פרשת תולדות
בפרשתינו מסופר על לידתם של יעקב ועשו. על הפסוק "ויתרוצצו הבנים בקרבה" אומרים חז"ל שכבר בבטן אמם היה השוני בין יעקב שהיה צדיק לבין עשו שהיה רשע, כשרבקה הייתה עוברת ליד בית המדרש יעקב נמשך לשם, וכשעברה ליד בית עבודה זרה עשו נמשך לשם.
כמו כן אמורים חז"ל שיעקב ועשו רבו סביב שתי העולמות העולם הזה והעולם הבא, שואל על כך הרבי מליובאוויטש לכאורה מדוע יעקב ועשו רבו על שתי העולמות, והרי השאיפות של שניהם היו שונות וסביר להניח שיעקב ירצה את העולם הבא ואילו עשו יבחר בחיי העולם הזה, אלא מכאן רואים שיעקב רצה גם את העולם הזה, ועשו רצה גם את העולם הבא ולכאורה למה עשו שהיה כל כך רשע ירצה את העולם הבא.
אם נתבונן בכל הסיפור הזה, יכולה להתעורר תמיהה גדולה על כך שבנו של יצחק אבינו שהיה קשור בביטול גמור להקב"ה התאווה לעבודה זרה שהיתה בו עוד בהיותו ברחם אמו, השאלה היא לא על כך שאיך יכול להיות שעשו היה רשע שהרי לכל אדם ניתנה בחירה חופשית לנהוג כרצונו, אבל איך ייתכן שעוד בבטן אמו גילה עשו נטייה טבעית לעבודה זרה?! אלא חייבים לומר שנטיה זו כשלעצמה לא היתה דבר רע אלא זה היה דרך מיוחדת בעבודת ה'. הרמב"ם מסביר שיש שני סוגים ב"עובדי ה'": החסיד המעלוה שהוא שואף ומתאווה רק אל הטוב וכל העבודה שלו היא בעלייה מתמדת בתוך הקדושה עצמה, והכובש את יצרו. יעקב ועשו כפי שהם נוצרו בטבעם הם מסמלים את שתי הדרכים האלו, טבעו של יעקב אבינו הוא 'איש תם יושב אוהלים' שהוא החסיד המעולה, וטבעו של עשו הוא 'איש יודע ציד' שהוא הכובש את יצרו.
תכלית המשיכה הטבעית של עשו לעבודה זרה בכדי שהוא יתגבר עליה ויכבוש את יצרו, ולכן הם רבו גם על נחלת שתי העולמות משום שגם יעקב וגם עשו כפי שהם נוצרו בטבעם הם רצו את שתי העולמות אלא שאצל יעקב אבינו העולם הבא היה עיקר מכיון שזה העולם הטהור והקדוש והיא מתאימה לשאיפתו של החסיד המעולה, משא"כ עשו הוא ראה את היתרון דווקא בעולם הזה, בעולם שבו צריך לכבוש את היצר הרע והתגבר על כל ההפרעות והמכשולים, שזה דבר התואם את עבודת ה'כובש את יצרו'. יוצא, שההבדל בין יעקב לעשו הוא איזה משני העולמות הוא העיקר אבל בהחלט שניהם רצו את שני העולמות העולם הזה והעולם הבא.
ההוראה למעשה בפועל מכל האמור לעיל היא: כלונו בני יעקב אנחנו. יהודי צריך להיות 'איש תם יושב אוהלים' ללמוד תורה בתמימות מבלי להכניס בה את הרצונות האישים והעצמאים, אבל ביחד עם זאת יהודי צריך להיום גם 'יודע ציד' הוא צריך לצאת אל העולם ולעשות ממנו 'מטעמים' לאבינו שבשמים, וכשהיציאה אל העולם מגיעה כהמשך ל'יושב אוהלים' אזי התורה מגינה ומצילה את האדם שיוכל להצליח בשליחותו.
יהי רצון שנזכה לגאולה האמיתית והשלימה בבניין בית המקדש ובביאת משיח צדקינו בקרוב ממש.
התמ' סימון יוסף ג'אנאשוילי הי"ו מלוד