רבי אברהם בן שמואל

רבי אברהם בן שמואל

s_19593_1166

רבי אברהם בן שמואל נולד בשנת 1912 בצחינואלי .

רבי אברהם למד תורה מהרב הגדול של צחינוואלי , רבי אברהם חוולס .בתום לימודיו בישיבה ר' אברהם הצעיר שימש את הקהילה בתפקיד חזן ללא שום שכר.בשנת 1937 אשר הסתמנה באכזריות השלטונות ורדיפת היהודים נעצרו לילה אחד על ידי הקג"ב שבעה מרבניה הגדולים של צחינוואלי .

איש אינו ידע עד עצם היום הזה מה עלה בגורלם והיכן נקברו. צחינוואלי נשארה ללא רב , ולמילוי תפקיד השוחט היו מזמינים מטביליסי מדי פעם את רבי עמנואל דויתיאשווילי או רבי ישראל בבאליקאשווילי. באותו זמן החליטה הקהילה ללמד את רבי ישראל את מלאכת השחיטה ולכן ביקשו עזרה מהרבנים הללו.בינתיים התחילה מלחמת העולם השנייה ורבי אברהם גויס לצבא  לחזית המלחמה. הוא שב מהמלחמה בשנת 1943 , לאחר שסבל שלוש פציעות ,אך עמד לשרות קהילת צחינוואלי ושירת אותה בתפקיד חזן, שוחט ודרשן עד לעלייתו לארץ. מי ימנה כמה תלאות סבל ובכמה סכנות מצד השלטונות נתקל חכם אברהם במשך התקופה הזאת. די רק לזכור את סגירות בתי הכנסת בצחינוואלי ורדיפות הרבנים אשר התרחשו בין השנים 1952-1953 .

רבי אברהם מנשרוב היה אחד העומדים לימין יוזמי ומנהלי מבצע הקמת בית הכנסת הגדול החדש בשנות ה 60. בשנת 1968 בהשתתפותו נוסד מרכז התרבות היהודית, שבו היהודים למדו את הלשון העברית ,למדו את התורה והכירו את ההיסטוריה היהודית. רבי אברהם תמיד היה בקרב האנשים גבוה גבה, מלא חדוות חיים,עם עיניים חכמות וזקן ושפם לבנים. הוא היה בעל יופי מיוחד והילה זוהרת. הוא תמיד היה עוזר לנזקקים, יתומים ואלמנות ומנחיל שלום בין החלוקים בדעותיהם. הוא העניק השכלה גבוהה לכל שניים עשר ילדיו, וגידל את כולם להיות מובחרי עדתנו ועמנו. בשנת 1989  החיים בצחינוואלי נעשו קשים יותר בצורה ניכרת, ומשנת 1992 החלו התנגשויות בין האזרחים אשר הפכו למלחמת האחים בין האוסטיים והגרוזינים. יהדות צחינוואלי נכלאה למצוקה, שוד סחטנות ופרעות באוכלוסייה הפכו עם הזמן לתופעה שכיחה, וקורבנם נעשתה, בין היתר גם יהדות צחינוואלי. יהודי צחינוואלי התחילו לעזוב את העיר באופן המוני.

יום אחד התקבל מכתב סחיטה עם התוכן הבא במידה ולא תשלמו סכום כסף ניכר הלילה הזה, נפוצץ את בית הכנסת. אך קהילת צחינוואלי לא מילא את בקשתם  של הפושעים, הסיבות לא היו כספיות, באם הייה ניתן להם מבוקשם הם היו עלולים להמשיך ולסחיט מהקהילה סכומם גבוהים הרבה יותר של כסף ומי יודע עד היכן היה מגיע העניין. לכן היה אסור להיכנע. באותו לילה סביב הבית של חיים אברהם נשמעו פצצות, איומים ויריות אשר נמשכו עד שעה מאוחרת,למחרת ,הרב של צחינוואלי הלך ראשון לבית הכנסת. הקהל ידע כי לילו של הרב עבר עליו בנדודים ודאגה. אלה הם רק חלק מהמצבים הקשים אליהם נקלעה קהילת יהודי צחינוואלי , אך הקהילה נשארה בעיר ועמדה בקשיים באומץ לב, וכך החזיק מעמד גם רב הקהילה והחזן של רבי חיים אברהם, אשר לא ביטל אף תפילה אחת משלוש תפילות היום, שחרית מנחה וערבית.

אומנם, אך בסופו של דבר בחלוף הזמן צחינווואלי התרוקנה מהיהודים, ובסוף התקשו אף לאסוף  את המניין. כשראה הרב שלא מצליחים כבר לקיים את תפילות הציבור, החליט לעזוב את העיר ואת בית הכנסת אשר נותרה ללא קהילה וללא מניין, הוא ניהל את התפילה האחרונה בדמעות.

בשנת 1992  חכם אברהם עלה לארץ. הגיע תחילה לחולון, התיישב בקרית שרת, שבה לפי הערכתו, התיישבו רוב ילידי צחינוואלי. כאן המשיך את עבודתו שהייתה כה אהובה עליו, באץ הקודש, ושוב עמד על הבימה והאדיר את התורה. רבי אברהם נפטר בשנת 1995 ב1 בינואר בגיל 83 62 שנים מתוך חייו היא הקדיש לעבודת הקודש ושירות הקהילה. וגם היום ידוע, כל יליד צחינוואלי, באשר הוא שם, מלווה בזיכרון של האדם הקדוש הזה ובמפעליו המבורכים. והשראתו אף בזמננו מסייעת לקהילה בפעולות חסד רבות.

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*