הולדתו וחינוכו:
הרב חכם יצחק ע"ה נולד ביום ראשון י"ג תמוז תרס"ד 26.6.1904,בעיירה קולאשי,היה ילד שלישי להוריו לרב החסיד הרב חכם אברהם והרבנית רחל מיכאלשוילי ע"ה משפחת רבנים ומרביצי תורה לרבים ובמיוחד לתינוקות של בית רבן.המשפחה קשורה לחסידות חב"ד,כבר בתקופת אדמו"ר הצמח צדק משנת ה' תק"ץ בערך,כשהחסיד רב דוד לאוויט ע"ה ביקר בגרוזיה,ולימד תורה חסידות חב"ד,במשפחה זכור שהיה אגרת התשובה בכתב יד,למד תורה אצל אביו רבי חכם אברהם ע"ה ודודו רבני פנחס ע"ה בהתמדה ושקידה היה בעל כושר חשיבה מעמיקה ובעל זיכרון מופלא.כבר בגיל 15 לימד תורה עשרות ילדים 6-7 שעות כל יום.
בגיל 20 בשנת ה' תרפ"ד ביקש לנסוע וללמוד בישיבה ברוסטוב אצל הרבי הריי"ץ,אך כשכתב על כך לרבי הריי"ץ,הרבי הורה לו לנסוע וללמוד בישיבת "תומכי תמימים" חב"ד כותאיסי.בראשות השלוחים של הרבי :הרב שמואל לויטין ע"ה והרב אברהם סלוין ע"ה,במשך שמונה שנים למד גמרא ופוסקים ראשונים ואחרונים,שולחן ערוך אורח חיים ויורה דעה,קיבל הסמכה על יורה יורה וידין ידין,וכן ספרי חסידות תניא קדישא,ליקוטי תורה ,דרך מצוותיך ועוד אחרים מאמרים של נשיאי חב"ד,שמע וסיפר סיפורי צדיקים רבים המעוררים יראת שמים בלב שומעיהם,היה כעין ספריה מהלכת בקי בסדר הדורות של כל שושלת החסידות מהבעל שם טוב עד אחרוני החסידים שעל כולם סיפר בהתלהבות עצומה.
למד שחיטה ובדיקה אצל השוחט החסידי המפורסם הרה"ח הרב זלמן אלטשולר ע"ה חסיד חב"ד מהעיר באברויסק וקיבל הסמכה על שחיטת ובדיקת גסות ועופות,חזר לעירו קולאשי מלא וגדוש בתורה ויראת שמים והוא בן 28 ועודנו רווק כי חשקה נפשו בתורה.
משרת בקוד שבעיר צחקייא:
בשנת 1930 רבני קולאשי הזמינו את סבא וביקשו ממנו לדבר עם משלחת מעיר צחקייא שמחפשים רב שוחט שליח ציבור ומנהיג לקהילתם שמנתה אז 200 משפחות יהודיות צחקייא כ"י,אבל קיבל על עצמו את התפקיד ונסע אתם לקהילה בצחקייא,היה צורך להתחיל הכל מהתחלה,לא היה מקום תפילה וחכם יצחק שכר מקום רחב ומתאים לתפילה שיכיל תא כל המתפללים,תיקן את המקווה שיהיה מהודר שכר שני מלמדים יראי שמים והסדיר תלמוד תורה לילדי הקהילה,כך התחיל לתת צביון יהודי לקהילה,הקים שיעורי תורה,דאג לעניי העיר ויסד קופת צדקה ציבורית לעזור למשפחות במצוקה,כך השתדל לקדם את כל ענייני הציבור.
אבל מעשה שטן,השכנים הגויים התלוננו שיש רעש מבית הכנסת,והגישו תלונה לשלטונות וגרמו לסגירת בית הכנסת,חכם יצחק לא התייאש וחיפש מקום חלופי ,הוא מצא בניין בקצה העיר,מקום לא כל כך בולט,ומשם פעלו את כל הפעילות בקהילה,זה החזיק מעמד ארבע שנים עם הרבה שוחד וסכנות מרובות מגויי העיר שהיו קנאים נגד דת,וכל דבר יהודי היה כקוצים בעיניהם.
אולם יום אחד חרב עולמו של חכם יצחק הרשעים האלה בסיוע השלטונות שרפו תא בית הכנסת כל תכולתו עם הספרי תורה שהיו בו.חכם יצחק הכריז על אבל וצום בקהילה,דרש דרשת הספד על הספרי תורה שנשרפו ועל בית השם שנחרב ועורר את הציבור לחזור בתשובה,בזמן הלוויה של גווילי הספרי תורה שנטמנו בכדי חרס כדין,הלכו אחריו עם רב קרעו קריעה בבגדיהם ובכו וחזרו אבלים וחפויי ראש.
שוב היה צריך לשקם הכל מחדש חכם יצחק קנה מגרש הוציא רשיונות על השם שלו לבניית בית פרטי,בנה בו בית שתי קומות שנראה כבית פרטי,קומה אחת שימשה כבית כנסת וקומה שנייה לתלמוד תורה במרתף בנה מקווה טהרה,כל זה לקח שנה וחצי,כל הזמן הזה עד שבנו את הבית הכנסת מחדש התפילות עברו מבית לבית כל הזמן היו הלשנות לשלטונות והיה צריך להשתיקם בשוחד.
גם בית הכנסת הזה לא האריך ימים,יום אחד הופיעו שוטרי חרש ואנשי ק.ג.ב. והביאו צו שהבניין מוחרם כי הוא לא משמש למגורים כפי הרשיונות שניתנו לכם.זה היה הקש ששבר את גב הגמל חכם יצחק חלה מאוד מדאגה ועגמת הנפש ונאלץ לעזוב תא העיר לא לפני שמצא רב מחליף ירא שמים שימלא את מקומו,וזה היה בשנת 1939.חכם יצחק שירת בצחקייא 9 שנים מרים כלענה שבהם סבל רבות.
משרת בקוד שבעיר זוגדידי:
חצי שנה לאחר שסבא חזר מהעיר צחקייא ,ב"ה מצב בריאותו השתפר,ואז הגיעה עבורו הצעה מהעיר זוגדידי,שרחוקה 120 ק"מ מקולאשי לכהן בה כרב ומנהיג לקהילה,גרו בה 15 משפחות יהודיות.ובנוסף מאה ועשרים יהודים שמשפחותיהם גרו בערים אחרות ובאו לעבוד בעיר זוגדידי,היו יהודים יראי שמים שומרי מצוות ,אנשים מכובדים בעלי יכולת ולב פתוח לעזור לכל עניין של קדושה ,במיוחד מנשה ציקואשוילי מהעיר כותאיסי,ובנימין שריאשוילי ועוד מתלמידיו של הרב חכם חיים אלואשוילי ע"ה,עזרו מאוד לחכם יצחק להסתדר להתיישב בעיר,שכרו מגוי בית עם שתי חדרי שינה קטנים וסלון גדול,הסלון שימש לבית הכנסת והחדרים למגורים לחכם יצחק ומשפחתו.דבר ראשון דאג חכם יצחק שיהיה תלמוד תורה לילדי המשפחות,הוא מצא יהודי בן תורה וירא שמים שקראו לו אברהם [אברויא]וסיכם אתו ללמד את הילדים.אחר כך סיכם עם בנימין שריאשוילי ועם סימון בתאשוילי ע"ה לפתוח מסעדה כשירה ממש ליד הבית הכנסת עבור היהודים שבאו לעבוד ואין להם משפחות בעיר ,שח"ו לא יכשלו במאכלים אסורים,וזאת לאחר שיותר מחמישים איש הבטיחו להיות קליינטים קבועים במסעדה יום יום.
חכם יצחק מילא תפקידים רבים בעיר:רב,שוחט ובודק,שליח ציבור משגיח ומטפל במקווה טהרה שהמקווה יתפקד ויפתח כל יום,שלא יחסרו עצים להסקה,ושיהיה ניקיון על רמה והעיקר שהמקווה יהיה כשר ומהודר.במשך השנים חכם יצחק קנה מגרש גדול עבור הקהילה והוציא רשיונות לבניין כאילו הוא למגורים כמובן תמורת שוחד,בבניין היו חמשה חדרים וסלון גדול ששימשו 1 לעזרת נשים,1 לתלמוד תורה ,1 למשרד,ו-2 חדרים ומטבח עבור חכם יצחק ומשפחתו שבו הם יגורו,במרתף היא בנה מקווה מהודר לפי שיטת חב"ד בור על גבי בור.בפועל לארגן את כל זה לגייס כספים רבים למצוא מתכננן,קבלן ופועלים בעיר מלא אנטישמים שונאי ישראל,יהודים סתם היו כקוצים בעיניהם ובמיוחד שעומד מולם יהודי בעל חזות רבנית עם זקן ופאות,היו לועגים לו בפניו,ומנסים להפחידו,כמה פעמים שיכורים רצו למרוט זקנו הקדוש ואפילו פגעו בו פיזית והיהודים הטובים הצילו אותו מידם הטמאות ימח-שמם,וכל זה לא הרתיע את חכם יצחק והמשיך במלאכת הקודש במסירות נפש.
המבוקשים:
חסידים רבים שברחו מידי השלטון הקומוניסטי שהמשטרה חיפשה אחריהם ברוסיה,הגיעו לזוגדידי אצל חכם יצחק להתחבא,וחכם יצחק ע"ה דאג להחביא אותם ולדאוג לכל הצרכים שלהם,אחד מהחסידים שהתחבאו אצל חכם יצחק היה הרה"ח הרב ישראל סלאוין שיאריך ימים ,בנו של הרה"ח הרב אברהם סלאוין הי"ד ראש הישיבה בכותאיסי,חכם יצחק החביא אותו במקווה ומשם דאג לכל צרכיו,יום אחד הופיעה המשטרה בית חכם יצק והתחילה לחפש את המבוקשים,שאלו את חכם יצחק הוא נמצא? חכם יצחק ענה בקור רוח:"הוא לא נמצא אצלי",אחד הקומוניסטים ניחש ,הוא בטח במקווה תן את המפתח ,סבא הגיש לו את המפתח וכולו תפילה לה' יתברך שלא יצליחו לגלות אותו,וממש בנס לא הצליחו לסובב תא המפתח בחור המנעול,בעטו בדלת וניסו לפרוץ אותה ולא הצליחו,עד שהתייאשו והלכו לדרכם,חכם יצחק תמיד אמר:"זה ממש היה נס כי הדלת הייתה רעועה והמנעול ישן ופשוט.ובכל זאת לא הצליחו לפתוח את המקווה.
בתקופה קשה זו ובעיר אנטישמית כזו,הצליח חכם יצחק לשרת בקודש את הקהילה בקדושה ובטהרה,חנך והעמיד קהילה שלימה עם ילדיהם דור העתיד,על התורה ויראת שמים.
חזרה לקולאשי:
בקולאשי באותה תקופה הרב הראשי לקהילת קולאשי כיהן הרב חכם אהרון בותראשוילי ע"ה בנו של הרב הראשי הקודם הרב חכם אליהו בותראשוילי ע"ה,שביום פטירתו של אביו חכם אהרון היה בן 12,ובשעת הלוויה הסבא הרב חכם אברהם ע"ה הבטיח לנשמת חכם אליהו שהוא לוקח את בנו חכם אהרון תחת חסותו ויגדלו בתורה,כדי שיוכל לשבת על כיסאו,ולשמש כרבה הראשי של העיירה קולאשי,וכך עשה בפועל.בשנת תרצ"ט[1949] רבה הדגול הרב חכם אהרון בותראשוילי ע"ה .רבה הראשי של קולאשי,חלה במחלה קשה מאוד כך שלא יכל לתפקד בהנהגת הקהילה בקולאשי,בדאגתו לקהילה שיהיה לה מנהיג מתאים וראוי ,החליט שחכם יצחק ע"ה יוזמן להיות רבה הראשי של הקהילה ,שהוא המנהיג הראוי להיות אחריו,שעל מנהיגותו יכול הוא לסמוך,שינהיג תא הקהילה בדרך הנכונה בענווה וביראת שמים,וכמובן גם לפי הניסיון בהנהגת הקהילה בעיר זוגדידי,וכאן רואים גדולתו של חכם אהרון בותראשוילי ע"ה על אף שהיה לו בן ת"ח מסר את ההנהגה בידי חכם יצחק ע"ה.
חכם אהרון ע"ה כבר 6 חודשים שלא ביקר בית הכנסת היות והיה מרותק למיטתו מחמת חוליו,ביום ראש השנה קם ממיטתו והגיע לבית הכנסת,וזאת רק בעזרת 2 אנשים שהחזיקו בו והובילו אותו לבית הכנסת,הקהל הרב שהיה בית הכנסת בראותם את מנהגים חכם אהרון ע"ה במצבו ואיך נר ישראל דועך,געו בבכיה עצומה,בקול חלש דיבר הרב חכם אהרון ע"ה את דבריו האחרונים לפני כל הציבור,בזה שמוסר תא שרביט ההנהגה לידי חכם יצחק ע"ה,בבכי עצום ובפה אחד קיבלו ואישרו את החלטתו,יהי זכרו ברוך.
עלייה לארץ הקודש:
בשנת 1969 חכם יצחק ע"ה עלה לארץ הקודש יחד עם בני משפחתו והתיישב בשיכון חב"ד,בעיר לוד,גם בארך לא חדל מפעילותו הציבורית,ביקר את הקהילות של העולים החדשים שפוזרו ברחבי הארץ מהצפון לדרום,ויחד עם רבנים נוספים פעלו עם ארגון יד לאחים ,לחזק את העניינים הרוחניים של הקהילות,הקמת בתי כנסת לתפילה,הקמת שיעורי תורה לילדים,וכל ענייני חיזוק שנדרשו,הזמינו אותו למסיבת חומש לילדים,וכינוסי התעוררות רבים.היה מהדמיות שהישרו על הציבור את רוח המסירות נפש עבור הפצת תורה ויהדות.זכה לראות נחת חסידי מכל יוצאי חלציו,נכדיו למדו בישיבות חב"ד,ונכדותיו למדו במוסדות חב"ד לבנות,זכה לראות נישואין של נכדים וגם נינים.
חכם יצחק מיכאלשוילי נפטר לבית עולמו ביום רבעי,ברביעי לחוד הרבעי,בשנה הרבעית לשמיטה,ד' תמוז התשד"מ,ומנוחתו כבוד בהר הזיתים בירושלים.
חכם אברהם מיכאלשוילי אביו של חכם יצחק מיכאלשוילי
חכם שבתי מיכאלשוילי אחיו של חכם יצחק מיכאלשוילי
שושלת משפחת מיכאלשוילי
לפני כ200 שנה בערך הגיעה לעיר קולאשי ,משפחה מיוחסת של ר' אברהם מיכאלשוילי שכונה "אבואה",יהודי תלמיד חכם וירא שמים,היה בעל משפחה בת שמונה נפשות,כולם יהודים מקיימי תורה מצוות,חונכו על עזרה לזולת וצורי ציבור,נוחים למקום ולבריות.
הבן הבכור נקרא ר' שבתי גם הוא יהודי למדן וירא שמים,אבא של חכם יצחק ,ר' אברהם,היה אגרומן מומחה לגידולים,התעסק בחקלאות והיו לו שטחים גדולים שבהם גידל כל מיני פירות ובימי שישי היה מחלק לנצרכים בחינם,לזוגתו קרו אנה בת למשפחה מכובדת מהעיר קולאשי,נולדו להם חמשה בנים ושלושה בנות.
הבן השני הוא רבי חכם אברהם ,היה רב מוסמך,שוחט ובודק מומחה,סופר תפילין ומזוזות היה מייצר את הקלף לתפילין ומזוזות וגם את הבתים והרצועות לתפילין כל כולו היה מסור לעבודה ציבורית ובמיוחד לחינוך ילדי ישראל,גידל בביתו יתומים רבים דאג לכל מחסורם ואף השיא אותם,והכל על חשבונו,זוגתו רחל ע"ה בת רבי יצחק מירילשוילי ע"ה,נולדו להם שלושה ילדים,רבי חכם שבתי ורבי חכם יצחק ,ובת נוספת הדודה חנה ע"ה.
חכם שבתי ע"ה תלמיד חכם מופלג,הוסמך לרבנות היה שוחט ובודק מומחה,בעל קול ערב במיוחד היה שליח ציבור,לימד תינוקות של בית רבן במסירות נפש במיוחד עם ילדים חלשים ,ואף נאסר עבור זה פעמיים ועונה קשות,מהמאסר השני השתחרר במצב פיזי קשה מאוד עם שיתוק בחצי גופו ,נפטר בעיר קולאשי בשנת ה' תשכ"ז כמה שבועות לפני שהמשפחה עלתה לארץ הקודש הי"ד מהקומוניסטים ימ"ש,זוגתו מרת צפורה ע"ה בת משה מיכאלשוילי שנירצח בידי גויים ימ"ש בגלל יהדותו,התייתמה מאבא בגיל צעיר וגדלה בבית הדוד אהרון ע"ה שהשיא אותה לחכם שבתי ע"ה ,נולדו להם בברכת הרבי הרש"ב זי"ע שלושה בנים חכם יעקב חכם משה וחכם בן ציון,אשר פועלים רבות למען הציבור הן בגרוזיה והן בעלותם לארץ הקודש ,ה' יאריך ימיהם ושנותיהם.
חכם יצחק נשא את מלכה ע"ה ונולדו להם בן בכור :חכם שמואל ע"ה ועוד שלושה בנות שרה ע"ה ותמר ואסתר שיאריכו ימים ושנים,ויזכו לראות נחת יהודי חסידי מכל יוצאי חלציהם.
חכם יעקב יאריך ימים וחכם שמואל ע"ה הם אלו שפעלו בחירוף נפש ממש מול השלטונות ובעז"ה הצליחו,לקבל תא אשרות היציאה מגרוזיה לארץ הקודש,חכם יעקב מספר שהדחף שהניע אותו לעושת צעד מסוכן זה לבקש אשרות יציאה מגרוזיה הקומוניסטית בא ממה שאמרה לו סבתו רחל ע"ה,סבתו רחל חזרה מטביליסי אחרי שעברה שם ניתוח בעיניים,היא קראה לו וביקשה ממנו שימר קדיש עליה אחרי הסתלקותה מהעולם,אם הוא יסכים היא תגלה לו סוד מסוים,הוא ענה לה הרי אבא רבי שבתי והדוד רבי יצחק הם יאמרו עליה קדיש,בכל זאת הוא ישאל את אביו רבי שבתי,רבי שבתי אמר לחכם יעקב אתה יכול להבטיח לה שתאמר קדיש אחריה אני מרשה לך,כשהוא הבטיח לה היא אמרה לו את הסוד:אתה ושמואל הייתם צריכים להיוולד לנו,ובזכותכם היינו יוצאים מהגלות,משום מה הדבר נידחה ונולדתם לילדים שלנו,ותידעו שזו המשימה שלכם להוציא את המשפחה וכל הקהילה מארץ גזירה-זו-גרוזיה.
סיפורים שסיפרו על חכם יצחק מיכאלשוילי
נבואה בחלום:
כשחכם יצחק מיכאלשוילי ע"ה התמנה כרב הראשי בקולאשי לילה אחד הוא חולם חלום,שכמה רבנים ביניהם היו סבו חכם אברהם ע"ה וכן חכם אהרן ע"ה ועוד כמה רבנים מהקהילה שכבר הלכו לעולמם,ובחלום מבקש סבו של חכם יצחק לגשת לאחד מעשירי הקהילה,ולומר לו:שהודיעו לו משמים שיש סכסוך כספי בין העשירים שהם בעלי המפעל הגדול,שהיה מקור פרנסה למשפחות רבות,שבו עבדו עשרות מבני הקהילה והתפרנסו בכבוד,שלכן דואגים על זה הנשמות שבגן עדן,שהמשפחות לא יאבדו את מקור פרנסתם,ולהזהיר את העשיר שאם לא יפעלו להשכין שלום ולהביא את הסכסוך לסיומו,ה' ירחם זה יכול להביא לפגיעה בנפשות היל"ת.
חכם יצחק אמר:חלומות שווא ידברו,במיוחד שהשליחות לא היתה נעימה וקלה.וכך החלום חזר ונשנה בלילה השני,עוד הפעם חכם יצחק ע"ה אמר חלומות שווא ידברו ולא רצה לבצע את השליחות,בלילה השלישי שהחלום חזר על עצמו גערו בחכם יצחק בחלום למה הוא לא מקיים את השליחות שהוטל עליו,ולקחו ממנו תקיעת כף כעין שבועה,שמחר בבוקר עוד לפני התפילה הוא ילך לקיים את השליחות לעשיר הנ"ל,חכם יצחק אמר אם החלום חוזר על עצמו שלושה פעמים ועוד לקחו ממנו תקיעת כף הוא חייב לקיים את השליחות,עוד באותו בוקר לפני התפילה הלך לבית העשיר להודיע לו,העשיר לא היה בבית ואשתו הבטיחה שמיד שיגיע היא תמסור לו ,כי מבינה שהעניין דחוף,וכך היה ,מיד שהעשיר הגיע הביתה הוא שלח שליח לחכם יצחק שהוא יכול מיד לפגוש את הרב,חכם יצחק סיפר לו על החלום שחלם והשליחות שנמסרה לו בתקיעת כף,העשיר נבהל ואמר זה ממש נבואה,חוץ משלושתנו השותפים אף אחד לא יודע מהסכסוך שקיים בינינו,על סכום כסף גדול שנגנב מהקופה של המפעל,והעשיר מודיע לרב שמה שהרב יפסוק לו הוא יקבל על עצמו,חכם יצחק אמר לו שדבר כזה חמור הוא לא רוצה ליפסוק לבד,והוא הזמין רבנים מפורסמים מערים אחרות שישבו בדין כדי ליפסוק את הדין וליישב את הסכסוך.
סיפור כסגולה ללידה קלה.
חכם יצחק ע"ה נהג לספר סיפור מופת כסגולה ללידה קלה:פעם אחת נפגשו שני צדיקים גדולים רבני נחום מטשרנוביל זי"ע ורבי ישראל מרוזין זי"ע,וכשהם שוחחו בדברי תורה ,ניגשה אליהם אישה אחת,בכתה לפניהם וביקשה ברכה עבור בתה שמתקשה בלידתה,והם במצב שגם היולדת וגם הוולד בסכנת נפשות,רבי נחום ביקש מרבי ישראל לברך אותם,רבי ישראל ענה שרבי נחום יברך אותם,רבי נחום התחיל לספר סיפור:בעיר רומא ישנו בית ספר גבוה לכמורה,ששם קיבלו תלמידים רק בנין ולא בנות,ואם תפשו בת שנרשמה בעורמה לבית הספר הזה,יכלו להרוג אותה.בת אחת שהיתה מאוד חכמה רצתה ללמוד בבית הספר הזה,היא התחפשה לבן ונרשמה ללימודים בבית הספר הזה,נתנו לה חדר שינה יחד עם עוד תלמיד,אותו תלמיד הרגיש בכך ששותפו לחדר היא בת ולא בן,הוא פנה אליה והציע לה להתחתן אתו,ואם תסרב היא יגלה להנהלת בית הספר על כך שבת נרשמה לבית הספר,בלית ברירה היא הסכימה וחיו כזוג נשוי,הבת הזו הצטיינה בלימודים וכך התקדמה בדרגות של הלימודים עד שמינו אותה לתפקיד סגן המנהל,הבת הזו נכנסה להריון וכל הזמן היא מסתירה את ההריון בבגדים רחבים שלא יגלו שהיא בת,התקרב התאריך שהיא צריכה ללדת שיצא בדיוק באותו תאריך של סיום שנת הלימודים בבית הספר,במסיבת סיום הלימודים היא צריכה לנאום לפני כל הבית הספר,וכך תכננה עם בן זוגה,במקרה ויהיה לה צירי לידה באמצע הנאום שלה,יכינו עגלה רתומה לסוסים היא תודיע שהיא לא מרגישה בטוב והיא חייבת לעזוב,וכך היה באמצע הנאום שלה היא הרגישה צירי לידה,בקשה סליחה מנוכחים ולקחו אותה בעגלה ובשעה טובה ילדה בן.האישה התחילה לצעוק,מה הסיפור עם איזה גויה מעניין אותי,התחילה לבכות ובקשה מהצדיקים תברכו את בתי שתלד בשלום,רבי נחום ענה לה:את יכולה ללכת הביתה שמחה,בתך ילדה כבר בן בשעה טובה ומוצלחת.
רבי נחום הסביר את הקשר בין הסיפור ללידה קלה:שהרי כל ברכה ושפע שיורד לעולם הוא עובר קודם במחשבה אחרי כן בדיבור ורק אח"כ מביע למעשה ולכן אם רק מדברים אודות לידה זה כבר מקרב את הלידה בפועל,אע"פ שהסיפור לא על צדיקים ואפילו לא על יהודים.
מאת אהרהם מיכאלשוילי .