חכם בנימין ג'אנאשוילי

חכם בנימין ג'אנאשוילי

s_1564148574_1596758651

חכם בנימין בן מאיר נולד בסוראמי בשנת  תרנ"א [1891] בילדותו למד את התורה בחדר ולימים הוא נשלח ללמוד בירושלים יחד עם אחיו הגדול – חכם דוד.

בירושלים האחים התחילו ללמוד בישיבת "עץ חיים" ולמדו שם בין השנים תרס"ב – תרס"ו [1902-1906] ברם הבשורה על מות אביהם אילצה אותם לחזור לסוראמי. קהילת סוראמי מינתה את חכם דוד לתפקיד החזן, ואילו חכם בנימין נסע בשנת תרס"ח[1908] לישיבת מינסק לשם העמקת ידיעותיו בתורה.

בגיל 19 חכם בנימין סיים את  לימודיו בישיבה וקיבל את הסמיכה להיות רב,חזן,שוחט ומוהל. באותה תקופה הוא חבר לחסידי חב"ד ויצר כקשרים אישיים עם האדמורים מליובביץ'.

 

חכם בנימין התפרסם במהירות כאחד החזנים הטובים ביותר. כל בתי הכנסת במינסק הזמינו אותו לנהל את התפילות ולענג את הקהל בקולו הערב ומזמוריו היפים, אך לבו היה מלא געגוע לסוראמי מולדתו. חכם בנימין שב הביתה ויחד עם הרב גבריאל דבראשוילי התחיל לשמש בקהילה כחזן.

בשנות ה- 30 חכם בנימין פעל בבאנדזה על פי דבריהם של בני זמנו, באותו זמן בבאנדזה פעלו שני בתי כנסת, ובית הכנסת בו התפלל חכם בנימין ,תמיד היה גדוש באנשים, ואילו השני נשאר ריק למחצה כי כולם רצו לשמוע את קולו הערב של חכם בנימין.

יחד עם זאת, בשנות ה-20  וה- 30 הוא נהג לבקר בערי אסיה התיכונית ולהתפלל בבתי הכנסת  של הערים- סמרקנד, טשקנט, בוכרה וקוקנדה. הוא ערך את המסעות הללו מתוך התעניינותו החקרנית בהיעדרותם של השירים והמנגינות המקוריים של הלויים.

בין השנים תש"ב – תשי"ב  [1942-1952] כיהן חכם בנימין בתפקיד החזן הראשי של טביליסי ולכן הוא נחרט בזיכרון בני קהילת טביליסי כשליח ציבור דגול.

חכם בנימין הפך להיות גם איש אומנות, שכן יחד עם אחיו חכם דוד הביא מירושלים את סדר התפילה הספרדי והשריש אותו בסוראמי, שמם התפרסם גם ברחבי אחאלציחה וטביליסי, כך הם ייסדו את בית הספר לחזנות בסוראמי, אשר פעל עבור היהודים של מזרח גרוזיה כולו.

הקמת בית הספר לחזנות לא היתה מעשה פשוט כלל ועיקר. משימתם הצליחה אך ורק הודות למסירותם הרוחני של המייסדים ללימוד התורה ולמלאכת החזנות, אשר בנוסף לכל ניחנו בכישרון מיוחד לניהול התפילה ובשמיעה מוסיקלית יוצאת דופן.

גדול ואדיר מפעלו של חכם בנימין גם בחינוך, והכוונתם של תלמידי חכמים רבים, חזנים שוחטים ומוהלים.

בנה חביבה של הקהילה נפטר בסוראמי בשנת תשכ"ו [1966]. בשורת פטירתו התקבלה בצער רב לא רק בקרב יהודי סוראמי אלא בכל רחבי גרוזיה.

חכם בנימין נודע כאדם מכובד ונערץ על כולם. וזוהי המורשת שהותיר אחריו כאשר הלך הוא לעולמו.

זכרו יאיר את לבם של כל יהודי גרוזיה באור נצחי.

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*