הרב גבריאל מירלא בדברי תורה לפרשת 'שמות'

הרב גבריאל מירלא בדברי תורה לפרשת 'שמות'

פרשת שמות

מתחילים חומש חדש – חומש של יסודות האמונה
"ויקם מלך חדש על מצרים אשר לא ידע את יוסף", יש אדם שיש לו בעיות בלתי פתירות בחיים.. מכירים? יש אחד שנמצא בחובות, שגם אם יזכה בלוטו הוא לא יצא מהם, החברים שלו אומרים לו שהפתרון היחיד הוא לברוח. הוא אינו מתייאש, ממשיך את החיים כרגיל באמונה שלימה שלוש תפילות במניין חיוך בבוקר לאשה ולילדים, הוא מקווה אל ה' – אתה תוציא אותי מזה.
יש אחד בעיות בשלום בית לאשתו נכנס בלב שכל מה שהוא עושה לא בסדר וכמעט שמרים ידיים אבל לא מתייאש רבש"ע אתה תפתור את הבעיה הזאת. וכך בכל מיני ומיני ניסיונות. נפשנו חיכתה לה' הוא מקווה אל ה' ומחזיק ומאמץ את ליבו אומר הרמח"ל: המקוה אל ה' אפילו נכנס לגיהנום יוצא ממנו, אם האדם הזה בחייו בעולם הזה קיוה אל ה' וציפה לישועתו, יש לו הבטחה מהרמח"ל שלגהינום הוא לא יכנס. מה הסיבה? הוא אף פעם לא נכנס לתסכול הוא אף פעם לא התייאש, ממשיך הרמח"ל: וכמו שקיווה בחייו לה', כן לאחר מותו וכשיתגברו כנגדו הדינים והוא מתחזק בתקוותו עד ה' ונקשר בו הוא מסתלק משם ברגע, וזהו לישעותך קיויתי ה'. וכמה מלאכים עליונים מעלים אותו ומסתלקים עימו למעלה. לא צריך להיות צדיק מיוחד בשביל לזכות לכך.. יש כלל ברזל בבריאה כי לעולם לא תכלים כל החוסים בך הקב"ה לא מבייש את מי שבוטח בו לאחר הקדמה זו ננסה להבין.
ויקם מלך חדש…
הרמב"ן אומר כלל גדול בפרשת וישב – הגזרה אמת והחריצות שקר, האדם יודע שהקב"ה גזר משהו אבל זה לא מתאים לו, ולכן הוא מנסה לשנות את זה בכל מצב, האם זה יעזור לו? לא! ומאיפה לומדים זאת ? מהסיפור של מכירת יוסף כששמעו האחים שהם הולכים להשתחוות ליוסף, הם עשו כל מאמץ כדי שהחלום לא יתקיים האם זה עזר להם? לא! לקב"ה יש גזרה והיא תתבצע בין כה וכה וכל מה שתעשה לא רק שלא יעזור לך אלא זה יסייע לגזרה, בזכות מי יוסף נהיה מלך על כל מצרים? בזכות האחים. אם הם לא היו מוכרים אותו הוא לא היה מגיע לשם! אם יש גזרה לא יעזרו כל ההשתדלויות שבעולם.
בגמרא בשבת מסופר על יוסף מוקיר שבת, שהיה קונה דגים ומטעמים כדי לכבד את השבת, והיה לווה כספים כדי לכבד את השבת, ליוסף הזה היה שכן גוי שהיה עשיר מאוד, יום אחד באו החוזים בכוכבים ואמרו לו שכל הכסף שלו יעבור ליוסף שכנו מה עשה? מכר את כל בארות הנפט בסעודיה, את היערות בצ'ילה, את כל השדות בזימבבואה, הבניינים במנהטן ובכסף שקיבל קנה יהלום, את היהלום תפר בתוך הכובע שלו ותקע את הכובע עם נעצים למצח. יום אחד עבר על הנהר, באה רוח והעיפה את הכובע, ובא דג ואכל את הכובע, את הדג הזה דגו ביום שישי בצהריים ואמרו למי אפשר כבר למכור דג כזה גדול כשלכולם כבר יש דגים מבושלים? אמרו להם: ליוסף מוקיר שבת הוא יבשל כבר גם את זה. וכך היה יוסף מוקיר שבת הכין את הדג ומצא את היהלום בתוך הדג. אמר אליהו הנביא מי שלווה בשביל שבת, השבת משלמת לו, שואל ה'עץ יוסף' אם המסקנה של הסיפור זה שמי שלווה בשביל שבת, שבת משלמת לו, מדוע צריך את כל הסיפור הזה עם הגוי? תגיד שהוא לוה בשביל שבת וקנה דג ומצא יהלום! מה צריך את כל הסיפור?! אומר ה'עץ יוסף' שרצו להשמיע לנו דרך אגב מוסר נוסף, בגזרת אמת והחריצות שבה, נגזרה גזרה שהכסף של הגוי יעבור ליוסף, והגוי ניסה להילחם, זה עזר לו? הפוך! הרי כיצד יתכן שכל הנכסים הללו של הגוי שהיו מפוזרים בכל העולם היו מגיעים ליוסף…? רק בזכות הגוי שמכר הכל וקנה בזה יהלום. פרעה גזר להשליך את כל הזכרים ליאור, כי הוא חלם חלום שיולד ילד שיושיע את ישראל ויחריב את כל ארץ מצרים. ניסה פרעה להילחם… אבל ממה היה לו לחשוש? הרי בנ"י עבדים ולעבד יש מנטליות שהוא לא יכול להילחם, אם כן, איך יהיה להם מושיע? התשובה היא שמשה לא היה עבד, כי הוא גדל בבית של פרעה, פרעה גזר להשליך את הזכרים ליאור, ולכן בתיה מצאה אותו ביאור וגידלה אותו כנסיך בבית פרעה, אם כן למי התודה ולמי הברכה? לפרעה!
אומר הכלי יקר "ויקם מלך חדש על מצרים אשר לא ידע את יוסף" הוא לא ידע את הסיפור של יוסף והאחים, כי אם היה יודע שכל ההשתדלויות לא יעזרו לו, הוא לא היה נלחם.. הגזרה אמת והחריצות שקר!
שבת שלום ומבורך
הרב גבריאל מירלא הי"ו מרחובות

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*