הרב יעקב בוטראשוילי בדברי תורה לפרשת 'נח'

הרב יעקב בוטראשוילי בדברי תורה לפרשת 'נח'

פרשת "נח"

"אלה תולדות נח נח איש תמים היה בדורותיו"
והיינו שלא נמשך אחרי רשעי הדור. ושמר עצמו גם במצוות שבין אדם למקום וגם במצוות שבין אדם לחברו. והיה תמים עם המקום וצדיק לבריות, ואף שהיה חי גם בדור אנוש שעבדו עבודה זרה וגם בדור הפלגה וגם בדור המבול ונמשכו חייו 950 שנה . ובכולם נשאר צדיק וזהו שכתוב ג' פעמים נח. ואמרו "אברהם בן נח כשמת נח" שזכה לראות את אברהם בן נח שנה[58]. ועליו אמרו במדרש את הפסוק , "אשרי האיש אשר לא הלך בעצת רשעים ובדרך חטאים לא עמד ובמושב לצים לא ישב" .אשר לא הלך בעצת רשעים זה "דור אנוש" "ובדרך חטאים לא עמד" זה דור המבול, "ובמושב לצים לא ישב" , זה דור הפלגה. "כי אם בתורת ה' חפצו" אלו שבע מצוות שנצטווה "ובתורתו יהגה יומם ולילה" שהבין דבר מתוך דבר.
והנה בבריאת האדם נאמר "נעשה אדם בצלמנו כדמותינו" ונברא ביום ששי בערב שבת שהכל מוכן לו כשולחן ערוך. ועוד אם יתגאה יאמרו לו יתוש קדמך. וזהו אחור וקדם צרתני.זכה קדם למעשה בראשית, ואם לאו אחור למעשה בראשית. והאל חי נמלך בתומו בנפשות עמו וברא אדם בצלמו השליטו על כל עולמו ביום שישי בשבת. ועשהו שלי בעולם וכל חיות הארץ חלו מפניו. ואם זכה "בצלמנו" בצלם אלוקים.ואם לא זכה "כדמותינו" שבה אותיות מות.ואין הערוד ממית החטא ממית.

ונאמר בתהילים פרק ח' "ה' אדונינו מה אדיר שמך בכל הארץ אשר תנה הודך על השמים".ובאו המלאכים לפני הקב"ה ואמר שיתן את התורה למלאכי מרום ולא יוריד אותה לארץ לבני אדם.כי "מה אנוש כי תזכרנו ובן אדם כי תפקדנו" וזהו דור אנוש שהוא עובד ע"ז. "ובן אדם" זה קין שהרג את הבל אחיו. ואמר הקב"ה למלאכים מדוע אתם רואים רק חוטאים ורשעים. והרי יש בניהם גם צדיקים , "ותחסרהו מעט מאלהים וכבוד והדר תעטרהו"וכו', וזה משה האיש שעלה למרום לקבל את התורה וניצח את המלאכים ואז הודו ואמרו "ה' אדוננו מה אדיר שמך בכל הארץ". ועשרה דורות מאדם ועד נח ועשרה דורות מנח עד אברהם. ויש מרבותינו דורשים אותו לשבח. ויש דורשים אותו לגנאי. ומדוע באמת דורשים אותו לגנאי ? ויובן עפ"י מה שאמרו ביומא ל"ח. א"ר חייא בר אבא א"ר יוחנן ,אפי' בשביל צדיק אחד העולם מתקיים .שנא' "וצדיק באמונתו יחיה" . וא"כ ישאלו העולם אם נח היה צדיק מדוע לא עמד זכותו להצילם וח"ו עביד קוב"ה דינא בלא דינא. ולכן דרשו בדורותיו ביחס לדורו היה צדיק. ולא כאברהם שבזכותו כל העלום מתקיים. ולכן נאמר "כי מי נח זאת לי". שלא עלה בידו להציל גם את דורו. ואוי לה לספינה שאבד קברניטה. וכשיצא נח מן התיבה עשה מזבח והקריב עליו קרבן.וה' נשבע פעמים "לא אוסיף עוד להביא מבול ולא אוסיף עוד להכות כל חי" ובגמ' שבועות לו' "האומר לאו לאו או הן הן תרי זמני הוי שבועה". וכן נאמר: ואף גם זאת בהיותם בארץ אויבהם לא מאסתים ולא געלתים לכלותם.וזהו "אני ה' לא שניתי [פעמים] ואתם בני יעקב לא כליתם" וכן בהפטרה "כי ההרים ימושו והגבעות תמוטינה וחסדי מאתך לא ימוש וברית שלומי לא תמוט אמר מרחמך ה'.

הרב יעקב בוטראשוילי הי"ו מלוד

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*