הרב בן ציון בטאשוילי בדברי תורה לפרשת 'נשא'

הרב בן ציון בטאשוילי בדברי תורה לפרשת 'נשא'

פרשת 'נשא'

על הפסוק המובא בפרשתנו "כי עבודת הקודש עליהם בכתף ישאו" הגמרא במסכת סוטה(לה) אומרת: דרש רבא מפני מה נענש דוד? מפני שקרא לדברי תורה זמירות שנאמר (תהלים קיט) "זמירות היו לי חוקיך". אמר לו הקב"ה דברי תורה. אתה קורא אותן זמירות? הריני מכשילך בדבר שאפילו תינוקות של בית רבן יודעין אותו דכתיב: "ולבני קהת לא נתן כי עבודת הקודש וגו'.." ואילו דוד הביא את הארון בעגלה. למדנו מהגמרא שהטעות שדוד עשה שקרא לתורה זמירות גרמה לו לקבל את העונש במות עוזא כשהביא את הארון בעגלה כי לא הבין את הפסוק בכתף ישאו.

לכאורה צריך להבין מה הקשר בין הטעות של דוד, לעונש שקיבל ?כיצד זה מידה כנגד מידה?

נבין זאת מהמובא בספר אגרא דכלא להרה"צ מדינוב. שם מובא שישנם שני דרכים ללימוד תורה: א- יגיעה והתאמצות בלימוד שכל דבר שהאדם לומד הוא צריך לחזור עליו כמה פעמים וזה לא הולך לו בקלות, בחינה זו נקראת עבודה של ב'כתף ישאו' שהתורה היא דורשת מאמץ כדבר שסוחבים בכתף.

הבחינה השניה היא עבודת מתנה- שהאדם זוכה ללמוד תורה ללא כל מאמץ ויגיעה, הוא מבין כל דבר בקלות. לפי זה נבין את מה ששאלנו- דוד המלך חשב שהדרך הכי נכונה ללימוד תורה היא בבחינה של עבודת מתנה ולכן קרא לתורה בלשון 'זמירות'. אך מהשמים רצו לומר לו שהדרך הנכונה והאמיתית היא דווקא בבחינה השניה הבחינה של  'בכתף ישאו' ,שהדרך הנכונה ללימוד תורה נרכשת דווקא ע"י היגיעה בה, וכפי שמביא רש"י על פרשת בחוקותי "אם בחוקותי תלכו" – שתהיו עמלים בתורה. ולכן זה המידה כנגד מידה שהיה אצל דוד שמכיוון שקרא לתורה 'זמירות' שמרמז על הלימוד בדרך עבודת מתנה  נענש דווקא שטעה בפסוק של "בכתף ישאו" שפסוק זה מדבר על העבודה שבסחיבת הארון, שהארון זה רמז לתורה והתורה היא ניקנית דווקא בדרך של בכתף ישאו.

באותו ענין. אדמו"ר הצמח צדק מליובאוויטש זי"ע סיפר פעם לתלמידיו שכשהיה ילד אמר לו סבו הגדול בעל התניא שבכוחו לתת לו אפשרות  לקבל את כל מה שילמד בדרך שאינה מצריכה יגיעה. וענה לו המח צדק שהוא מעדיף ללמוד את לימודו לא באופן של מתנה מלמעלה אלא מתוך יגיעה. לימים אמר הצמח צדק שהתחרט על מה שבחר כיוון שהבין שכל מה שילמד תמיד ישאר איזה חלק בתורה שיצטרך להתייגע עליו כי אין גבול למעלות התורה שאפשר לעלות עליהם. ויה"ר שנגיע ללימוד הנכון בתורה ונזכה לגאולה במהרה בימינו אמן.

 

הרב בן ציון באטשוילי הי"ו מקרית מלאכי

לע"נ שרה בת משה הנולדת מן אסתר אשת אבישי ז"ל

 

 

 

 

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*