הרב מאיר גור בדברי תורה לפרשת 'וארא'

הרב מאיר גור בדברי תורה לפרשת 'וארא'

פרשת וארא
השפעת הנפש על הגוף
מספרים על אדם מבוגר שהרגיש ברע וחש לחצים בחזה ובשארית כוחותיו הוא הרים את השפופרת והתקשר לרופא הפרטי שלו. הדוקטור בעצמו היה מעל גיל 90. הוא אמר לחולה שלא יעשה שום דבר ושהוא כבר יוצא לדרך. הרופא הזקן יצא מיד לדרך ותוך כמה דקות הצליח להגיע לבית החולה. הוא עלה בזריזות במדרגות, ונכנס לחדרו של החולה. כשעיניהם נפגשו והחולה כל כך שמח שהרופא הגיע במהירות, משום מה, הרופא לא הוציא מילה מהפה, הוא הניח את התיק שלו על הרצפה, חיפש את הכיסא הקרוב והזדרז לשבת.
החולה ניסה לדובב אותו אך הרופא לא הגיב לו. במקום להתחיל בטיפול בחולה, הוא הניח את ידו על החזה שלו והתנשף בכבדות. כשהחולה חיבר את כל הנקודות הוא הסיק את המסקנה שכנראה הרופא הקשיש בעצמו עתיד לקבל התקף לב. הוא ניתר מיד מהמיטה שלו, הוא רץ להביא כוס מים לרופא, החל לעסות את גבו ואפילו הפעיל מאוורר אל מול פניו.
לאחר עשרים דקות שבהם החולה טיפל ברופא, החלו להראות סימני התאוששות ראשונים אצל הרופא. הוא הוריד את ידו מהחזה, נשם לרווחה, חייך והחל להגיב. החולה כל כך שמח ולא ידע את נפשו מרוב אושר, הוא הרגיש שהוא הציל את חייו. 'אני כל כך שמח שאתה מרגיש טוב דוקטור', הוא אמר לו, 'דאגתי לך נורא'.
'הכל בסדר', ענה לו הדוקטור, 'אני מרגיש מצויין, וזה יעלה לך 300 שקל'. החולה היה המום. 'הרי אני טיפלתי בך, ואתה דורש ממני כסף?'. הרופא הקשיש שמבין כנראה גם ברפואת הנפש ולא רק ברפואת הגוף, ענה לו בחיוך, 'תנוח דעתך, אני עושה את זה כבר שנים, בכל פעם שמתקשר אליי מישהו בלחץ גדול, כל מה שאני צריך לעשות כדי לשפר את הרגשתו היא להסיח את דעתו לדברים אחרים'.
הסיפור הזה ממחיש לנו תופעה שקיימת כבר אלפי שנים וכיום טובי החוקרים בעולם מקדישים לה זמן, אנרגיה ומשאבים על מנת להבין את היקפה ועצמתה. התופעה היא 'פסיכוסומטיה', השפעת הנפש על הגוף. ישנו קשר הדוק, כמו שרואים בפרשתנו, בין המצב הנפשי של האדם לבין מצבו הגופני. כשאדם מרגיש כאב פיסי, כולם יודעים שזה משפיע על ההרגשה, אבל מה שלא מוכר לרוב האנשים, הוא שמצב נפשי, כגון: מתח, לחץ, פחד, דאגה וכדומה, יכול להשפיע לרעה על בריאות האדם. מאידך, רגשות חיוביים יכולים לקיים, לחזק ואפילו להבריא את האדם.
בתחילת הפרשה הקב"ה מצווה את משה לגשת לבני ישראל ולבשר להם שהוא עתיד לגאול אותם ממצרים. משה מודיע לישראל את הבשורה, שאמורה לכאורה להיות מים קרים על נפש עייפה ולהחיות את ישראל, והיא לא משפיעה עליהם בכלל, עד כדי כך שהתורה אומרת: "ולא שמעו אל משה מקצר רוח ומעבודה קשה" (פרק ו' פסוק ט'). רש"י מסביר שהם "לא קיבלו תנחומין". זאת אומרת שהבשורה לא שימחה אותם ולא עודדה אותם.
שתי הסיבות שהתורה מונה שגרמו לישראל להתעלם מנבואת משה היו עבודה קשה וקוצר רוח. כולנו יודעים מהי עבודה קשה, אבל קוצר רוח מהו? רש"י הקדוש בדבריו הקצרים והעמוקים מגלה לנו סוד נפלא בהשפעת הנפש על הגוף. "כל מי שהוא מיצר, רוחו ונשימתו קצרה ואינו יכול להאריך בנשימתו". זאת אומרת, שהמצב הנפשי שהאדם נמצא בו, שגורם לו צער, משפיע על גופו בצורה ישירה ואינו מאפשר לו לנשום כראוי. אם הרוח של האדם קצרה אז גם נשימתו קצרה, וזהו הדבר השני שמנע מישראל להתנחם, המצב הנפשי שבו הם היו שרויים שהשפיע ישירות על הגוף.
"רוח איש יכלכל מחלהו ורוח נכאה מי ישאנה", כותב שלמה המלך בספר משלי פרק יח' פסוק יד'. הרוח של האדם, הרגשתו, היא יכולה ומסוגלת לכלכל אותו אפילו בזמן מחלה, אך אם חלילה רוחו שבורה, אין לו מה שיסעד אותו. זוהי ההשפעה האדירה שיש לנפש על הגוף. לא רק נפש בריאה בגוף בריא, אלא גם גוף בריא בנפש בריאה. אחת מהעצות הנפלאות הנמצאות בתורה, שמבריאות את האדם ומאריכות את ימיו, היא העצמת רגשות חיוביים וצמצום של רגשות שליליים.

הרב מאיר גור הי"ו מלוד

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*