פרשת ראה
וראה בנים לבניך שלום על ישראל (תהלים קכ״ח)
לימוד מעמיק על חמשת החושים של האדם מגלה כי חוש הראיה תופסת כמעט 60% מהספקטרום החושי. כלומר ליכולת הראיה יש את העצמה הכי גדולה להשפיע על האדם. לא בכי נאמר כי העיניים הם השער של הנשמה ו-70 פנים לתורה, כלומר ישנם 70 דרכים בהם ניתן לפתח השקפת עולם על התורה. ושאלה שקפצה לי ממש לאחרונה היתה, האם ראיה היא יכולת גשמית או רוחנית? לשם כך אני רוצה לספר סיפור..
נער קיבל מתנה כמות גדולה מאד של גורי כלבים לאור המלטות רבות שהיו והלה חשב מה יעשה עם כמות שכזו והחליט למכור את כולם. בדיוק נודע לו כי בעוד מס׳ ימים עומד להיות בניו-יורק ארוע התרמה גדול של ארגוני הדמוקרטים וזה מקום מעולה לשווק אותם שם. הוא ארגן שלט גדול וקישט, קילח וארגן את כל הגורים החמודים וכתב על השלט ״גורים דמוקרטיים למכירה״. תורמים רבים באו לכנס והבחור הצליח למכור כמות קטנה מהגורים.
שבועיים לאחר מכן, הוא שומע שעומד להיות בעוד מס׳ ימים, יתקיים ארוע התרמה גדול של מפלגת הרפובליקנים. הבחור לא חשב לרגע והחל מכין את עצמו ושם שלט גדול: ״גורים רפובליקנים למכירה״ . לפתע הגיע עיתונאי לדוכן, נעמד מולו ואומר לו, ״תשמע, אני מכיר אותך. אתה היית כאן לפני מס׳ שבועות בכנס של הדמוקרטים ואני זוכר שהבאת את הכלבים האלה וציינת שהם כלבים דמוקרטיים ועכשיו אתה כותב שהם כלבים רפובליקנים. אז על מי אתה עובד? הבחור לא הסס וענה לעיתונאי; תשמע ידידי, מאז הכלבים התפכחו.
השקפת עולם היא תכונה נרכשת, היא לא זהה אצל אף אחד מבני האדם, כי כל אחד מאתנו מגיע לעולם עם תכלית שונה ומשכך, נוצרת השקפת עולמו. מאידך, ישנם 4 סוגים מהותיים של השקפת עולם:
א. אותו אחד שמביט על העולם וחש כי הרוב המכריע רע ויש מעט טוב.
ב. אותו אחד שמביט על העולם וחש כי חציו רע וחציו טוב.
ג. אותו אחד שמביט על העולם וחד כי הרוב טוב ויש מעט רע.
ד. אותם יחידי סגולה שמביטים על העולם וחשים כי הכל כאן טוב גמור.
לשאלה כיצד מביט על העולם ישנם השלכות מהותיות על חייו, אורך חייו ואיכות חייו. לראיה יש שתי אופנים כיצד להביט על הדברים, אם לראות את הדברים מצד המהות, או לחלופין, מצד המציאות. במילים אחרות או שאתה פועל מצד התודעה האלוקית שבך (אובייקטיבית) , או שאתה פועל מצד מערכת החושים שלך (אינטואיטיבית, סובייקטיבית). כשאדם חושב מצד כח האחדות, אזי הוא פועל מצד הנפש האלוקית שבו, לזה קוראים, ברכה. כשאדם פועל מצד כח הפירוד, הטבע, אזי קוראים לזה קללה. קללה -קל לה. משמעותה היא, קלות ראש. ומכיוון שהאדם נוטה לקלות ראש, הוא למעשה הפר את הכלל המהותי ביותר שבתורה והוא, עולם פנימי מקרין לעולם חיצון.
ליצנות היא אחת הסכנות הכי גדולות של היהדות, של אותם אנשים המכירים באמת ולא רוצים להכיל אותה ומה שהם עושים הוא, במקום להטיף לשקר, שזה לבטח שלא יעבור, הם באים וצוחקים על האמת, הופכים אותה למעין בדיחה. ראה, גם ככה החיים קשים אז בוא נצחק על זה ונהנים לכאורה מכל העולמות לפי מצב רוחם.
פנימי, עניינו האות ב׳ ( מלשון בית). חיצוני עניינו האות ל׳ ולא בכי מתחילה התורה באות ב׳ (בו) ומסתיימת באות ל׳ (לו). כלומר, דרך החיים של יהודי המתבקש לחיות חיים של משמעות, צריכה להיות באופן שעולמו הפנימי (התודעה האינסופית) תקרין על עולמו החיצוני, המתבטא באמצעות מערכת החושים.
ברוב עם ישראל, הנשמה פועלת בעיקר מצד הנפש והרוח. באלו שזכו ומחפשים משמעות נצחית לחייהם, אצלם יכולות נוספות מתפתחות והם חיה ויחידה. ובאמת כשאדם מחפש משמעות לחייו, המשימה הראשונה והקשה ביותר היא לבחור צד. לאיזה צד אתה צריך להשתייך. צדיק מתחיל את דרכו בכך שהוא בחר צד וזה לצד הקדושה, שזה אומר לפתח כישורים , כגון, יראת חטא, ענווה, קדושה וכו וכל זאת כדי להתקדם למעלת חסיד ולהכנס לעולם שבו אני מתחיל לחשוב ולפעול למען הכלל, לפני שאני חושב על עצמי. להביט על העולם באופן כזה שאם נוצרתי כדי לתקן עולם, אזה צדיק בכוחו לתקן את המציאות, לעומת חסיד, שבכוחו לתקן את העולם.
במילים אחרות, על האדם לפתח מודעות חברתית מאד גבוהה, כדי לזכות לחיים של משמעות. בדיוק מסיבה זו, העניק הרבי לא מעט כלים לדבר, באמצעות אינספור מבצעים, כגון: מבצע תפלין, מבצע מזוזה, מבצע נש״ק, מבצע מצה שמורה, ועוד אינספור.. לך ותזכה את הרבים. לך ותסייע לכלל, כל אחד מתוך יכולותיו וכישוריו, כי השער לאהבת ה׳ מתחילה באהבת ישראל.
ולאהוב כל יהודי זאת איננה בדיחה, כי אין לנו שמץ של מושג כמה אנשים שונים, מוזרים, הזויים, מרתקים וכו הם בני האדם, עד שלא תהיה לך אינטראקציה אתם. עד שלא תכנס לעולם ותכיר את השקפת עולמם. ותזכור כי אם אתה מחפש משמעות נצחית, יש לך בחירה כיצד להביט על חברך. או מכח האחדות, או מכח הפרוד, ותזכור שכיהודי עליך לבחור בחיים. כלומר, בלימוד פנימיות התורה מחד, ומאידך ביכולת שלך להעניק מעצמך לכלל. כי אלו האמצעים לקבל חיים.
זה ממש לא משנה מה הוא חושב, זה משנה האם יש לך את היכולת להכיל את דבריו מתוך כח האחדות ולא מתוך כח הפרוד, כי אם מתוך האחדות אתה פועל, אתה תעשה את כל השמיניות באויר כדי לגרום לכך שאכן אחיך הוא, וכי עליך להיות קשור עמו, לאהוב אותו, לחבק אותו, להעניק לו מכל אשר נתן לך ה׳. להביט על העולם באופן שכזה, גורם לעולם להשתנות, גורם לבני האדם להשתנות, והחשוב מכל, גורם לעצמך להשתנות.
ספר דברים הוא מרתק במיוחד, מאחר והוא עוסק בהענקת משמעות לחייו של האדם. לאופן שבו הוא רואה את הדברים. ומכיוון שלראיה את הכח הנעלה ביותר, באה התורה ואומר לך, שלראיה שלך על העולם, יש 2 מקורות. אחת באה ממקור פנימי (ברכה) והשניה באה ממקור חיצוני (קללה) ובאה התורה ואומר כי עליך לבחור בחיים.
התורה לא אומרת לך באיזה מקור לבחור, אלא מצווה אותך לבחור בחיים. כלומר, בפיתוח המודעות החברתית מחד ומאידך לימוד פנימיות התורה, כי הם חיינו כו׳. כי הם אלו אשר יעניקו לך את הרושם והחוויה המתבקשים בכל זמן נתון.
לימוד פנימיות התורה תעניק לך את פיתוח התודעה ותאפשר לך לקבל רשמים נכונים במידה ויש לך אשראי רוחני. מאידך, קיום המצוות, גמילות חסדים עם הכלל, יאפשר לאדם לקבל אשראי רוחני וחוויה, דבר שהוא יסוד מהותי בהתפתחות והצלחת האדם בחייו.
המתנה הכי גדולה שמעניק לנו משה בתורתו היא, שמי שרוצה משמעות נצחית לחייו צריך לבחור בחיים. למי שחפץ בחיים אין בחירה חופשית, כי רק כך הוא יזכה לראות את העתיד בימיו, באמצעות הקמת דור ישרים מבורך.
שבת שלום
ר' דוד בוטראשוילי הי"ו מאשדוד

