הרב מאיר מור בדברי תורה לפרשת 'מטות מסעי'

הרב מאיר מור בדברי תורה לפרשת 'מטות מסעי'

פרשת 'מטות מסעי'

'ויסעו ממרה ויבואו אלימה'

פרשו חז"ל כאשר האדם נוסע (בורח ומתרחק), מהמרה השחורה והעצבות, הוא מגיע אילמה, מלשון אלים –חזק, דהינו שמתחזק בעובדת ה'.

 

הגמרא במסכת (תענית כב.) מספרת על רב ברוקא שפגש את אליהו הנביא בשוק ושאל את אליהו הנביא 'מי מהאנשים הללו הכא בן העולם הבא? ואמר לו אליהו הנביא שאף אחד, לא בן העולם הבא. ואחר כך הגיעו שני אנשים, ואליהו הנביא אמר לו שהם בני העולם הבא. שאל אותם רב ברוקא, מה מעשיכם? והם ענו אנו אנשים שמחים, ואנו משמחים אנשים עצובים.

וחידש לנו פעם ידידנו ר' יניב נתני בשם המפרשים, שכוונת רבי ברוקא בשאלתו, הייתה, מי מהאנשים הללו מרגיש את העולם הבא כבר בעולם הזה? רק מי ששמח ושימח הרגיש כבר את טעם העולם הבא בעולם הזה.

 

רואים מכאן אחים יקרים, כמה חשוב שהאדם יברח מהעצבות, וישמח את עצמו בכל דרך, ויאמין בעצמו שהוא טוב, והמצב תמיד יכול להשתנות, וישחזר את חייו ויווכח שהקב"ה אף פעם לא עזב אותו, ואף על פי שחשב בעצמו שאבדה תקוותו ה' הושיעו.

 

וכן מובא בליקוט מוהר"ן מברסלב, בתורה רפ"ב

שהזהיר ר' נחמן זצ"ל שצריך ללכת מאד עם הדעת הזאת, כי הוא יסוד גדול לכל מי שרוצה להתקרב לה' יתברך, ולבל יאבד עולמו לגמרי, חס ושלום, כי רוב בני אדם שרחוקים מה' יתברך, עיקר ריחוקם היא מחמת המרה השחורה והעצבות, מחמת שרואים בעצמם גודל קלקולם שקלקלו מעשיהם. כל אחד כפי מה שיודע בעצמו את נגעי לבבו ומכאוביו. ומחמת זה נופלים בדעתם, ורובן מיואשים לגמרי, ועל ידי זה אינם מתפללים בכוונה כלל ואינם עושים אפילו מה שיכלו לעשות עדיין.

 

על כן צריך האדם להשכיל מאוד על דבר זה, כי כל הנפילות שבדעתו אף על פי שהם מחמת מעשים רעים שעשה באמת, עם כל זה הנפילה שבדעתו והעצבות והמרה שחורה שנופלת עליו על ידי זה, הכל הוא מעשה היצר הרע, שמחליש את דעתו כדי להפילו לגמרי, חס ושלום. על כן צריכים להתחזק מאוד ולחפש ולבקש בעצמו בכל פעם, איזה נקודות טובות ומעשים טובים שעשה, ועל ידי זה ישמח את עצמו ויראה שהוא לא כל כך גרוע כמו שהוא חושב על עצמו. וישמח על עצמו שהוא מזרע ישראל, וזוכה לקיים מצוות, ואם גם יתבונן לא קצת מצוות, אלא, הרבה מאד מצוות, שגם הם חשובים ויקרים מאד אצל השם יתברך, וגם הוא כאשר הוא חשוב מאד אצל ה' יתברך, והעיקר שישמח, כי אין לך בדור הזה גדול אלא זה שזכינו להיות קרובים אל ה' ולקיים מצוותיך.

 

יהי רצון שזכות החיזוק וההתעוררות יהיו לרפואת שמחה בת תמר בכלל חולי ישראל.

 

הרב מאיר מור הי"ו מלוד

 

 

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*