הרב אבישי בטאשוילי בדברי תורה לפרשת 'נשא' 'שבועות'

הרב אבישי בטאשוילי בדברי תורה לפרשת 'נשא'  'שבועות'

פרשת נשא ושבועות

חג השבועות על פי המדרש, הוא יום לידתו ויום פטירתו של דוד המלך, הגמרא במסכת פסחים (קיט, ב) מתארת את הסעודה הגדולה שיעשה הקב"ה לצדיקים לעתיד לבוא, ודורשת את הפסוק "ויגדל הילד ויגמל" (בראשית כא-ח) עתיד הקב"ה לעשות סעודה לצדיקים ביום שיגמל חסדו לזרעו של יצחק, לאחר שאוכלין ושותין נותנין לו לאברהם אבינו כוס של ברכה לברך, ואומר להן איני מברך שיצא ממני ישמעאל, אומר לו ליצחק טול וברך אומר להן איני מברך שיצא ממני עשיו, אומר לו ליעקב טול וברך אומר להם איני מברך שנשאתי שתי אחיות בחייהן שעתידה תורה לאוסרן עלי, אומר לו למשה טול וברך אומר להם איני מברך שלא זכיתי ליכנס לארץ ישראל לא בחיי ולא במותי.. אומר לו לדוד טול וברך אומר להן אני אברך ולי נאה לברך שנאמר "כוס ישועות אשא ובשם ה' אקרא" (תהילים קטז, יג).
פרק זה בתהילים המתחיל במילים "מָה אָשִׁיב לַה' כָּל תַּגְמוּלוֹהִי עָלָי", מבאר את כל הניסים והישועות שאירעו לדוד המלך במשך חייו, אומר דוד המלך ריבונו של עולם כמה אני צריך להודות לך, על כל מה שגמלת עליי! "אָנָּה ה' כִּי אֲנִי עַבְדֶּךָ אֲנִי עַבְדְּךָ בֶּן אֲמָתֶךָ פִּתַּחְתָּ לְמוֹסֵרָי…" אני הייתי קשור ואסור, ואתה פתחת לי את כל האיסורים, הכבלים, והחסמים שסבבו אותי, ועל זה הודה ואמר דוד המלך "פִּתַּחְתָּ לְמוֹסֵרָי", הייתי קשור ואסור לבוא בקהל, כי אני שייך למשפחת מואב, וכתבה התורה "לֹא יָבוֹא עַמֹּנִי וּמֹאָבִי בִּקְהַל ה' עַד עוֹלָם" ודוד הרי צאצאה של רות המואבייה.
על פי המדרש, מלבד זאת חשדו בדוד המלך שהוא ממזר, וכמו שאומר דוד המלך "מוּזָר הָיִיתִי לְאֶחָי וְנָכְרִי לִבְנֵי אִמִּי" (תהילים סט, ט).
שכשהגיע שמואל הנביא אל בית ישי למשוח את בנו למלך, ביקש ממנו להביא את בנו הקטן, כיון שהגיע דוד המלך, התחיל שמן המשחה מבצבץ ועולה לקראתו, והיה השמן יורד על פי מידותיו של דוד, וישי ובניו עומדים ברטט ובאימה, אמרו "לא בא שמואל, אלא לבזותנו, ולהודיע לישראל, שיש לנו בן פסול".
עמד שמואל ונשקו על ראשו של דוד ואמר "אמר ה' אליי בני אתה!" באותה שעה אמרה אימו של דוד (תהילים קיח, כב) אֶבֶן מָאֲסוּ הַבּוֹנִים הָיְתָה לְרֹאשׁ פִּנָּה… אמרה – איי בן, שמאסו אותך, הָיְתָה לְרֹאשׁ פִּנָּה, אמרו בניה – "מֵאֵת ה' הָיְתָה זֹּאת הִיא נִפְלָאת בְּעֵינֵֽינוּ" מיד כולם פתחו ואמרו "זֶה הַיּוֹם עָשָׂה ה' נָגִילָה וְנִשְׂמְחָה בֽוֹ", מיד נטל דוד המלך כוס של ברכה, ואמר כּוֹס יְשׁוּעוֹת אֶשָּׂא ושמחו כולם.
כתוב במפרשים כי המילה "אשא" היא ראשי תיבות של המילים "איה שרה אשתך" ששאלו המלאכים את אברהם אבינו, וצריך להבין מה הוא הקשר בין "כוס ישועות אשא" לבין שאלת המלאכים איה שרה אשתך?
הגמרא במסכת יומא (עו-עז) מסבירה את הסיבה לכך שהתורה אוסרת על מואבי ועמוני לבוא בקהל ה', כפי שנאמר "עַל דְּבַר אֲשֶׁר לֹא קִדְּמוּ אֶתְכֶם בַּלֶּחֶם וּבַמַּיִם…" אמרו לו לדואג האדומי "איש דרכו לקדם, ואין אישה דרכה לקדם" לכן דווקא "עמוני ולא עמונית מואבי ולא מואבית" רק הגברים נאסרו לבוא בקהל ולא הנשים, כי אין דרכם של נשים לקדם את הגברים בלחם ולכן לא נאסרו הנשים, שואל דואג את החכמים מאיפה למדתם שאין אישה דרכה לקדם?
והתשובה היא שלומדים זאת משרה אמנו, ולכן שאלו המלאכים את אברהם אבינו "אַיֵּה שָׂרָה אִשְׁתֶּךָ" מדוע שרה לא מגישה לנו את הלחם והאוכל?
אמר להם אברהם אבינו שרה לא מגישה, הנה באוהל, היא לא יוצאת משם כי אין דרכה של אישה לקדם, אישה לא יוצאת לקראת גברים.
אם כן עולה שאצל אברהם ושרה נפסקה ההלכה האם פירוש הדבר "לֹא יָבֹא עַמּוֹנִי וּמוֹאָבִי בִּקְהַל ה' עַד עוֹלָם" עמוני ולא עמונית, מואבי ולא מואבית, כי שרה היא ההוכחה לכך שאין דרכה של אישה לקדם.
לכן אומר דוד המלך "כוס ישועות אשא" ראשי תיבות "איה שרה אשתך" בזכות שאלה זו של המלאכים את אברהם, והתנהגותה של שרה, זכה דוד המלך להרים את הכוס ולברך "כוס ישועות אשא".

הרב אבישי בטשוילי – רב קהילת 'כרמים' ראשון לציון

לעילוי נשמת הרב בן ציון ע"ה בן אברהם ולאה בטשוילי

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*