הרב גבריאל מירלא בדברי תורה לפרשת 'ויצא'

הרב גבריאל מירלא בדברי תורה לפרשת 'ויצא'

פרשת ויצא

"ויקח מאבני המקום וישם מראשותיו" פירש רש"י: עשאן כמין מרזב לראשו, שהיה ירא מפני חיות רעות. מפורסמת הקושיה, וכי מה יעיל לשים אבנים רק מסביב לראש? ומה עם שאר המקומות בגוף? אלא ידע יעקב אבינו שהוא לא יכול לקבל שום נזק או שריטה קלה אלא רק גזרתו של הקב"ה. זו גמרא שאומרת אין אדם נוקף אצבעו מלמטה, אלא אם כן מכריזין עליו מלמעלה.
אדם שבאמת מאמין יודע בכל ליבו שאפילו יתוש לא עוקץ אם לא ששלחו אותו בשליחות מיוחדת מבית דין של מעלה. יעקב אבינו ידע שאין לו מה לפחד משום חיה רעה רק מה, יש לו מצוה מיוחדת של חובת ההשתדלות… היו לו שם כמה אבנים, הוא שם אותם מסביב לראש כשיהודי יודע שהכל מהקב"ה החיים נראים אחרת. וכל שכן שאדם יודע שאין אדם מקבל ניסיון שלא יכול לעמוד בו .
ר' דוד לניאדו זצ"ל רב צדיק בירושלים היה גר ליד השוק בירושלים וביתו היה במרחק של 100 מטרים מתחת לתחנת האוטובוס הנוסע לתל אביב. פעם היה צריך לנסוע לתל אביב עם אשתו והפרוטה לא היתה מצויה בכיסם שאלה אותו אשתו מה נעשה מחר, איך ניסע? אמר לה הרב אל תדאגי הכל מסודר.. הוא קם בבוקר שתה כוס קפה ויוצאים לתחנה. הרבנית בודקת את הארנק ואין שם פרוטה, דוד אין לנו כסף לקנות כרטיסים לאוטובוס, אבל ר' דוד לא אומר כלום וממשיכים ללכת לכיוון התחנה. הם מתקרבים כ- 50 מט' לפני התחנה ורואים אנשים כבר עולים לאוטובוס, דוד אין לך שקל אחד בארנק.. לאן אתה הולך. שאלה, אמר לה ר' דוד אל תדאגי אישתי, ישועת ה' כהרף עין.. הם נעמדו בתור לעלות לאוטובוס ואין להם איך לשלם. לפתע הגיח אדם מאחת הסמטאות וקרא ר' דוד ר' דוד.. חכה אל תעלה לאוטובוס.. הרב נתן לי הלוואה לפני כמה חודשים ולא היה לי איך לפרוע אך עכשיו שרווח לי קח לך את מלא הסכום. ר' דוד ואשתו קנו כרטיסים לאוטובוס ובנוסף את כל הוצאת לשבת ועוד נשאר לחלק לצדקה. ואשרי המאמין באמונה שלימה.
'אכן יש ה' במקום הזה..' אומר המדרש: כל מה שישראל אוכלין בעולם הזה אינו אלא בזכות האמונה, כל הפרנסה של עם ישראל היא רק מחמת האמונה למה? אומר הירושלמי הקב"ה מקיים את כל התורה כולה, כמו שעם ישראל מקימים את התורה ועושים מצוות כך גם בורא עולם. הגמ' בעירובין אומרת: אשר אנוכי מצוך היום לעשותם ומחר לקבל שכרם. שכר מצוות באי עלמא ליכא – בעולם הזה לא מקבלים שכר על מצוות. ונשאלת השאלה, אם הקב"ה מקיים את כל התורה כולה, מדוע הוא לא מקיים את מצוות ביומו תתן שכרו? מדוע הוא לא משלם לנו במזומן בעולם הזה? התשובה פשוטה: בשולחן ערוך נפסק שאדם ששכר פועל על ידי שליח, לא עובר על בל תלין, הוא לא חייב לשלם לו באותו היום… ביומו תתן שכרו זה רק אם בעל הבית בעצמו שכר את הפועל.. אנחנו שכירים יום של הקב"ה, כל יום והעבודה שלו, אבל איך הקב"ה שכר אותנו…? על ידי שליח – משה רבנו – אם כך יוצא שנשכרנו לעשות תרי"ג מצוות, וזה היה על ידי שליח לכן אין על המצוות הללו שכר בעולם הזה, אבל גם מצוות שמענו מפי הגבורה – אנוכי, ולא יהיה לך, לכן מצוות האמונה דווקא מגיע לנו שכר בעולם הזה, משום שלא נשכרנו על ידי שליח אלא על ידי הקב"ה עצמו. אומר המדרש שכל מה שישראל אוכלין בעולם הזה זה רק בגלל מצוות האמונה אנחנו מתפרנסים מלהאמין בחיי העולמים. ולמה באמת הקב"ה נתן את 2 המצוות הללו בעצמו ולא על ידי שליח? אומר הבניין דוד: משום שהקב"ה יודע שבשביל לקיים את המצוות בשביל לקום וללמוד תורה, צריכים הרחבת הדעת, דירה נאה כלים נאים, מרחיבים דעתו של אדם.. שאין כסף זה קשה, לכן ה' השמיע לנו המצוה היסודית ביותר האמונה, דווקא מפי הגבורה, כדי שנזכה לשכר בעוה"ז ונקיים מצוות.
אומר יעקב אבינו אכן יש ה' במקום הזה, אני רואה שהעולם הזה מסייע ל- יש ה'… לקיים מצוות, ואנוכי לא ידעתי, עכשיו ידעתי והבנתי למה מצוות אנוכי ולא יהיה נאמרו מפי הגבורה, לכן אומר שלמה המלך: טובים השניים מן האחד, אשרי יש להם שכר טוב בעמלם, טובים השניים – שתי מצוות אנוכי ולא יהיה לך, מן האחד (ששמענו אותם מפי ה' אחד) משום שעל ידי זה יש להם שכר טוב בעמלם – הם מקבלים שכר בעולם הזה לעבודת ה'.
יזכנו ה' ית' לאחוז חזק חזק באמונה ולדבוק בו ית' שאין עוד מלבדו אפס זולתו.
הרב גבריאל מירלא הי"ו מרחובות

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*