הרב אבישי בטאשוילי בדברי תורה לפרשת 'פנחס'

הרב אבישי בטאשוילי בדברי תורה לפרשת 'פנחס'

פרשת פנחס

מי ראוי להיות מנהיג?
בפרשת השבוע משה רבינו מבקש מהקב"ה למנות מנהיג לעם ישראל "יִפְקֹד ה' אֱלֹהֵ-י הָרוּחֹת לְכָל בָּשָׂר אִישׁ עַל הָעֵדָה. אֲשֶׁר יֵצֵא לִפְנֵיהֶם וַאֲשֶׁר יָבֹא לִפְנֵיהֶם וַאֲשֶׁר יוֹצִיאֵם וַאֲשֶׁר יְבִיאֵם וְלֹא תִהְיֶה עֲדַת ה' כַּצֹּאן אֲשֶׁר אֵין לָהֶם רֹעֶה", המדרש אומר שמשה רבנו ציפה שאחד מבניו ישמיך את דרכו בהנהגת העם, אך הקב"ה מחליט אחרת, "וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה קַח לְךָ אֶת יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן אִישׁ אֲשֶׁר רוּחַ בּוֹ וְסָמַכְתָּ אֶת יָדְךָ עָלָיו" (במדבר כז, יח).
המדרש רבה מסביר את הסיבה מדוע נבחר יהושע בן נון: אָמַר לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: "נֹצֵר תְּאֵנָה יֹאכַל פִּרְיָהּ" (משלי כז, יח), בָּנֶיךָ יָשְׁבוּ לָהֶם וְלֹא עָסְקוּ בַּתּוֹרָה, יְהוֹשֻׁעַ הַרְבֵּה שֵׁרֶתְךָ וְהַרְבֵּה חָלַק לְךָ כָּבוֹד, וְהוּא הָיָה מַשְׁכִּים וּמַעֲרִיב בְּבֵית הַוַּעַד שֶׁלְּךָ, הוּא הָיָה מְסַדֵּר אֶת הַסַּפְסָלִים, וְהוּא פּוֹרֵס אֶת הַמַּחְצְלָאוֹת, הוֹאִיל וְהוּא שֵׁרֶתְךָ בְּכָל כֹּחוֹ, כְּדַאי הוּא שֶׁיְּשַׁמֵּשׁ אֶת יִשְׂרָאֵל שֶׁאֵינוֹ מְאַבֵּד שְׂכָרוֹ.
משה רבינו היה בטוח, שהילדים שלו מתאימים להנהגה אך הקב"ה אמר לו לא, הבנים שלך לא מתאימים כי בניך ישבו ולא עסקו בתורה.
ויש לשאול, הרי משה רבינו כבר ידע שבניו לא ירשו אותו כפי שמספרת התורה בפרשת בהעלותך, "וַיָּרָץ הַנַּעַר וַיַּגֵּד לְמֹשֶׁה וַיֹּאמַר אֶלְדָּד וּמֵידָד מִתְנַבְּאִים בַּמַּחֲנֶה" (במדבר יז, כז), אלדד ומידד התנבאו במחנה "משה מת יהושע מכניס", שומע את הנבואה הזאת גרשום בן משה ורץ לספר למשה רבינו על הנבואה, בתגובה אומר יהושע למשה: "אֲדֹנִי מֹשֶׁה כְּלָאֵם" ואילו משה רבינו אומר לו "הַמְקַנֵּא אַתָּה לִי וּמִי יִתֵּן כָּל עַם ה' נְבִיאִים כִּי יִתֵּן ה' אֶת רוּחוֹ עֲלֵיהֶם".
אם כך יוצא שמשה רבינו כבר קיבל את הבשורה שהוא לא ינהיג את עם ישראל בכניסה לארץ ישראל, הוא יודע שהבן שלו לא ינהיג את העם, ולמרות זאת הוא מבקש "יִפְקֹד ה' אֱלֹהֵ-י הָֽרוּחֹת לְכָל בָּשָׂר אִישׁ עַל הָֽעֵדָֽה" שיהיה זה אחד מבניו?!
האם ייתכן שמשה יבקש זאת למרות שבניו לא עסקו בתורה?! והאם ייתכן שבניו של משה לא למדו תורה? הרי משה לימד תורה את כל ישראל וכי את בניו שלו לא לימד?
אלא שאם נדייק בלשון המדרש, לא נאמר למשה, בניך לא "למדו" תורה, במדרש נאמר בניך לא "עסקו" בתורה, וכן לגבי יהושע המדרש לא אומר שיהושע היה "לומד" תורה, ולא מתאר אותו בתור התלמיד הכי בקיא או הכי משכיל בתורה, המדרש מסביר שיהושע היה משכים ומעריב לבית המדרש כדי לסדר את הספסלים ולפרוש את השטיחים והמחצלאות, יהושע היה גם "שמש" שסידר ואירגן את בית המדרש.
אם כן מוכרחים לומר, שוודאי הדבר שבניו של משה "למדו" תורה, אלא שהם לא "עסקו" בתורה על ידי סידור בית המדרש, הספסלים, השטיחים, והמחצלאות.
וכאן יש להבין מה היא החשיבות הגדולה בלסדר את הכיסאות והשטיחים? מדוע זה כה קריטי להיות זה שמנקה ומטאטא את הריצפה בבית המדרש?
אלא שגדולתו של יהושע הייתה בכך שעמד לצידו של משה יום יום כמו שנאמר "וּמְשָׁרְתוֹ יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן נַעַר לֹא יָמִישׁ מִתּוֹךְ הָאֹהֶל" (שמות לג, יא) הוא הציב בסדר העדיפויות שלו ספיגת תורה וחכמה יהודית ממשה רבינו, אבל הדבר החשוב ביותר אשר זיכה את יהושע בהנהגת העם, הייתה דווקא המסירות שלו לעזור לאחרים שגם הם יוכלו לבוא וללמוד תורה מפי משה.
בניו של משה אמנם ישבו ולמדו תורה אך כנראה עשו זאת לעצמם, הם לא "עסקו" בה כדי שגם אחרים יזכו בה, הם לא דאגו להפיץ אותה הלאה, יהושע דאג כי כל מי שחפץ ללמוד תורה מפי משה יוכל לעשות זאת, הוא דאג להכין את בית המדרש לבואם של התלמידים כדי לקלוט אותם.
המבחן הקובע מי הוא הראוי למנהיגות, הוא לא רק הייחוס המשפחתי של האדם, כאן אין זה משנה מי היה אביך גם אם היה זה משה רבינו גדול הנביאים, גם לא רמת הידע וההשכלה הם שיקבעו את המנהיג הבא, רק האדם הדואג ומתמסר כל חייו כדי שעוד ועוד יהודים יזכו גם הם ללמוד תורה הוא הראוי להיבחר כדי להמשיך את מסורת התורה לישראל.
הרב אבישי בטשוילי – רב קהילת כרמים ראשון לציון
לעילוי נשמת מו"ר סבי מיכאל בן סימן טוב ותמר ע"ה בטשוילי

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*