חכם יהושע טטרואשוילי

חכם יהושע טטרואשוילי

חכם יהושוע טטרואשוילי

כאשר מעיינים וחוקרים את תולדות יהדות גרוזיה ואת דרכם הארוכה אי אפשר להתעלם מחייהם של תלמידי החכמים, שחירפו נפשם על מנת לשמור על הגחלת היהודית והצביון היהודי, מפני הגזירות הקשות והן בגלל הקשיים היום יומיים.

תלמידי החכמים שלנו היו למורי העדה ואף ליוצרי גורלה. בסיפורים אודות חייהם של תלמידי החכמים מודגשים מאבקיהם למען שמירת האמונה. עד כדי מסירות נפש, בין אלו ניתן להזכיר את שמו של התלמיד חכם הנערץ חכם יהושע בן אליהו תתרואשוילי. שהיה לאות ולדוגמא לרבנים ולתלמידי החכמים שהיו בדורו.

חכם יהושע נולד בשנת תר"מ (1880) בסאצ'חרה.  סבו ואביו היו תלמידי חכמים. את לימודיו רכש מאביו וסבו, אהבת התורה בערה בו ובכל עת הוא נראה עם ספרי קודש בידיו. שהוא משנן וגורס את לימודו. חכם יהושע עסק בלימוד התורה ימים ולילות. אביו וסבו הם היו אלה שגם סמכו את ידיהם עליו, ובנוסף על הכשרת לימודיו דאגו לעצב את דמותו כמשמש דוגמא לרבים.

בתקופה זו הייתה שרויה המדינה במשבר כלכלי חמור ועקב כך סבלם של האנשים היה גדול. חכם יהושע תתרואשוילי הצליח לכלכל את משפחתו בקושי רב במשכורת של יום אחד במשך שבוע ימים.

השנים ההם היו שנות מצוקה אולם הוא לא התפשר על הגינותו לאורך כל חייו. מפליאה העובדה שהוא לא נטש את הקהילה לרגע אחד ועמד לצידה בעת שמחה כמו גם בעת צרה.

חכם יהושע פעל רבות בקהילתו לשם השרשת התורה בקרב ילדי הקהילה וכן בקרב הציבור למרות הקשיים שהיו לו מבחינה כלכלית הוא לא הפסיק את פועלו בקרב הקהילה. אלא המשיך ביד רמה לשמש ולהנהיג את הציבור, בימים הקשים שעברו קהילתו של חכם יהושע הוא יצא לקראתם וחיזק אותם מבחינה רוחנית.

בתחילת דרכו כרב ומורה דרך לקהל מרעיו התחיל בעיר הולדתו, שם התפלל חכם יהושע בבית הכנסת הנודע בשם תתרואשוילי.  כאשר נפטר אביו, שהיה ראש הקהילה, מונה הוא, חכם יהושע תתרואשוילי, למלא את תפקיד החכם הראשי והחזן בבית הכנסת  שבשכונת זימו אוריאבי.

חכם יהושע תתרואשוילי היה אדם מאושר ועושה חסדים. מעולם לא קונן על מר גורלו. הוא הסתפק במועט והודה לה' על מה שנתן לו. ואת הערכים הנ"ל השריש לצאן מרעיתו.

האיש המכובד, החכם והדרשן הדגול חכם יהושע תתרואשוילי נפטר בשנת תש"ח (1948) בגיל 68 שנים.

זכותו תגן עלינו אמן.

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*