הרב מיכאל מירון בדברי תורה לפרשת 'חיי שרה'

הרב מיכאל מירון בדברי תורה לפרשת 'חיי שרה'

פרשת חיי שרה

שרה אמנו ומבטה על אתגרי החיים:
פרשתנו פותחת בפסוק הבא "ויהיו חיי שרה מאה שנה ועשרים שנה ושבע שנים שני חיי שרה". רש"י במקום מפרש "שני חיי שרה – כולן שוין לטובה". זאת אומרת, כל ימי חייה של שרה היו טובים. ובלשוננו סוגה בשושנים, חלק, ללא בעיות.
נשאלת השאלה האומנם, וכי חייה של שרה היו כה קלים??
די לנו בעובדת היותה עקרה במשך תשעים שנה, וחז"ל הרי התבטאו שמי שאין לו ילדים חשוב כמת.
נוסיף לכך את העובדה שהגר, מי שהייתה אמורה להיות שפחתה ותחת רשותה, פתאום תופסת לה גובה כיון שהיא נשאת לאברהם, וכפי שמעידה התורה "ותקל גבירתה בעיניה". לפתע היא התייחסה אליה בזלזול ולא בכבוד הראוי, עד ששרה נזעקת ומיידעת את אברהם.
גם לאחר שזכתה ללדת את יצחק, קם לה אויב מבית בדמות ישמעאל, שניסה לפגוע רוחנית ופיזית ביצחק ממשיך דרכו של אברהם. מה שאומר פגיעה אנושה בעם ישראל לדורות, עוד בטרם הוא קם.
ונקנח באופן הטראגי בו היא נפטרה, לאחר מעשה השטן (תרתי משמע), בו סופר לה שבנה הולך למות, ועוד לפני שהספיק לסיים את הסוף הטוב מבחינתה שהוא נשאר חי, היא לא עמדה בבשורה המצערת ונפטרה לבית עולמה.
נו, וכי אפשר לקרוא לחיים כאלה חיים טובים, מהו המסר המונח כאן עבורנו?
כאן מגיעה תובנה נפלאה בשם רבי אברהם ישעיהו קרליץ הנקרא בפי כל "החזון איש" זצ"ל – כפי שרואים, חייה של שרה לא היו חלקים כלל וכלל. אלא שהאדם מקבל משמים ניסיונות ובזה אין לו בחירה, כיון שמוטל עליו לעבור מסלול מסוים לפי שורש נשמתו. כל תחום הבחירה של האדם, מסתכם בכיצד לקבל את הדברים, האם להרים דגל לבן המסמל כניעה, או שמא הוא לא מתייאש אלא הוא אוזר חלציו וממשיך להילחם ולעלות מעלה מעלה בעבודת ה'. אכן לשרה היו את כל הסיבות להתלונן ולקטר מכאן ועד להודעה חדשה, אך המבט שלה על חייה המאתגרים היה מרומם, היא הבינה שיש לה תפקיד ותכלית בכל מה שעובר עליה, לכן גם את הנקודות השחורות היא ראתה ככאלו שהצטרפו לידי יצירת אומנות למופת.
סיפרו על אחד מגדולי האדמורי"ם בדור הקודם, שהיה מסובל בייסורים. פעם אחת שאלו אותו כיצד הוא מצליח להתמודד, סוף סוף הסבל היה עצום. הבה נתבונן בתשובתו המאלפת של האדמו"ר: "הרי על מה שכבר היה ושייך לעבר אין מה להתלונן, העתיד יכול להשתנות ברגע ואין לי מה לדאוג על כך, אם כך לפי החשבון הזה כל שיש לדון זה על השנייה הזו שהיא ההווה, נו באמת וכי אי אפשר לסבול רגעים מועטים הרי בזה כל אחד יכול לעמוד".
איזו גאונות מתובלת באמונה פשוטה יש בתשובה זו. כמובן צריך הרבה עבודה כדי לחיות זאת באמת, ולא לומר זאת רק מן השפה ולחוץ. אולם ברגע שיש כיוון ומבט על אנשים גדולים רואים שניתן ואפשר להתמודד.
כמובן שאת המשקפיים הללו, לא ניתן לרכוש בחנויות האופטיקה השונות. אפילו באלו המסובסדות על ידי קופות החולים, אלא בראש ובראשונה על ידי תפילה שה' יראה לנו את האור בכל שלב בחיים. נוסף על כך, נדרשת עבודה ממשית שנועדה להחדיר את האמונה לרבדים העמוקים ביותר בנפש האדם. והקב"ה, הרי לא דורש מאתנו דברים בלתי ישימים, אך חד משמעית אי אפשר להגיע להישגים ללא עבודה, כמו בכל תחום. ועל אחת כמה וכמה בקניינים רוחניים אמתיים.
ירושה זו ניתנת להשגה הואיל ו"מעשה אבות סימן לבנים". אם נלמד עצמנו לחיות עם מבט זה נראה כמה חיינו ישתנו לטובה מכל הכיוונים.
שבת שלום ומבורך

לע"נ סימון שמעון בן בת ציון

הרב מיכאל מירון מאחיסמך, לוד

לשיעורים / הרצאות 0504150251

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*