פרשת מקץ חנוכה
רבי אהרון קוטלר זצ"ל שואל בספרו "משנת אהרון" החשמונאים מצאו פח אחד של שמן שהיה מספיק ליום אחד, ודלק שמונה ימים, אומר הרב קוטלר זצ"ל זה הרי נס קטן לעומת הניסים שהיו בבית המקדש.
במדרש תנחומא מעיד רבי חנינא סגן הכהנים "אני שימשתי בבית המקדש, ומעשה ניסים היה במנורה, כשהדליקו אותה בראש השנה היתה דולקת עד שנה לאחר מכן! אז מה כל כך מיוחד בנס פח השמן? שואל הרב קוטלר זצ"ל, היעב"ץ כותב שיש בבריאה שתי סוגי הנהגות "הנהגה טבעית והנהגה ניסית" לפני חטא האדם הראשון אומר היעב"ץ הנהיג הקב"ה את הבריאה בהנהגה ניסית, אך לאחר שהאדם הראשון חטא שינה הקב"ה את ההנהגה בבריאה מהנהגה ניסית להנהגה טבעית. ולמרות שהעולם הונהג בהנהגה טבעית היה מקום אחד בבריאה שהמשיכה בהנהגה ניסית היכן? בבית המקדש! ששם היתה השראת השכינה תמידית.
כשנכנסו החשמונאים לבית המקדש מצאו פחים שנטמאו ע"י היוונים, חוץ מפח אחד קטן שהיה חתום בחותמת הכהן הגדול שהיוונים לא הצליחו לטמאו. החשמונאים היו צריכים להמתין שבעה ימים שזהו הזמן לייצור שמן חדש ואז להדליק בפח השמן שמצאו ולהמשיך עם השמן החדש שייצרו. אבל החשמונאים לא המתינו, מיד כשמצאו את פח השמן שהיה חתום בחתימת הכהן הגדול הם מיד הדליקו ואותו הפח שהיה אמור להספיק ליום אחד דלק שמונה ימים. מכאן הבינו החשמונאים שחזרה השכינה לבית המקדש וזה היה הנס העיקרי של חג החנוכה, וכל זה התאפשר בזכות אותו מסירות הנפש שמסרו החשמונאים!.
הפרשה פותחת בפסוק "ויהי מקץ שנתיים ימים ופרעה חולם ויהי בבוקר ותפעם רוחו וישלח ויקרא את כל חרטומי מצרים ואת כל חכמיה ויספר להם את חלומו ואין פותר אותם לפרעה" (מא-ח).
"וידבר שר המשקים" (מא-ט) שר המשקים מספר לפרעה על נער עברי ששהה בבית האסורים ופתר את חלומו ואת חלום שר האופים "ויהי כאשר פתר לנו כך היה אותי השיב על כנו ואותו תלה" (מא-יג) שומע פרעה על אותו נער עברי פותר החלומות ומיד מצווה להביאו "וישלח פרעה ויקרא את יוסף" (מא-יד) ויריצו את יוסף מבור הכלא ויתייצב לפני פרעה "ויאמר פרעה אל יוסף חלום חלמתי ופותר אין אותו ואני שמעתי עליך לאמור תשמע חלום לפתור אותו" (מא-טו) ומה עונה יוסף לפרעה? "בלעדי אלוקים יענה את שלום פרעה" (מא-טז) וכשפותר יוסף את חלומות פרעה אומר פרעה "ויאמר פרעה אל עבדיו הנימצא כזה איש אשר רוח אלוקים בו" (מא-לח), שואל הספר "שמן ראש" מהו הלשון "כזה איש"? היה פרעה צריך לומר 'הנימצא איש אשר רוח אלוקים בו' (שם).
כשעוברים אנשים משברים בחיים ישנם נופלים למרה שחורה, עצבות, דכדוך ושיברון לב. אומר פרעה לעבדיו, מה הבחור הזה לא עבר בחייו, יתמות, ירידה לארץ זרה, בודד, ללא הורים אחים משפחה וסביבה תומכת, מושלח לכלא י"ב שנים, כל חייו רצופים משברים ולמרות הכל שום מילה על מצבו, וכשיש לו הזדמנות לקנות את עולמו, ועומד מול מלך מצרים, וזה ההזדמנות להגיד שכל מה שסיפרו עלי זה נכון, אני כן פותר חלומות! מה הוא מכריז? אני כלום! מי כן? "האלוקים יענה את שלום פרעה" (מא-ט) אומר פרעה לעבדיו אחרי כל מה שהבחור הזה עבר ובכל זאת מאמין שהכל מאת האלוקים והכל בהשגחה. ולכל דבר בבריאה יש יד מכוונת, לאיש שכזה צריך לתת את מפתחות ההנהגה של ארץ מצרים.
בתחילת חומש בראשית כתוב "והארץ היתה תוהו ובוהו וחושך על פני תהום ורוח אלוקים מרחפת על פני המים" (בראשית א-ב) אומר המדרש (בראשית רבה ב-ד) 'תוהו' זה מלכות בבל, 'בוהו' מלכות מדי ו'חושך' זהו מלכות יוון, מדוע מלכות יוון נקרא חושך? אומר המדרש על שהחשיכו עיניהם של ישראל ואמרו "כתבו לכם על קרן השור שאין לכם חלק באלוקי ישראל' מהו הביטוי של קרן השור? ומה היתה המטרה בגזרה זו?
שור הוא כינוי ליוסף. משה רבינו מברך את שבטו של יוסף "בכור שורו הדר לו" (דברים לב-יז) יוסף קידש שם שמים במצרים כשנתן ביטוי למציאות אלוקית ללא חשש וללא מורא, כאשר במצרים שלט מלך שעשה עצמו לאלוה ואמר "לי יאורי ואני עשיתני" (יחזקאל כט-ג) ורצו היוונים ע"י הגזרה של כתבו לכם על קרן השור להחליש את השפעתו של מסירותו של יוסף בגילוי האלוקים בעולם. באו החשמונאים ונלחמו בנשק של יוסף בגבורה ובמסירות מעטים מול רבים וגברו על היוונים וע"י כך נגרם קידוש שם שמים גדול בעולם "ולך עשית שם גדול וקדוש בעולמך, ולעמך ישראל עשית תשועה גדולה"!. .
יהי רצון שנזכה שיקויים בנו "התעוררי התעוררי ,כי בא אורך קומי אורי, עורי עורי שיר דברי כבוד השם עלייך זרח" בבניין הבית השלישי בב"א!
שבת שלום וחנוכה שמח!.
ר' אליעזר מושיאשוילי הי"ו מאשקלון

