הרב אברהם דניאלוב בדברי תורה לפרשת 'אחרי מות'

הרב אברהם דניאלוב בדברי תורה לפרשת 'אחרי מות'

פרשת 'אחרי מות'
ידועה האימרה של: 'אחרי מות קדושים אמור'. שכל אדם לאחר מיתתו צריך להחזיק בו כקדוש, ולכן לא אומרים קדיש שנה שלימה אלא מפסיקים בחודש ה-11 שבוע או שבועיים לפי המנהג.
פסוק – "וידבר ה' אל משה אחרי מות שני בני אהרן בקרבתם לפני ה' וימותו" שני בני אהרן – קדושי עליון, עד שאומר משה לאהרן: "הוא אשר דיבר ה' לאמור בקרובי אקדש ועל ופני כל העם אכבד", מפרש רש"י שמשה רבינו אומר לאהרן אחיו שהקב"ה רוצה להתקדש במיודעיו והיה סבור משה שאו אני או אתה אהרן הם הקדושים שירצה הקב"ה להתקדש בהם, אך אומר משה לאהרן רואה אני שהם נדב ואביהו גדולים ממני וממך, כלומר שנדב ואביהו קדושים יותר ממשה ואהרן וכתוב: "וידם אהרן" קיבל שכר על שתיקתו, ומה השכר? שנתייחד עמו הקב"ה ונאמר לו פרשת שתויי יין בנפרד.

וצריך להבין, על מה נענשו בני אהרן בעונש חמור כל כך, ומובא על כך מספר דעות.
מובא במדרש רבה: בר קפרא בשם רבי ירמיה בן אלעזר אומר בשביל ד' דברים מתו בניו של אהרן, על הקריבה-שנכנסו לפני ולפנים. ועל הקרבה-שהקריבו קרבן שלא נצטוו על אש זרה. על אש זרה-שהכניסו אש מבית הכירים. ועל שלא נטלו עצה זה מזה–שנאמר: איש מחתתו איש מעצמו עשו, שלא נטלו עצה זה מזה. אומר המדרש, שהיו משה ואהרן הולכין תחילה ונדב ואביהו הולכין אחריהם וכל ישראל אחריהן.
ואמרים נדב ואביהו מתי ב' זקנים הללו מתים ואנו נוהגין שררה על הציבור, ועל זה נאמר אל תתהלל ביום המחר שהיו הרבה סייחים שמתו ונעשו עורותיהן שטוחין על גבי אימותיהן.
וכל העוונות הללו כולל מה שאמרו אחרים שנכנסו "שתויי יין" מחוסרי בגדים" בלי רחיצת ידים ורגלים" "שלא היו להם בנים", ושלא נשאו נשים" כל אלו נובעים מגאוה שעקב זה נענשו, כפי שנאמר במדרש: רבי לוי אמר שחצים היו (שחצנים וגאותנים) הרבה נשים היו יושבות עגונות וממתינות להם שישאום, מה היו אומרים נדב ואביהו אחי אבינו (אהרן) כהן גדול ואנו שני סגני כהונה, איזו אישה הוגנת לנו, על כן ישבו בלא אישה ובלא ילדים, ככתוב: "ובנים לא היו להם". אמר רבי יעקב בר אבין: אילו היו להם בנים, היו קודמים לאלעזר ולאיתמר.

על כן, כל אדם צריך ליזהר במידת הגאווה ולהיות עניו ושפל רוח, שאומר הקב"ה, כל מי שהוא גאותן אין אני והוא יכולים לדור בכפיפה אחת, ולכן גם קיבלנו את התורה בהר סיני שהייתה הכי קטנה, ועל זה נאמר: 'משה קיבל תורה מסיני' היה צריך לומר בסיני, אלא שצריך ללמוד את התורה מתוך ענווה ועל ידי זה יזכה לכתר תורה. ובזכות ענוותנות נזכה לביאת גואל צדק ולגאולה במהרה כאמור ולענוים יתן חן אמן.

הרב אברהם דניאלוב הי"ו מאשדוד

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*