פרשת חיי שרה
במשא ומתן שניהל אברהם עם בני חת על קניית מערת המכפלה הקדים ואמר: "גֵּר וְתוֹשָׁב אָנֹכִי עִמָּכֶם, תְּנוּ לִי אֲחֻזַּת קֶבֶר עִמָּכֶם וְאֶקְבְּרָה מֵתִי מִלְּפָנָי". מפרש רש"י: "אם תרצו, הריני גר, ואם לאו – אהיה תושב ואטלנה מן הדין, שאמר לי הקב"ה: 'לזרעך אתן את הארץ הזאת'". דברי אברהם מעוררים תמיהה: הלוא מערת המכפלה בחברון כבר שימשה מערת קבורה לאדם ולחווה, שבני חת היו גם מצאצאיהם. פתאום בא אברהם אבינו ותובע בעלות על המערה. הוא דורש לתת לו אותה לנצח, "לאחוזה". באיזו זכות הוא תובע מהם לתת לו את המערה, והלוא בני חת היו שם לפניו והם רבּים ואילו הוא יחיד?
התמיהה מתעצמת לנוכח העובדה שדווקא אברהם אבינו, סמל של גמילות חסדים והכנסת אורחים – עד שהקב"ה העיד עליו: "ידעתיו אשר יצווה את בניו ואת ביתו אחריו ושמרו דרך ה', לעשות צדקה ומשפט" – משמיע טענה שנראית כסותרת את הערכים שהוא עצמו ייצג. אלא שאין ספק כי דרישתו של אברהם אבינו הייתה צודקת, וההוכחה לכך היא תגובתם של בני חת לדרישתו. שלא כמצופה, הם לא סירבו לבקשתו אלא הביעו הסכמה ואף הציעו לאברהם לקבל את חלקת הקבר בחינם: "בְּמִבְחַר קְבָרֵינוּ קְבֹר אֶת מֵתֶךָ. אִישׁ מִמֶּנּוּ אֶת קִבְרוֹ לֹא יִכְלֶה מִמְּךָ מִקְּבֹר מֵתֶךָ". אלא שאברהם הוא שסירב לקבל את הקרקע בחינם והתעקש לקנות אותה בכסף מלא.
אף שהמשא ומתן הסתיים בהסכמה ובדרכי נועם, עמדת הפתיחה של אברהם לא הייתה מתרפסת וכנועה, אלא נחושה ובוטחת בצדקתו: "אם תרצו הריני גר, ואם לאו אהיה תושב ואטלנה מן הדין, שאמר לי הקב"ה לזרעך נתתי". בעקבות עמידתו התקיפה של אברהם נתן לו עפרון לא רק את המערה עצמה אלא את כל השדה שסביבה: "וַיָּקָם שְׂדֵה עֶפְרוֹן אֲשֶׁר בַּמַּכְפֵּלָה אֲשֶׁר לִפְנֵי מַמְרֵא, הַשָּׂדֶה וְהַמְּעָרָה אֲשֶׁר בּוֹ, וְכָל הָעֵץ אֲשֶׁר בַּשָּׂדֶה, אֲשֶׁר בְּכָל גְּבֻלוֹ סָבִיב".
תוקף קניית מערת המכפלה בידי אברהם אבינו נמשך לדורי דורות, והמערה שייכת לבניו עד עולם, בהסכמת בני חת והאומות שבאו אחריהם. זו צריכה להיות הגישה התמידית בכל הקשור לשאלת הבעלות על המקום. אך אם כן, מדוע השתחווה אברהם לפני עפרון – "וַיִּשְׁתַּחוּ אַבְרָהָם לִפְנֵי עַם הָאָרֶץ"? אלא שחז"ל כבר פירשו שזו לא הייתה השתחוויה לבני חת אלא "מכאן שמודים על בשורה טובה". אברהם אבינו השתחווה לפני הקב"ה והודה לו, ועשה זאת לעיני "עם הארץ". כך הבהיר לבני חת שהשבח מופנה לקב"ה, שהוא שהעניק לו את מערת המכפלה. (אגרות קודש)
באדיבות צעירי אגודת חב"ד chabad.org.il