שיחה של הרבי מלובביץ לפרשת 'וישב'

שיחה של הרבי מלובביץ לפרשת 'וישב'

פרשת וישב

בשעה שהלך יוסף בשליחותו של יעקב אביו לראות את שלום אחיו ואת שלום הצאן, מתארת הפרשה: "וַיִּמְצָאֵהוּ אִישׁ, וְהִנֵּה תֹעֶה בַּשָּׂדֶה. וַיִּשְׁאָלֵהוּ הָאִישׁ לֵאמֹר, מַה תְּבַקֵּשׁ". רש"י מעתיק את המילים "וימצאהו איש", ומפרש: "זה גבריאל, שנאמר: והאיש גבריאל". מדוע נדחק רש"י לפרש שה'איש' הוא מלאך? הלוא עניינו של רש"י לפרש את 'פשוטו של מקרא'. במקרא כתוב 'וימצאהו איש', והכוונה בפשטות שזה היה אדם מקומי; ואולם רש"י רואה לנכון לפרש שזה היה המלאך גבריאל.
אלא שההכרח לפרש שמדובר במלאך ולא בעובר אורח נובע מן המילה "וימצאהו". לכאורה היה צריך להיכתב "ויפגשהו". מדוע נאמר "וימצאהו"? מכאן שהאיש חיפש את יוסף. זה לא היה סתם אדם מהאזור, אלא מי שהיה לו ידע מוקדם על יוסף והוא חיפש אותו. מכאן שזה היה המלאך גבריאל שהתחזה לאדם. ועדיין נדרש הסבר לשם מה שלח הקב"ה את המלאך גבריאל אל יוסף, בשעה שגם בדרך הטבע היה יוסף יכול למצוא את אֶחיו על-ידי פנייה אל עוברי אורח בסביבה.
הדבר יובן מתוך התבוננות בדברי המלאך אל יוסף. על המילים "נָסְעוּ מִזֶּה כִּי שָׁמַעְתִּי אֹמְרִים נֵלְכָה דֹּתָיְנָה" רש"י מפרש: "נסעו מזה – הסיעו עצמן מן האחווה. נלכה דותינה – לבקש לך נכלי דתות שימיתוך בהם". כלומר, המלאך לא בא לכוון את יוסף אל מקומם של אחיו, אלא להתריע לפניו על הסכנה האורבת לו מפניהם. המלאך נשלח כדי להעמיד את יוסף במבחן ולראות עד כמה הוא דבק במילוי שליחותו של אביו. לכאורה היה יוסף יכול לשוב אל אביו כאשר לא מצא את אחיו בשכם, שהרי אביו שלחו לשכם, והוא הלך לשם ולא מצא את אחיו. על אחת כמה וכמה שהייתה לו הצדקה גמורה לשוב לאחר שהמלאך הזהירו מפני המזימות שאחיו חורשים עליו. אך יוסף היה נחוש למצוא את אחיו ולמלא את השליחות עד תום.
לכן נשלח אליו המלאך גבריאל דווקא, מפני שגבריאל עניינו גבורה ודין. תפקידו היה לערום קשיים על יוסף בדרכו למלא את רצון אביו, באמרו ליוסף: "הסיעו עצמן מן האחווה". מדבריו יוסף יכול היה להתרשם שיחסם של אחיו כלפיו שלילי כל-כך, עד שהדבר ניכר גם לעיני אדם זר. ובכל-זאת, בצדקתו הגדולה התעלם יוסף מכל האזהרות והלך במסירות נפש למלא את השליחות שהטיל עליו אביו. יוסף עשה זאת מפני שהיה מחובר לחפצו הפנימי של אביו ולא לציווי החיצוני בלבד. אילו היה מעמיד לנגד עיניו את הציווי עצמו, היו לו כל הסיבות לחזור ולומר שמילא את השליחות ולא מצא את אֶחיו. אבל הוא ביקש להשלים את חפצו ותשוקתו של אביו – לדעת את שלום האחים – ולכן לא נח ולא שקט עד שאכן מצא את אחיו והלך אליהם. (התוועדויות תשמ"ג)

באדיבות צעירי אגודת חב"ד chabad.org.il

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*