במלחמה רוחנית קיומית וכמו בימים ההם גם בזמן הזה אנו זקוקים לעוצמה היהודית, לכוח הרוח האדיר שטמון בכל אחד ואחד מאיתנו ובעוצמה כפולה ומכופלת בכולנו יחד, וכדי שגם בזמן הזה נחוש את העוצמה הזו נרגיש אותה אנו מאירים בעזרת הנרות ומפרסמים זאת למען נדע כולנו וילדינו.
נפנה זמן לחשיבה ולשיחה בין בני הבית על מהותו. לפני למעלה משלושה עשורים בזמן היה בימי החנוכה על קצה המדרכה עמד ילד צעיר ולמראה הכביש שנראה פנוי החל לחצותו אלא שאז הגיח במהירות רכב מסחרי גדול, שניסה לבלום אך כבר היה מאוחר מדי, הרכב הגדול התנגש בילד הקטן, והעיף אותו אל המדרכה ממול כשבום קולני מעיד על האסון הנורא. כוחות ההצלה הוחשו למקום עשו פעולות החייאה ממושכות, ופינו את הילד בדחיפות לבית החולים כעבור דקות ספורות כבר התייצבו ההורים בבית החולים כדי לשמעו הרופאים נלחמים כדי לייצבו, בבת אחת חרב עליהם עולמם והם החלו ממלמלים תפילות. בד בבד מיהרו להתקשר ולהזכיר את הילד מרדכי בן רבקה אצל רבם 'הבאר יעקב' מנדבורנא ז"ע הרבי היה שרוע אז בהדלקת הנרות החנוכה אך לנוכח הדחיפות הביאו לו את שמו. ההורים המודאגים לא משו ממיטת בנם אף שלא היה הרבה מה לעשות, הרופאים נכנסו ובאו בחדרו קיימו התייעצויות תכופות ואמרו להורים בעמל רב אולי נצליח לייצב את מצבו, אך גם אם חייו יינצלו לבטח יזדקק להליך שיקום ארוך ומורכב שייקח מי ידוע כמה זמן. לא חלפו ימים בודדים ובבית החולים התרחש נס של ממש הילד חזר לעצמו, מערכות גופו שבו לעבוד כתקנן ועד מהרה החל הולך בכוחות עצמו. כעבור עוד כמה ימים שוחרר הילד לביתו על שתי רגליו בריא וחייכן כתמיד היישר לידי הוריו שלא מצאו את המילים להודות על הנס ופלא. מיהרו לבשר לרבי שהתפילות התקבלו והילד חזר לאיתנו. הרב שמח לשמוע ומיד הוסיף ואמר כשבאו להזכיר את הילד לפניי הייתי בעיצומה של הדלקת נרות חנוכה, זהו זמן בו מודים על נס שהתחולל מלמעלה מדרך הטבע, וברגעים כאלה, בזמן זה מרומם של הודאה על נס שלא כדרך הטבע ניתן לפעול ישועות וניסים אף למעלה מדרך הטבע, שעת הדלקת הנרות מעבר להיותה שעה של הלל והודאה לבורא יתברך על ניסיו הגדולים היא שעה של רחמים שעה בה נישפעות ישועות למעלה מדרך הטבע.
וכך כתב ר' חיים פלאגי' זצ"ל שעת הדלקת נרות החנוכה היא עת רחמים וברצון, ומידת הדין נעלמת בשעה זו שכל כולה רחמים וחסדי הבורא.
נשאב עוד קורטוב של קדושה מהלהבות המאירות את הנצחת חסדי הבורא לבניו אוהביו, בעת הדלקת הנרות נפתחים בשמים ישועות וקיבול תפילות פתחים של רפואה כמו שכתב הרה"ק ר' משה מקוברין זי"ע שנר חנוכה מביא בכנפיו רפואה בעולם, ננצל את השעה המרוממת הזאת כולנו מכירם יהודים הזקוקים לישועה, חברים המתקשים למצא זיווג, ידידים מעוכבים זרע של קיימא אנשים שלא עלינו חלו במחלות קשות, יהודים הזקוקים לפתיחת שעיר פרנסה הצלחה בחינוך הילדים והצלחות אישיות.
שערי השמים הפתוחים וזמן ההדלקה של כלל ישראל ששעה זו תהא השעה הזאת שעת רחמים ועת רצון.
יהיו הדברים והחיזוקים לע"נ מו"ר ר' אברהם בן יעקב ושרה, ולע"נ זקני יעקב בן אברהם וחוה.
הרב גבריאל מירלא הי"ו מרחובות
שבת שלום ומבורך

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*