הרב אברהם שם טוב בדברי תורה לפרשת 'קרח'

הרב אברהם שם טוב בדברי תורה לפרשת 'קרח'

פרשת "קרח"

קוראים יקרים, פרשתנו היא המדוברת והנדרשת ביותר מכל הפרשות התורה הק', היות ונושא הפרשה המרכזי הוא ענין המחלוקת בין קורח ועדתו למשה רבינו ע"ה.

באם נתבונן היטב נראה שכל המלחמות בעולם פרצו בגין מחלוקות בין העמים השונים, כל הגירושין ופירוק חיי הנישואין המשותפים נגרמים ממחלוקות ללא פשרה, כל הסיכסוכים ולשון הרע הנאמר בכל חברה שהיא, נובעים שוב לצערי, ממחלוקות…
מחלוקת היא מידה רעה הנובעת בן היתר מיוהרא, חוסר רצון להקשיב ולקבל את דברי השני העומד מולך (הצד שמנגד) ורצונך שלך שכולם, כולם, יסכימו לדעותיך. ואם לא מסכימים, אתה יוצר מחלוקת שתמיד, תמיד מסתיימת בתוצאות רעות ופוגעות.. היות ורק מחלוקת שהיא לשם שמים סופה להתקיים!

לכן "ויקח קורח בן יצהר בן קהת בן לוי" מה לקח? אמר ריש לקיש שלקח מקח רע לעצמו (סנהדרין קט). רבות הדרכים שעל ידן אדם יוצא מעולמו לאבדון חלילה, אחת הדרכים היא – הקנאה, כמאמר חז"ל (אבות ד) הקנאה התאוה והכבוד מוציאים את האדם מהעולם. קורח נתקנא באליצפן בן עוזיאל שנתמנה להיות נשיא, וראו לאן הגיע ומה עלה בסופן.. המסקנה היא מחלוקת לא כדאית! קוראים יקרים, מידותיו הרעות של האדם משכיחות ממנו שכל מה שגוזר השי"ת על האדם כגון: עושר, תפקיד בכיר וכו' הוא יקבל בלא השתדלות כלל… (כגון המלכתו של דוד המלך ע"ה למלך ע"י שמואל הנביא בניגוד לכל הדעות…) ואם אין רצונו של השי"ת בכך לא יעזרו כל ההשתדלויות אלא יהפכו לו לרועץ. יש לו לאדם לפשפש ולמשמש במעשיו כמאמר חז"ל (עירובין יג) : "תנו רבנן שתי שנים ומחצה נחלקו בית שמאי ובית הלל, הללו אומרים נוח לו לאדם שלא נברא.. והללו אומרים נוח לו לאדם שנברא.. עד שנמנו וגמרו: נוח לו לאדם שלא נברא, עכשיו כשנברא יפשפש במעשיו ואמרי לה ימשמש במעשיו".

רבינו הרמח"ל במסילת ישרים אומר: הפשפוש הוא לחקור את כלל המעשים שלנו ולהתבונן .. המשוש הוא חקירת כל מעשינו אפילו הטובים אם אין בהם איזו נגיעה…

בפרשתנו פרשת קורח מתעוררת שאלה חשובה, כיצד יתכן שפרשה שלימה בתורה"ק נקראת על שמו של אדם רשע כמו קורח, שלא עשה תשובה כבניו, ואף נענש על כך, על רשעים הרי אומרים חז"ל ושם רשעים ירקב (משלי י-ז).

אומר על כך הרבי מלובביץ מחב"ד: שכל הפרשה באה להזהיר אותנו לבל נהיה כקורח ועדתו חלילה, ולא נחזיק במחלוקת כלל וכך ניזכה בעז"ה לגאולה שלימה ובניין בית מקדשנו במהרה בימנו, כי באהבת ישראל נביא את הגואל אמן ואמן.

הרב אברהם שם טוב הי"ו מנהריה

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*