הרב יוסף אלאשוילי בדברי תורה לפרשת ואתחנן'

הרב יוסף אלאשוילי בדברי תורה לפרשת ואתחנן'

פרשת ואתחנן

"ואתם הדבקים בה' אלוקיכם חיים כלכם היום"
מובא במדרש ילקוט שמעוני (דברים סימן תתכד) דו שיח בין ר' יוחנן ותלמידו ר' אלעזר:
"אמר ר' אלעזר: עמי הארץ אינן חיין" כלומר לא יחיו לעולם הבא ל"ע. "שנאמר: מתים בל יחיו, יכול לכל?" כלומר כל עמי הארץ וכל מי שלא למד תורה לא יחיה לעולם הבא? "תלמוד לומר רפאים בל יקומו – מי שריפה עצמו בדברי תורה" כלומר, לא כל אדם שלא למד תורה לא יחיה אלא רק מי שהתעצל ומי שמזלזל בלימוד התורה הוא זה שלא יקום.
ממשיך המדרש: "אמר ליה ר' יוחנן: לא ניחא ליה למרייהו דאמרת הכי" כלומר, דבריך לא נוחים להישמע אפילו להקב"ה, שכן לדעתו של ר' יוחנן שגם אדם שלא למד תורה אבל יש לו זכויות אחרות יקום, אלא "אנן במרפה עצמו לע"ז מוקמינן ליה", כלומר לדעתו של ר' יוחנן הפס' הנ"ל מדבר במי שהולך ועובד לע"ז. ענה לו ר' אלעזר: "מקרא אני דורש כי טל אורות טליך וארץ רפאים תפיל – מי שנשתמש בתורה טל תורה מחייהו ומי שלא – לא! הוה קא חלשיה דעתיה", דבריו של ר' אלעזר הטרידו את מחשבתו של ר' יוחנן, לא הייתה לו תשובה לפס' האחרון שהביא ר' אלעזר אך מנגד – שיטתו לא נטתה אחר דברי ר' אלעזר, סברתו הייתה שכל ישראל יש להם חלק לעולם הבא מלבד כמה מקרים קיצוניים ולכן חלשה דעתו, עד שקם ר' אלעזר ואמר: "רבי, מצאתי להם רפואה מן התורה שנאמר ואתם הדבקים בה' אלוקיכם חיים כלכם היום וכי אפשר לאדם להידבק בשכינה? והלא כבר נאמר כי ה' אלוקיך אש אוכלה הוא אלא לומר לך כל המשיא בתו לת"ח וכל העושה פרקמטיא לת"ח ומהנה נכסיו לת"ח מעלה עליו הכתוב כאילו נדבק בשכינה". נמצאנו למדים שמי שנדבק בת"ח בדרכים שונות הוא בעצם נדבק בשכינה וע"י זוכה לחיי העולם הבא.
בהמשך המדרש מובא שלוט שנדבק באברהם זכה לחיים שנאמר: "ויהי בשחת אלהים את ערי הכיכר ויזכור אלהים את אברהם" וכי מה הקשר בין אברהם אבינו לערי הכיכר? לסדום ועמורה? אלא כיוון שלוט דבק בו בצאתו מחרן והלך איתו למצרים בשעת רעב, ולא גילה לפרעה ששרה היא בעצם אשתו של אברהם – ניצל לוט מהפיכת סדום, בזכות ההידבקות באברהם אבינו.
מסופר על אחד מתלמידי החפץ חיים שקיבל נדוניה גדולה ורצה לשלוח ידו במסחר, הלך להתייעץ עם הח"ח מה כדאי לעשות, ענה לו הח"ח: אם תהיה בר מזל תפסיד את כל הכסף בעסקה הראשונה ואז תחזור לישיבה אך אם לא יהיה לך מזל, הכסף יכלה אט אט ואז יהיה מאוחר מידי לחזור לישיבה. בעיניו של הח"ח עזיבת לימוד התורה היה עניין של חיים ומוות, יהרג ואל יעבור! כי הנדבק בתורה ובלומדיה זוכה לחיים.
וכך כותב האור החיים הקדוש על הפס': "ואתם הדבקים": צריך לדעת למה אמר ואתם בתוספת ואו" ומתרץ: "ע"פ הגמר' בסנהדרין (קח.) "ונח מצא חן בעיני ה" אפילו נח שנשתייר מדור המבול לא היה כדאי, כלומר גם הוא היה צריך להימחות אלא שמצא חן בעיני ה', כמו כן נתכוון הפס' "ואתם הדבקים" וגם אתם הייתם ראויים להישמד (אחרי שחטאו והלכו אחרי בעל פעור) אלא לצד היותכם דבוקים, נתקרבתם בתשובה ונדבקתם בה' בזה אתם חיים"

לע"נ ח' ראובן בן סימן טוב הנ' מן רבקה ת.נ.צ.ב.ה.

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*