בהתמ' סימון יוסף ג'אנאשוילי דברי תורה לפרשת 'בא'

בהתמ' סימון יוסף ג'אנאשוילי דברי תורה לפרשת 'בא'

פרשת בא

לפני שבני ישראל יצאו ממצרים הקב"ה ציווה עליהם שעל כל משפחה לקחת כבש לביתם ולהחזיק אותו אצלם מי' בניסן ועד י"ד ניסן ואז לשחוט אותו ולהקריב אותו לקרבן פסח.
חז"ל מסבירים שהסיבה לציווי להחזיק את הכבש בבית לפני השחיטה הוא כדי שהמצרים יראו את היהודים מחזיקים בביתם כבש הם ישאלו אותם לשם מה אתם מחזיקים אותם בבית, הקב"ה רצה שהמצרים ישאלו את השאלה הזאת כדי שבני ישראל יספרו להם שהם מתכונים לשחוט את הכבשים לקרבן. הכבשים היו העבודה זרה של המצרים ולספר להם שהם עכשיו לוקחים את הכבשים והולכים לשחוט אותם זה לכאורה היה מעשה מסוכן מאוד, ולמרות זאת הקב"ה ציפה מבני ישראל שיענו להם את התשובה הזו.
מסירות הנפש של בני ישראל שהיו צריכים לומר זאת למצרים ללא שום מורא היתה חשובה ובזכותה הגיעה הגאולה לעם ישראל, חז"ל מספרים שכאשר השם רצה לגאול את עם ישראל ממצרים לא היה להם זכויות ולכן השם נתן להם את המצווה של קרבן פסח, וחלק חשוב מהמצווה הזו היה המסירות נפש שלהם שהם היו צריכים להיעזר ולומר למצרים מה הם מתכננים לעשות עם הכבשים.
נאמר בפסוק "כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות" כשם שהקב"ה הוציא אותנו ממצרים כך הוא עתיד להראות לנו נפלאות בגאולה העתידית והשלימה בביאת המשיח ומכיוון שגאולת מצרים היא משל לגאולה שתבוא אז גם הפרט הזה של מסירות הנפש שבזכותה נגאלו צריך להתקיים על ידינו בגלות וכשננהג באופן כזה נזכה לגאולה, וכשם שאת כל מצוות התורה עלינו לקיימם במסירות נפש, על אחת כמה וכמה שגם במצוות אהבת ישראל שהיא היסוד של כל התורה כולה עלינו להתנהג כך.
אהבת ישראל זה לא רק שאם חסר למישהו משהו בגשמיות אז אנחנו עוזרים לו ונותנים לו את מה שחסר לו אלא אהבת ישראל היא גם ברוחניות לדאוג שלזולת יהיה טוב ברוחניות ע"י כך שנעזור לו לשמור תורה ומצוות, וכאשר רואים שיש יהודי שלא כ"כ שומר על התורה ומצוות צריך ללכת ולדבר איתו על כך ולהשתדל לעורר אותו להקפיד על קיום המצוות. אם אותו יהודי יתחיל לכעוס על כך שמציעים עזרה כזו, אסור להתפעל מכך אלא אדרבה עליו להמשיך להשפיע עליו ולסייע לו וכמובן צריך לעשות זאת בצורה חכמה ונעימה, אך ביחד עם זאת צריך לשלב בדבריו תוקף ממש כמו בני ישראל שלא פחדו מה המצרים יגידו על כך שהם לוקחים את העבודה זרה שלהם ותכוונים לשחוט אותו כקרבן, ואם בכל זאת הדיבור בנחת ובתוקף היהודי לא כ"כ מצליח להשפיע עליו כנראה שהבעיה היא בו בעצמו, שאם כן היהודי היה רואה שבאמת אכפת לאותו אדם ממנו והוא היה אכן משתכנע מדבריו, ועל ידי שנלמד את התורה ונקיים את המצוות בתוקף גדול ממש כמו אותו תוקף שהיה לבני ישראל לפני שיצאו ממצרים אזי נזכה כולנו לגאולה האמיתית והשלימה בבניין בית המקדש ובביאת משיח צדקינו בקרוב ממש.
שבת שלום

התמ' סימון יוסף ג'אנאשוילי הי"ו מלוד

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*