שיחה של הרבי מלובביץ לפרשת 'בלק'

שיחה של הרבי מלובביץ לפרשת 'בלק'

פרשת בלק

פרשתנו מספרת על הנס שנעשה לאתונו של בלעם, כשרכב עליה בדרכו לקלל את בני ישראל. תחילה ראתה האתון את מלאך ה' חוסם את דרכה ונלחצה אל הקיר. אחר-כך עמדה על מקומה. בלעם הִכה אותה שלוש פעמים, ואז פתחה את פיה ודיברה אליו. בשלב הבא נפקחו עיניו של בלעם ואף הוא ראה את המלאך ודיבר עמו. מתעוררת כאן השאלה מדוע חולל הקב"ה נס גדול כל-כך של פתיחת פי האתון, בשעה שלאחר מכן ראה בלעם עצמו את המלאך. לכאורה זה נס מיותר שלא היה בו צורך, והלוא הקב"ה אינו מחולל ניסים לשווא.

התשובה טמונה בפסוק קודם: "וַיִּתְיַצֵּב מַלְאַךְ ה' בַּדֶּרֶךְ לְשָׂטָן לוֹ". רש"י מפרש: "לשטן לו – מלאך של רחמים היה, והיה רוצה למנעו מלחטוא, שלא יחטא ויאבד". העובדה שהמלאך מכונה "מלאך הוי-ה" מעידה שהוא היה מלאך של רחמים, שכן שם הוי-ה מציין את מידת הרחמים. המלאך היה אפוא מלאך של רחמים, שביקש להציל את בלעם הרשע מלחטוא. כדי להציל את בלעם מלחטוא הקב"ה עושה אפילו נס נדיר של "ויפתח ה' את פי האתון". מידת הרחמים של הקב"ה אין-סופית, והוא עושה הכול כדי להציל את האדם מן החטא.

אך עדיין צריך להבין: הלוא הקב"ה ידע שבסופו של דבר פתיחת פי האתון לא תועיל ויהיה צורך ב"ויגל ה' את עיני בלעם" – שיראה במו עיניו את המלאך. אם כן, לשם מה לפתוח את פי האתון? אלא שהקב"ה נוהג עם בני-האדם על-פי טבעם, בהדרגתיות. תחילה הוא מאותת להם לשוב בתשובה ברמיזה קלה, ואם אין הם קולטים את המסר – הרמזים נעשים עבים יותר. כך עם בלעם: תחילה פתח ה' את פי האתון, ואף שזה נס גדול מאוד, אין הוא מגיע לרמת ההתגלות האלוקית שחווה בלעם כאשר ראה בעצמו את המלאך. עד עתה חווה מראות נבואה רק בלילה, בחלום, ועתה ראה את המלאך בהקיץ ובעיניו הגשמיות.

מכאן עלינו ללמוד כמה גדולים רחמיו של הקב"ה על בריותיו. אפילו על בלעם הרשע, שהיה שונא ישראל ואכן נענש על חטאיו, חס הקב"ה וחיפש דרכים רבות להצילו. בתחילה חסם המלאך את האתון שלוש פעמים, לאחר מכן פתחה זו את פיה, וכשכל זה לא הועיל – התגלה המלאך לבלעם. ואם בלעם כך, הרי כשמדובר ביהודי – על אחת כמה וכמה שצריך לנהוג בו רחמים ולא לצאת ידי חובה במעשה אחד למענו. ואם יאמר אדם: מדוע עליי להתאמץ כל-כך בעבור יהודי אחר, והלוא יכולת השפעתי עליו זמנית וחולפת? מלמדנו הקב"ה שבכל מצב יש לעשות הכול מתוך מידת הרחמים, ובוודאי תגרום הפעולה שתתגלה מהותו הפנימית של אותו יהודי והוא יתקן את דרכיו. (שיחות קודש)

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*