הרב מיכאל מירון בדברי תורה לפרשת 'האזינו'

הרב מיכאל מירון בדברי תורה לפרשת 'האזינו'

פרשת האזינו

בפרשתנו משה רבנו ממנה את השמים והארץ לעדים, על כך שמתרה בעם ישראל שיהיו נאמנים לברית ה'. ופירש רש"י – הסיבה שנבחרו לכך דוקא הם כיון שקיומם הוא נצחי ביחס לבשר ודם שיכול למות בכל רגע נתון. ואם בעתיד יכחישו שהתחייבו, יבואו העדים ויעמידום על מקומם.
בכלי יקר הרחיב את היריעה וכך הם תורף דבריו – חז"ל דרשו במסכת שבת על הפסוק "יום השישי ויכולו וכו' " שהסיבה שכתוב "השישי" בהא הידיעה לומר לך, שקיומה של הבריאה היה מוטל בספק, וכולם ציפו להכרעה ביום מתן תורה. והיה וישראל יקבלו את התורה מוטב, ואם חלילה יסרבו העולם יהפך מיד לתוהו ובוהו. ( לכן במזמור קלו' בספר תהילים כתב דוד המלך כו' פעמים "כי לעולם חסדו", כנגד כו' דורות שהיה העולם קיים בחסד ה', כי רק לאחר שניתנה תורה התקיים העולם בצדק ולא בחסד). קיומם של השמים והארץ מוכיח בעליל כי עם ישראל קיבלו את התורה, שאם לא כן היה העולם נחרב מיד.
אלא שיש לתת את הדעת – מפני מה באמת תלוי קיומם של שמים והארץ בתורה. והביאור בזה – השמים והארץ הם הפכים גמורים. השמים מסמלים את שיא הרוחניות והטוהר, והארץ מסמלת את שיא הגשמיות והחומריות. בחר הקב"ה באדם שיגלם במציאותו חיבור בין שמים (רוחניות) לארץ (גשמיות), שכן חציו רוחני – הנשמה הקדושה שהיא חלק אלוה ממעל, ומאידך ניצב לו הגוף שהוא בהמי ועכור. ואילולי שזיכנו הקב"ה לקבל את התורה היה האדם בהמה משודרגת (לבד מהשכל) ותו לא. אך לאחר שניתנה התורה, מי שנוהג על פיה משים שלום בין פמליא של מעלה לשל מטה שלא יתנגדו זה לזה. כיון שכל אחד מהם רואה את עצמו באדם. עד כאן תורף דבריו הקדושים.
העולה מהנ"ל: האדם מורכב מחלק רוחני שדוחף אותו לרוחניות, ומחלק גשמי שדוחף אותו לגשמיות. ההיגיון בכך בריא כל כוח באדם בא על סיפוקו ע"י שנותן לו את מה שהוא צורך, ובכך מרוויח בב' מישורים – א) משביע את הרעב לאתו סיפוק. ב) ומגביר את התיאבון לצריכה נוספת מן הסוג המדובר.
ואילולי שניתנה תורה, לחלק הרוחני לא היה די כוח לרסן את הגוף שדוחק בו למלאות את תאוותיו. וממילא כשישנה הזנחה אפילו שלא מדעת, צומחים כידוע קוצים וברקנים והאדם יורד מדחי אל דחי. מה שמסביר את מה שרואים ברחובות קריה קרי איבוד העדינות, מחיקת כל צלם אנוש, וקריאת תיגר על כל מה שנוגע לזכות וטוהר הנפש. הגוף לולא הריסון של כוח התורה שהמאור שבה מחזירה למוטב, משול לסוס מירוץ מופרע שרוכבו איבד שליטה עליו, וכל הסובבים נמצאים בסכנת חיים ממשית. וכבר לימדונו חז"ל "אם אין תורה אין דרך ארץ".
כבני אדם מלאים אנו בתשוקות רצונות ודחפים למיניהם, ואם נהיה נטולי אמברקס אפקטיבי חיה רעה תהיה פראיירית לידינו.
נכיר באמת ונשנן אותה לעצמנו, נחזק אותה בקרב נשותינו ילדנו ומכרינו, וע"י כך יגבר האור על החושך במהרה בימינו אמן .

שבת שלום ומבורך
הרב מיכאל מירון הי"ו מלוד

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*