הרב גבריאל מירלא בדברי תורה לפרשת 'אמור'

הרב גבריאל מירלא בדברי תורה לפרשת 'אמור'

פרשת אמור

"וקדשתו כי את לחם אלוקיך הוא מקריב קדוש יהיה לך כי קדוש אני ה' מקדשכם" (כא-ח)
הכתוב פונה לעם ישראל ומצווה עליו לקדש את הכהן כי את לחם (המאכל) של אלוקיך שהם הקורבנות הוא – הכהן מקריב. נהג בו בקדושה ותכבד אותו לפתוח ראשון בכל דבר, כי קדוש אני ה' שמקדש את כולכם. אחרי הבנת הפסוק שאנו רואים זכות זו של הכהנים שמוקדשים ומקדשים לה' ית' כמעט כל אחד שואל את עצמו למה אני לא כהן? למה אני לא זכיתי להיות קדוש? בעם ישראל יש מעמדות, ובהתאם לכל מעמד יש זכויות וחובות שונות, לכל אחד תפקיד יחיד ומיוחד, זה מה שהתורה מצווה.
עבד עברי אסור לשאת גויה, אך מותר לו לשאת שפחה כנענית, על אף שהוא יהודי, ישראל אסור לשאת שפחה כנענית, אך אלמנה וגרושה מותר לו. כהן הדיוט אסור בגרושה, אך מתחתן עם אלמנה, כהן גדול אף באלמנה אסור. ישראל יכול להיטמא לכל המתים, אך כהן הדיוט יכול להיטמא רק לקרוביו וכהן גדול אף לקרוביו אסור לו להיטמא. כהן יכול להקריב קורבנות אך בתנאי שאינו בעל מום. אך כהן בעל מום מותר לו לאכול מן הקורבנות וכן על זה הדרך, אם כל אחד יודע את מקומו ואת תפקידו הכל בא על מקומו בשלום. אבל אם כל אחד רוצה להיות בתפקיד שאינו מתאים לו והוא מסתכל על חבירו ורוצה להיות 'מישהו אחר' זה שיגעון.
פעם אחת הסתובב הדוב רעב ביער, עבר יום, עברו יומיים הרעב התגבר והוא החליט להציע את עצמו לתפקיד דוב בגן החיות, בכל זאת עדיף להיות בשבי מאשר למות משוחרר. הוא פנה להנהלת גן החיות תיאם פגישה עם המנהל והציע את מועמדתו, המנהל שמע והשיב בצער אין לי כרגע צורך בדוב אך יש לי הצעה אחרת בשבילך, לפני שבועיים מת הקוף ועדיין אין לנו קוף אחר, אולי תסכים לשמש בתפקיד הקוף? השיב הדוב הייתי לוקח בשמחה את התפקיד אך בחיים לא הייתי קוף אין לי שום מושג מה קוף אמור לעשות. אל דאגה השיב המנהל, הכלי יהיה בסדר, אתה תקבל הדרכה צמודה עד שתדע להיות קוף אמיתי, וכך היה. הדוב למד לטפס על עצים, לבצע פעלולים, לעשן סיגריות ממש כמו קוף אמיתי, היה לו קשה, בכל זאת הוא לא במשקל של קוף, אך מה לא עושים בשביל הפרנסה.
הכל זרם, נכנס לתפקיד אך הקושי היחידי היה עם האוכל, אחרי יום עבודה מפרך ושעות של פעלולים וטיפוסים הכניס לו המטפל כמה בננות עם קצת בוטנים.. הוא הרגיש שאם המצב ימשיך כך הוא פשוט יגווע ברעב, הוא החליט להסתובב בגן החיות ולבדוק אם יש משהו אטרקטיבי יותר.. חיפש וחיפש עד שהגיע לכלוב שכתוב עליו 'דובים' הוא נכנס פנימה גלגל שיחה והרגיש כמו בבית בכל זאת הוא היה פעם דוב… תוך כדי שיחה הוא שם לב שבצד הכלוב מונחים כמויות של אוכל הוא הרגיש איך שהרוק עולה לו בגרון ושאל את הדייר מדוע אתה לא אוכל? אם היה לי כזה אוכל הייתי מחיה את נפשי, השיב לו הלה, אספר לך את האמת אני בעצם קוף לפני שנה המצב ביער היה קשה מאוד ולא היה מה לאכול התגברתי עם הבושה והצעתי את עצמי כקוף בגן החיות בפגישה הסביר לי המנהל שאין לו צורך בקופים וכי הוא מחפש דחוף דוב, והוא הציע לי לשמש כדוב אני קצת עומד על שתיים קצת מוחא כפיים וכולם מרוצים, המטפל מביא לי כמויות אוכל של דוב בזמן שרק לך אני מגלה כי אני בעצם קוף אני פשוט לא מסוגל לאכול כמויות כאלו של אוכל. נפלא קרא הדוב בא נלך אל המנהל ונסביר לו שבמקום שאני אהיה דוב-קוף ואתה תהיה קוף -דוב כל אחד יעשה את התפקיד שלו והכל יסתדר, למחרת הם נפגשו עם המנהל שמו את הדברים על השולחן ולתדהמתם המנהל ממש כעס, דפק על השולחן וצרח: 'לא יקום ולא יהיה כל אחד נשאר במקום שהוא שובץ' סליחה אמר הדוב, כבדו המנהל, אתה מדבר כמו חמור, נכון ענה המנהל, אספר לך את האמת אני בעצם חמור לפני כשנתיים בעקבות קשיים כלכליים הצעתי את עצמי לשמש בגן חיות כחמור אך חזרו אלי מן ההנהלה ואמרו לי שחמור כבר יש אבל מחפשים מנהל ומאז ועד היום אני מנהל, כך זה נראה כשהדוב קוף החמור מנהל והמנהל חמור..
יש אנשים שלא בודקים אם הם בתפקיד המתאים להם אותם אנשים שאין להם מודעות עצמית רק מתחברים לאנשים שהם היו רוצים להיות כמותם אך הם אינם מחוברים לעצמם ומהו התוצאה? הם מפסידים כפל כפליים להיות מישהו אחר עדיין לא יהיו, אי אפשר להיות כמו השני, ומה שהוא בעצמו – הוא גם לא כי הוא עסוק בלהיות השני, ומכיוון שכל אדם מקבל כלים לפי התפקיד שלו בעולמו, אדם מסתכל על השני ואומר: ריבונו של עולם תראה מה הוא קיבל.. קיבל אשה ילדים פרנסה ותראה איזה בית ההוא הקים ומה אני קיבלתי? הוא לא מצליח להבין שאין לו מה לעשות עם הכלים הללו..
כהן בעל מום מעול לא יבקש להקריב קורבנות כי הוא יודע הוא לא 'בפרשה' זה לא קשור אליו. כך גם אדם צריך להכיר את מקומו ואת תפקידו זה מה שהשם נתן לי, השם רוצה שאני יעבוד איתו עם הכלים הללו – עם זה אני אסתדר אם זה מה שיש לי, זה התפקיד שלי וזהו רצון ה'.
אמר פעם אחד האדמו"רים, אם אני זה אני כי אתה זה אתה ואתה זה אתה כי אני זה אני אז אני לא אני ואתה לא אתה אבל אם אני זה אני ואתה זה אתה, אז אתה זה אתה ואני זה אני.
שבת שלום
הרב גבריאל מירלא הי"ו מרחובות

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*