הרב אברהם טטרואשוילי בדברי תורה לפרשת 'אחרי מות'

הרב אברהם טטרואשוילי בדברי תורה לפרשת 'אחרי מות'

פרשת 'אחרי מות'
"ונתן אהרן על שני השעירים גורלות גורל אחד לה' וגורל אחד לעזאזל".
הרש"ר הירש זצ"ל היה נוהג להמחיש את העניין ולהטעימו בלקח נפלא. הרי שני השעירים היו מובאים ביום הכפורים לבית המקדש, שניהם שווים במראה, בקומה, בדמים, ולקיחתן כאחת, והנה הכהן הגדול מעלה עליהם גורלות אחד לה' ואחד לעזאזל, השעיר שעלה עליו הגורל לה' תכף ומיד עולה לקרבן, שוחטין אותו בקדושה ובטהרה ומדמו מזין בקדש הקדשים. ולעומתו השעיר השני "יעמד חי", בוודאי שהוא שמח שמחה גדולה על גורלו שנפל בחלקו להישאר חי, בעוד חבירו שחוט. ואם לא די בכך, הרי שתכף מגיע איש עיתי ולוקח את השעיר החי ל'טיול בהרי ירושלים', ובכל מיל ומיל מציעים להם מאכל ומשתה, וכך הולך לו השעיר זחוח, מדושן עונג ושמחה.

אך בהגיעו לרגע השיא של שמחתו מתבדים להם כל תקוותיו עד מהרה, הוא מועלה אל הצוק, גרונו נטוי במרומי הסלע, שולח הוא מבט אל הנוף שתחתיו, אולם רגע לאחר מכן נדחף הוא לאחוריו אל התהום הפעורה, ואינו מגיע לחצי ההר עד שנעשה איברים איברים…

תיאור זה הינו ביטוי נפלא לשני הדרכים אשר לפני האדם, האחת היא דרך התורה והמצוות, המובילה את האדם למסילה העולה בית א-ל, ולדבקות נצחית בחי החיים ב"ה. אמנם דרך זו דורשת פעמים רבות הקרבה, ויתור על רצונות ותאוות, הגבלות שונות בכל תחומי החיים, אך בוודאי שכל זה כדאי שעל ידי כך זוכים לאושר האמיתי בעולם הזה ובעולם הבא.
אולם אותו אדם שבחר בדרך השניה, חי חיי חולין, חיים המלאים תאוות ואהבת חיי העולם הזה, הרחוקים מקיום תורה ומצוות, נדמה לו שיש לו חיים חופשיים, אך סופו רע ומר, הוא אף משוכנע שחייו יפים ונעימים יותר משל זה החי חיים של תורה, אך עד מהרה מתברר לו, שדרכו סלולה בדיוק כמו זו של השעיר לעזאזל שסופו להתנפץ ולהיעלם.

המחשה נוספת מוצאים אנו ביעקב ועשיו, ידוע שעוד בהיותם בבטן אמם חלקו יעקב ועשיו את העולמות, עשיו בחר לחלקו את העולם הזה, ויעקב את העולם הבא, עשיו היה בטוח שחייו יהיו סוגה בשושנים, מלאי תענוג אושר ושמחה, שכן העולם הזה שלו הוא. ברם עיננו הרואות שלא כן הוא, עשיו בא מן השדה והוא עייף, חז"ל דורשים שבאותו היום עבר עשיו על חמשה עבירות חמורות ביותר, אשר היו אמורות לספק לו שמחה ועונג רב, והנה נכנס הוא אל הבית עייף ורעב הולך למות, ונאלץ להשביע את רעבונו מידי אחיו… יעקב. גם העולם הזה לא נשאר בידו…

ואם לא די בכך הרי שגם חיי המשפחה שלו לא היו מהמאושרים ביותר, נאמר בתורה שרבקה לקחה את בגדי עשיו החמודות 'אשר אתה בבית' והלבישה בהם את יעקב, נשאלת השאלה מה עשו בגדי עשיו אצל רבקה אמו, על כך אומר רש"י שם במקום, שעשיו לא היה מאמין בנשותיו ולכן היה מפקיד את בגדיו שהיו יקרים לו ביותר אצל רבקה אמו. ולעומתו אחיו יעקב הצדיק, זוכה למשפחה לתפארת, נשותיו הולכות אחריו לכל אשר ילך, ומתנתקות מבית אביהן בעבורו, ואומרות לו 'כל אשר אמר אלוקים אליך עשה', ואף עשיו כשנפגש עם יעקב אחיו, התפלא לאמר 'מי אלה לך', כאומר לו הרי סיכמנו שהעולם הזה הוא שלי ותראה איפה אתה ואיפה אני.

דוד המלך ע"ה הגדיר יסוד זה בפסוק אחד 'בפרוח רשעים כמו עשב ויציצו כל פועלי און – להשמדם עדי עד'. ולעומת זאת הצדיק 'כתמר יפרח כארז בלבנון ישגה, שתולים בבית ה' בחצרות אלוקינו יפריחו, עוד ינובון בשיבה דשנים ורעננים יהיו'.

יעזור השי"ת שנזכה כולנו להדבק בו יתברך ובתורתו הקדושה לטוב לנו כל הימים. בעולם הזה ובעולם הבא.
שבת שלום

הרב אברהם טטרואשוילי הי"ו מבני ברק

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*