הרב יוחנן מיכאלי בדברי תורה לפרשת 'כי תבוא'

הרב יוחנן מיכאלי בדברי תורה לפרשת 'כי תבוא'

"וברוך אתה בצאתך" [כח-ו]

 

מעלת המחנך בניו לתורה

 

אמרו חז"ל [ב"מ קז.]: שיהיו צאצאי מעיך כמותך. ביאר החיד"א בספרו "מראית העין" על פי ביאורו של הגאון יחזקאל לנדא סגל זצ"ל על מאמר חז"ל [ב"ב קטז.] מי שמניח בן כמותו לא נאמרה בו מיתה, דהאדם בעולם הזה נקרא הולך, משום שהוא מרוויח בכל עת מצוות ולימוד תורה, אך בפטירתו נקרא עומד, משום שאז כבר אין יכול להוסיף עוד מצוות. אמנם אדם שטרח עם בנו ללמוד תורה ולקיים מצוות, גם אחרי מותו נקרא הולך, כי יש לו חלק בכל התורה והמצוות שעושה בנו. וזה שאמר הנביא ליהושע כהן גדול שקיבל להחזיר את בניו בתשובה "ונתתי לך מהלכים בן העומדים האלה" [זכריה ג'], היינו אף אחר פטירתך תקרא הולך בן המלאכים הנקראים עומדים, כיוון שתזכה במצוות בניך.

 

וזה שאמר הכתוב: "וברוך אתה בצאתך" מהעולם, ואיך יתכן שיהיה ברוך בצאתו כביאתו, הלא בעת ביאתו מרוויח תדיר תורה ומצוות? לזה אמר שיהיו צאצאי מעיך כמוך, וכיוון שטרחת לחנכם במצוות יש לך חלק בתורה ובמצוות שלהם. מזה ילמד האדם כמה עליו לטרוח טרחה יתירה, למען יתחנכו בניו על אדני התורה והמצוות וימסור נפשו ומאודו על חינוך זך וטהור.

 

נמצא איפוא שאחד הדברים הראשונים והיסודיים שעל כל צעירי הצאן בעם ישראל לשנן ולקבל על עצמם את הציות להורים ומורים. רק כך יוכלו בני הנעורים לקבל הכוונה נכונה להליכה בדרך התורה, רק בדרך זו תובטח יציקה נכונה ואיתנה של היסודות לבנין הרוחני שעתיד להיבנות במשך החיים, לא בכדי מכים אנו בתפילת יום הכיפורים על חטא שחטאנו לפניך בזלזול הורים ומורים, כי הזלזול ואי הציות שבא בעקבותיו הם משרשי החטאים.

 

הרב משה שרר זצ"ל, סיפר על חוויה מיוחדת במינה שהיתה לו בעת טיסה מארץ ישראל לארה"ב. באותה נסיעה הוא זכה לשבת מאחורי הג"ר יעקב קמינצקי זצ"ל והיה עד ראיה לשיחה שהיתה לרב קמינצקי זצ"ל עם אחד ממנהיגי מפלגה חילוני אשר ישב לידו. בין השניים התפתח ויכוח  עירני בענייני יהדות והיה זה מאלף ביותר לראותו, כיצד הגאון הישיש משיב בסבלנות רבה לכל השאלות שהציג בפניו איש שיחו. אולם נקודת השיא התרחשה דקות ספורות לפני נחיתת המטוס בנמל התעופה של ניו יורק, – כאן יש להקדים ולספר שהאדם ההוא עקב בהתפעלות גדולה במשך כל הנסיעה אחרי מאמצי בנו של הרב קמינצקי, להקל על אביו הישיש בנסיעה הארוכה. מידת כיבוד אב ואם המופלגת, הדרך ארץ והדאגה וכן העמידה הרצופה על המשמר כדי לשרת את האב הרשימו אותו מאוד. בהגיע שעת הפרידה פנה האיש אל הגאון הישיש ואמר: רבי מכל דברי החכמה ששמעתי מכם, עדיין לא השתכנעתי שדרככם היא הנכונה ושאני תועה בדרכי. אבל, בדבר אחד אני חייב להודות, אתם מטיבים לדעת כיצד לחנך ילדיכם יותר מאיתנו. לילדיי לא היית מצפה אפילו בחלום ליחס נהדר כזה שכבוד הרב זוכה לקבל מבנו, האם תוכלו לגלות לי את סודכם? בחיוכו הלבבי השיב לו הרב אין כאן שום סוד, הדבר פשוט ביותר, הגישה שלכם לעולם בכלל ולמין האנושי בפרט היא, שהעולם נמצא בהתקדמות מתמדת לקראת תרבות גבוהה יותר. אתם מביטים בזלזול על הדורות הקדמונים, כי אתם סבורים שכל דור חדש הוא חכם ומפותח יותר מקודמו, ולכן לפי דעתכם הוא גם טוב יותר. זוהי הסיבה מדוע הדור הצעיר שלכם מתמרד ואינו מוכן לקבל מרות מהדור הקודם כי הצעירים חושבים שהם מפותחים וחכמים יותר.

ולעומת זאת אצלנו הייחוס שלנו מתחיל מקבלת התורה. לפי ההשקפה היהודית קיימת ירידת הדורות והשאיפה הנעלה ביותר של יהודי שומר תורה היא: "מתי יגיעו מעשיי למעשה אבותיי", המטרה הנעלה שלנו היא להתקרב ככל האפשר למדרגת אבותינו בזמן מעמד הר סיני, כי כל מה שקרוב יותר לסיני הוא ממילא גם יותר חשוב, הילד היהודי המתחנך כך מסוגל לכבד ולהעריך את הדור הקודם, זהו ההבדל! סיים הרב קמינצקי.

 

מעשה זה מלמדנו, לאיזו זכות זוכה האדם המחנך את בניו לתורה ולמצוות בדרך בה חינכו אבותינו.

הורה המהווה דוגמא אישית לבניו, אב המאיר פניו לילדיו, הורים ששאיפתם היא בנים תלמידי חכמים ובדרך זו הם מחנכים את ילדיהם, יזכו בע"ה לבנים צדיקים. ילד לא נולד בן תורה, הרבה עמל ויסורים עוברים ההורים עד אשר הם זוכים לבנים תלמידי חכמים.

די אם נביט היום בילדים שאינם מקבלים חינוך של תורה, לאיזו ירידה מוסרית הם הגיעו: בן קם באביו, בת קמה באימה, הבושה אינה משמשת מחסום לפריצות והחינוך הפך הפקר!.

בימינו אנו עדים למעשים חמורים שלא ידענו כמותם בעבר נערים ב- 14-15 רוצחים את חבריהם תוך כדי מריבה, סמים ופריצות הפכו לדבר שבשיגרה, ואין פוצה פה ומצפצף, מערכת החינוך קורסת לנגד עינינו!.

את פירות ההבדל הזה אנו רואים בחיי היום יום, רק בנים ובנות המתחנכים על ברכי התורה יודעים שאצל ההורים והמורים הם יקבלו את יסודות המורשת המפוארת של עם ישראל מכל הדורות, הציות לקול גדולי תורה, למחנכים ולהורים – הוא הצעד החשוב ביותר לקראת החיים על פי התורה. מוסר האב ותורת האם הם הם הערובה להמשכיות הדורות, מוסר והשקידה בדרך שבה חינכו גדולי ישראל הם שירוו את הנער בעת שיגדל וילך בסערות החיים. התורה הנספגת בימי הנעורים היא זו שתנחה ותכוון את דרכו לדרך הישרה, דרך אבותינו. יהיה רצון שנזכה לגדל בנים ובני בנים עוסקים בתורה ובמצות.

 

הרב יוחנן מיכאלי הי"ו מלוד

 

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*