חכם שלום טטרואשוילי בדברי תורה לפרשת 'ויקרא'

חכם שלום טטרואשוילי בדברי תורה לפרשת 'ויקרא'

פרשת ויקרא

הגזר, המלך, והסוס
ספר ויקרא פותח בפרשת הקורבנות, לכאורה נראות פרשיות אלו כחוקי גזרות שאין אנו מבינים טעמם, כדברי הרמב"ם בספר העבודה כל הקורבנות כולם מכלל חוקים הם, אין אנו מבינים מדוע עלינו יש צורך להקריב בקורבנות לא דינם ולא פרטיהם וכן לא את החוקים שבזריקת הדמים האימורים אלא גזרת מלך ואין לך רשות להרהר אחריה כמובן וגם כל חוקי התורה צריכים להתקבל בעינינו כגזרת מלך, כמו שראינו בפרה אדומה, המעניין הוא שאת הקורבנות לא מנו בחוקי התורה עיין מסכת יומא (סז:)
מובא בספר האגדה של יוסף דעת של מר"ן עובדיה יוסף – מעשה במלך חובב חכמה ודעת שקרא ליועצו הזקן ואמר לו נכספה נפשי לדעת את חכמת הגויים בימי קדם אך אין עתותיי בידי לך לתור אתה במקומי, חפש ותתמצת את חכמת הגויים והשיבני דבר. יצא היועץ לדרך ארוכה וכעבור זמן רב שב והתייצב לפני המלך לדווח על מעשיו, שכמובן הסתובב בארצות רבים וכתב על זה ספרים הרבה, אמר לו המלך אין לי זמן מיותר לעיין בכל הספרים והאמנם חכם אתה ותוכל לתמצת לי הכל במשפט אחד, השתחווה היועץ לפני המלך ואמר מילה אחת גזר.
תמה המלך עליו כי לא הבין דבריו, אמר לו היועץ כדי להבין זאת בוא נצא עם הכרכה שלך לשדה לראות איפה גודל הגזר. התעוררה סקרנותו של המלך הוראה לחבוש את הסוסים ויצא עם היועץ לטייל בשדות. המלך התענג מן הרוח הקלילה ומרבד הדשא היפה, שאל היועץ את המלך ידוע לך מה גדל בשדה, אמר המלך אני רואה עגבניות קישואים וכל מיני ירקות, והוא רואה גם זנבות של ירק והינה גם הסוס נהנה לוחך מן הירק בהנאה מרובה, אמר בליבו שמא זה שדה מספוא, והנה גחן היועץ וכפן עבותות ירק משך בכוח ועקר מן האדמה גזר ענק וכתום, שותק המלך וחיכה להסבר. אמר היועץ הנה מלכי תרתי בכל מקום וראיתי כי כזאת היא החכמה מונחת היא לפנינו מתחת לרגלינו ואין אנו שמים לב עליה, וגם אלה ששמים לב אליה רובם כאותו סוס שגוחן שאוכל בפלא מלא רק את העלים החיצונים שבולטים מן האדמה, ומאושר מכל רגע כי בטוח שמיצה את הירק, אבל מעטים הם היודעים לאחוז בעלים החיצונים ולנבור לעומק ולדעת שמתחת לעלים מסתתר הירק, אף בחכמה רבים הם החכמים בעיניים הרואים בראיה שטחית מסיקים מסקנות שטחיות ובטוחים שמיצו את הנושא. והגיעו לתכליתו. אבל מעטים מהם היודעים שיש להעמיק יותר יגעים במאמץ רב עד שמגיע לגופו של הירק לאמת האמיתה.
המסר מכך הוא אף בתורת הקורבנות המעמיק באמת ימצא טעמה , כמו שנאמר כי לא דבר ריק הוא מכם, כי אין אתם יודעים לדרוש בשעה שאין מגיעים בו, (מגילה ו:) ועל זה נאמר 'לא יגעת ולא מצאת אל תאמין' והמתייגע להבין מובטח לו שיאירו עיניו במאור התורה.
לע"נ מו"א דוד בן רפאל ואסתר טטרואשוילי
הרב שלום טטרואשוילי הי"ו מאשדוד

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*