הרב בן ציון בטאשוילי בדברי תורה לפרשת 'אחרי מות'

הרב בן ציון בטאשוילי בדברי תורה לפרשת 'אחרי מות'

רשת "אחרי מות"

בפתח פרשתנו אנו למדים על מות שני בני אהרן נדב ואביהו. מה היה חטאם של נדב אביהו?חז"ל מביאים ע"כ כמה סיבות והכל רמוז במילים אש זרה. אשה, שלא היו להם נשים.שתויי יין נכנסו לעזרה.זרע לא היה להם, שלא היו להם בנים. רחיצת ידיים שנכנסו לעבודה ללא רחיצת ידיים. הורו הלכה בפני רבם. ועל זה נתחייבו מיתה. ובאם נשאל הרי כתוב שהביאו אש זרה וזו היתה הסיבה לקפידה עליהם? א"כ מנין לכל הסיבות האלו? אלא מסביר הרבי מליובאוויטש זי"ע שהאש שהביאו היתה בסדר אך הצורהשהביאו את האש זרה(שתויי יין, לא נשואים וכו') היא שלא היתה בסדר.

לכאורה צריך להבין מה הבעיה בכך שלא נשאו נשים ועד כדי כך שעל זה יתחייבו מיתה?                                                                                                                        נבין זאת בהקדים ביאור על המובא בגמרא(יבמות ס"ב ע"ב)"כל אדם שאין לו אשה שרוי בלא שמחה בלא טובה בלא ברכה.." ולכאורה מדוע? ובספר 'נזר הקודש' מבאר זאת ע"פ הכתוב בזוה"ק(נח דף ע')"נוקבא מסטרא דשמאלא…וזכורה מסטרא דימינא.."(דהיינו שהנקבה היא מסמלת את צד  השמאל–דין ואילו הזכר מסמל את צד ימין–חסד).ומכיוון שצריך להקדים את הימין לשמאל (החסד לדין) לכן זה הטעם שנוהגים לתת קדימה לגברים מעל הנשים, וזאת בכדי לסמן שאנו רוצים תמיד להגביר את החסד מעל הדין. זו גם הסיבה שכשהכהן נוטל ידיו לפני ברכת כהנים,הוא  עושה זאת ע"י שהלוי נוטל את ידיו.והטעם לכך כיוון שהכהן מסמל את מידת החסד (אשר קדשנו לברך את עמו ישראל באהבה) ואילו הלוי מסמל את מידת הדין, וכשהלוי נוטל את ידי הכהן שניהם מסמלים את התכופפות מידת הדין כלפי מידת החסד וע"י פעולה זו הם ממשיכים מאת ה' על בנ"י את אותו הדבר את התכופפות מידת הדין כלפי מידת החסד וגורמים שעי"כ ימשכו מלמעלה חסדים על בנ"י ולא חלילה דין. אותו ענין ישנו גם אצל נישואי איש ואשה. האיש הוא חסד האשה היא דין וכשהאשה מבטלת את דעתה כלפי בעלה עי"ז בני הזוג ממשיכים על עצמם מלמעלה גם כן את התכופפות מידת הדין כלפי מידת החסד, ואם חלילה נגזר עליהם מן השמים איזה דין, אזי משמים מסתכלים על התנהגות בני הזוג ורואים שאצלם הדין מתכופף כלפי החסד ואזמכופפים להם את הדין לחסד. וזו בעצם היתה הסיבה שבגללה כ"כ הקפידו על נדב ואביהו על שלא נשאו נשים. אם הם היו נשואים הם היו גורמים בביתם לכופף את מידת הדין אל מידת החסד, ועי"ז היו גם בשמים מכופפים אליהם את מידת הדין כלפי מידת החסד ולא היו מקפידים עליהם אפ' כשטעו. ולכן אע"פ שלכאורה זה נראה עוון לא גדול עכ"ז דבר זה השפיע עליהם לרעה וזו הסיבה שמובא בגמרא לעיל "כל אדם שאין לו אשה" וכו' שבאם תהיה לו אשה אז יוכל האדם להתמודד יותר עם גזירות מצד מידת הדין ולמתקן, ואז יזכה לברכה שמחה וכו'. ויה"ר שנזכה בשנה זו לאכול מן הפסחים ע"י הגברת מידת החסד על הדין בגאולה השלימה בב"א

הרב בן ציון באטשוילי  הי"ו מקרית מלאכי

לע"נ בת ציון בת יוסף הנולדת מן שמחה אשת מיכאל

 

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*