הרב גבריאל מירלא בדברי תורה לפרשת 'מקץ'

הרב גבריאל מירלא בדברי תורה לפרשת 'מקץ'

פרשת מקץ

'ויאמר פרעה אל יוסף חלום חלמתי ופותר אין אותו ואני שמעתי עליך לאמור תשמע חלום לפתור אותו, ויען יוסף את פרעה לאמר בלעדי אלוקים יענה את שלום פרעה' (מא-טו-טז)
מצרים העתיקה שטופה היתה בעבודת אלילים, עבדה לשמש ולירח לייאור לכבש.. נהתה אחרי חרטומים ומכשפים לכמרים היה מעמד על, פרנסתם מחצר המלכות, והם יועצים רשמים למלך, לפרעה באותו בוקר הוזעקו לחצר המלך, שמעו מפיו חלום כפול, ניסו לפותרו זה בכה וזה בכה, ולא נכנסו הדברים לליבו.
נזכר שר המשקים בנער עברי הנמק בבור בכלאו, קרבן עלילת שווא מיד שולחים ומריצים את יוסף מגלחים את שערותיו מחלפים את בגדיו והנה ניצב בארמון המלוכה, עיני כל נשואות אליו, ופרעה המלך האדיר, שואלו במו פיו האמת היא שאתה החכם מכל? חלום חלמתי ופותר אין אותו ואני שמעתי עליך לאמר: תשמע חלום לפתור אותו, התשובה שענה יוסף מילה אחת: 'בלעדי', פירש"י אין החכמה שלי, ספורנו – אין זו אמת שאני היחיד היודע לפתור אין בליבי ספק שיש פותרים בלעדי. פלאי פלאים ההזדמנות של חייך מה עניין הצניעות עכשיו?? לפני שניה היית זרוק בבור, עדיין לא קיבלת חנינה תאחז בהזדמנות הפז שנקראת לפניך, תאשר שאתה ממוחה ואין כמוך בפתרון חלומות והוא עושה את ההיפך, מצהיר שאין החכמה שלו , מדוע עשה כן??
חינוך מבית אבא, חינוך יהודי אמיתי, יהודי יודע שהבורא חונן אותו בכל דבר, העושר והכבוד מלפניו, והחכמה שלו היא, החיים והבריאות, האושר והנחת . אברהם אבינו מסר נפשו על אמונתו ומה אמר: ואנוכי עפר ואפר, בלעדי, משה ואהרן נצח והוד אמרו ונחנו מה, בלעדי, דוד המלך רגל רביעי ואני תולעת ולא איש, בלעדי, כי ממך הכל, ומידך נתנו לך. יעקב אבינו בחיר האבות דמות אדם שבמרכבה אומר בשפל רוח: קטונתי, בלעדי.
אנו מצויים בעיצומם של ימי החנוכה 'נר איש וביתו'.. חנוכה מלשון חינוך, הערכים הבוקעים מאורם של ימים אלו מלווים אותנו למשימת החינוך אנו נוטלים מהנרות הבוערים את המסרים על הנפש היהודית הבוערת, כאשר עלינו ההורים התפקיד להבעיר את הניצוץ להגביר את הלהבה, עד שתירא שלהבת של תורה ויראת שמים עולה מאליה.
מגדולי ירושלים של מעלה היה הגאון ר' שלמה זלמן וייספיש זצ"ל היה גדול בתורה ובעל מידות מיוחדת ביתו מלא שמחה ילידם צוהלים אב רחום שדואג לצרכיהם חיו בעניות קשה ולפעמים מגיעה פעם תמיכה זעומה. אותו יום בהיר היה יום חג בביתם לאור הודעה משמחת של תמיכה בסך 70 גרוש נחשב לסכום זעום אבל בשבילם זה בשורה של ממש, ביקשה האם מבנה שיביא את המעטפה בשובו מלימודיו, לאחר שקיבל הילד המעטפה התעכב עם אחד מחבריו וגילה כי שוד ושבר הכסף איננו מחפש שוב ושוב ולא מוצא, פרץ בבכי מר, שידע כמה זה חשוב להוריו, עלה למיטה בוכה בכי תמרורים ואז בשעת ליל מאוחרת התעורר אביו לתיקון חצות והנה הוא מבחין כי בנו עדיין ער בוכה בכי תמרורים, מיהר לברר את סיבת הבכי ולמרות שהיה זקוק לכסף הגיב כך:
בני יקירי אנו יודעים כי כל מה דעביד רחמנא לטב עביד, וכל נזק או הפסד מתגלגלים מהשמים והכלל לטובה.
הנה לנו הזדמנות להודות על הכל ובוודאי גם זו לטובה. — לקח את בנו לריקוד עליז ושירה גם זו לטובה שעה ארוכה רקדו שמחים ומאושרים ברגשי הודאה למרות האבדן, שם הבן למיטתו צוהל ושמח, לימים העיד הבן כי השמחה מלווה אותו עם רושם עז שכל מה שעובר על היהודי הכל לטובה.
לכולנו יש הזדמנויות כאלו בהתנהלות היומיומית אשר בתגובה חינוכית וערכית אחת יכולים להנחיל לילדינו ערך חשוב ועילאי לכל החיים בזכות דוגמא אישית חיה וקיימת המושגת להם ברגע הנכון, אנו צריכים להטמיע בילדנו. מסדר שגם כי יזקינו לא יסורו ממנו כדי שנזכה לרוות מהם רוב נחת יהודית טהורה, הילדים מבינים ממה שהם רואים, חווים ומרגישים, הרבה יותר ממה שמסבירים להם…
מה שהם חווים בבית הוריהם, מה שהם רואים בעיניהם וחשים כי הוא חשוב ונעלה, קריטי ויקר, זה מה שיעבור לדור הבא שלהם, זה מה שיוביל אותם ויקדם אותם,
אפשר להסביר להם הרבה דברים, אך מה שייטמע בהם זה רק מה שהם ירגישו, יחוו יבחינו לפי הדוגמא האישית שלפניהם.
שבת זו היא שבת של חינוך
בלעדי שמסמל הענווה, ושלהבת הנרות של החינוך הטהור, שבת זו כל כך מתאימה לדוגמתו של מו"ר אבי ר' אברהם בן יעקב שבשבת זו אנו מציינים שנה להסתלקותו שזכינו לקבל ממנו חינוך יהודי אמיתי בערכים נכונים בעבודת ה', בתפילה, בתורה, במידות טובות ויהיו הדברים לע"נ ר' אברהם בן יעקב הנולד מן שרה נזי מירילאשוילי.
חנוכה שמח שבת שלום ומבורך
הרב גבריאל מירלא הי"ו מרחובות

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*