פרשת וירא
חכמינו ז"ל אומרים כי אברהם קיים את כל התורה קודם שניתנה, אך המצוות שקיימו האבות הן בהגדרה אחרת מהמצוות שנצטווינו בהר סיני. ואולם ברית המילה שעשה אברהם אבינו היא דוגמת המצוות שלנו, בשני פרטים: א) אברהם נצטווה עליה מהקב"ה, ב) המצווה יצרה חותם של קדושה בתוך המציאות הגשמית ("וְהָיְתָה בְרִיתִי בִּבְשַׂרְכֶם"). בקיום המצוות שאחרי מתן תורה יש חשיבות שקיומן יהיה בדרכי הטבע, ולא על-ידי ניסים, וזאת כדי לזכך את הטבע ולא לבטלו. לא רק המצווה עצמה, אלא גם ההכנה לה, צריכות להיות בתוך גדרי הטבע. ואפילו התוצאות שנוצרות מקיום המצווה אין להסירן בדרך נס, אלא בדרך הטבע דווקא.
מפורסם הסיפור ברבנו הזקן, שכאשר הועבר בסירה, בימי מעצרו במבצר בפטרבורג, שכנע את הסוהר לעצור את הסירה כדי שיוכל לקדש את הלבנה, אף שקודם לכן הראה שבידו לעצור את הסירה בדרך נס. זאת מפני שגם ההכנה למצווה צריכה להיעשות באופן טבעי, ולא על-ידי נס על-טבעי. בזוהר (חלק ב, עמ' קכח) נאמר שקיום המצוות צריך להיעשות שלא "בריקנייא ובמגנא" [=בריקנות ובחינם], אלא צריך "לאשתדלא ביה כדקא יאות כפום חיליה, ובאגר שלים" [=להתייגע בה כראוי, לפי כוחו, ובתשלום מלא]. מובן שאין לחפש קשיים, אבל כאשר הם מזדמנים – אין להשתמש באמצעים על-טבעיים להסרתם. כי מטרת המצווה היא להשרות קדושה בגשמיות ולא לבטל אותה.
עיקרון זה מסביר מדוע שלח הקב"ה אל אברהם אבינו את המלאכים, שתפקיד אחד מהם היה לרפא את אברהם – ביום השלישי למילתו דווקא. אי-אפשר לתלות זאת בביקור חולים, מפני שביקור חולים צריך להיעשות גם ביום הראשון והשני. היום השלישי הוא יום ההחלמה של הנימול, ולכן דווקא אז נשלח המלאך לרפאו. כי אילו היה הקב"ה שולח את המלאך לרפא את אברהם קודם לכן, זו הייתה התערבות שלמעלה מן הטבע. אם על-פי המצב הטבעי, הריפוי שאחרי עריכת ברית מילה נמשך שלושה ימים, הרי גם זה חלק מקיומה של המצווה בדרכי הטבע, ואין להתערב בדרך נס ולחולל ריפוי ביום הראשון או השני.
אלא שלפי זה צריך להבין את הצורך במלאך, בשעה שאברהם אבינו ממילא היה אמור להתרפא ביום השלישי. אלא הרמב"ם (מורה נבוכים חלק ב, פרק י) כותב שגם הכוחות הטבעיים נקראים לעיתים 'מלאכים', מפני שלכל כוח טבעי יש שורש רוחני, וכפי שאמרו חז"ל (בראשית רבה פרשה י): "אין לך עשב למטה שאין לו מזל מלמעלה המכה בו ואומר לו גדל". ומכיוון שהכוחות הטבעיים מקורם במלאכים, הם נקראים על שמם. נמצא שהריפוי על-פי הטבע ביום השלישי אכן נובע מהמלאך רפאל, אלא שהוא בא לידי ביטוי בדמות ריפוי טבעי. אצל כל אדם ניכר הריפוי הטבעי בלבד, ואילו אצל אברהם אבינו האיר השורש הרוחני – "וירא והנה שלושה מלאכים". אברהם ראה את המלאך מתלבש בדמות עובר אורח ומרפאו בפועל. (תורת מנחם) באדיבות צעירי אגודת חב"ד chabad.org.il