ר' אליעזר מושיאשוילי בדברי תורה לפרשת 'בראשית'

ר' אליעזר מושיאשוילי בדברי תורה לפרשת 'בראשית'

פרשת בראשית

סדר בראשית – "חטא – בחשבון"
שלמה המלך כותב ב'קהלת' "ה' ברא את האדם ישר והמה ביקשו חשבונות רבים".
חטא האדם הראשון אומרים חז"ל היה חטא בחשבון, מה הפירוש חטא בחשבון?
בפרק ג'-כה על הפסוק "ולא יתבוששו" כותב רש"י: 'לא ניתן בו יצר הרע עד אוכלו מן העץ, ונכנס בו יצר הרע וידע מה בין טוב לרע' אומר רש"י שלאדם הראשון לא היה יצר הרע עד אוכלו מן העץ, וכמובן השאלה אם לא קיים באדם יצר הרע איך אכל מן העץ? איך יכל האדם לחטוא בלי שיהיה לו יצר הרע?
אומר הרמב"ן שאדם הראשון לפני החטא היה במצב שלא היה בו רצון לעשות רע, כי האדם היה כמו השמש והירח 'פועל אמת שפעולתם אמת ולא ישנו תפקידם'.
כמו שלשמש ולירח אין שום רצון עצמי שלא לצאת ולהאיר על העולם, אלא לעשות רצון ה' מראשית בריאתם, כך היה האדם לפני החטא, כל מציאותו היתה לעשות רצון הבורא, אז איך בכל זאת חטא האדם?
מסביר נפלא האר"י הקדוש ז"ל. אומר האר"י הקד' שבא הנחש לאדם הראשון ואומר לו, שלפי מצבך אין לך שום רצון לעשות רע, כי כך נבראת לעשות את רצון בוראך, אבל, אומר הנחש לאדם, אם אתה רוצה לעשות קידוש השם, תכניס את היצר הרע שיהיה חלק ממך, ואז כשהוא יפתה אותך לעשות רע ואתה תלחם בו ותתגבר ובכל זאת לא תתפתה זה נקרא שניצחת את היצר הרע ובכך קידשת שם שמים.
אומר הרב דסלר על דברי האר"י הק' שאומר הנחש לאדם תכניס בך את כוח הבחירה, ותוכל להפוך את החושך לאור. ובכל זאת אומר הרב דסלר נחשב הדבר לחטא חמור, מדוע? כי זה לא מצווה אלא עבירה בלבוש מצווה והאדם מרום מעלתו ודרגתו נפל למלכודת שטמן הנחש, ולנפילה הזאת קראו חז"ל – 'חטא בחשבון'.
אומרים חז"ל שבתחילת הבריאה רצה הקב"ה לברוא את אברהם אבינו ראשון, ומדוע לא בראו? שאם אברהם היה מקלקל לא היה מי שיבוא ויתקן אחריו, לכן נברא האדם ראשון, וכיצד תיקן אברהם את קלקול האדם הראשון? כשאברהם אבינו התבקש ע"י הקב"ה "קח את בנך את יחידך והעלהו לעולה" יכל אברהם אבינו לשאול והרי הבטחת לי "כי ביצחק יקרא לך זרע" אז איך אתה מצווה אותי לשחוט אותו? ואברהם אבינו לא רק שלא שואל אלה "וישכם אברהם בבוקר" ללא עיכובים, הזדרז לקיים ציווי בוראו, כי אם זה רצון השם, אין שאלות ואין חשבונות, ומקיימים רצון ה' ללא שהיות. לכן ספר בראשית קרוי 'ספר הישר', סיפרם של האבות הקדושים שנקראו ישרים שקיימו רצון השם ללא חשבונות וללא שאלות.
שבת קודש – תרופה לכל
במוצאי שמחה תורה כשערך האדמו"ר מקלויזנבורג זצ"ל את שולחנו הטהור נשא דברים להמוני חסידיו וכך אמר: כולנו חשים ומרגישים איך התרוממנו בימים נשגבים שעברו עלינו, במהלך חמישים ושתיים הימים שהתחילו בא' אלול והסתיימו בשמחה תורה ימים קדושים וטהורים, אלול, ראש השנה, עשרת ימי תשובה, כיפור, סוכות, הושענה רבה ובסוף שמחת תורה, היו אלו שעות ורגעים נשגבים, וכעת שאל האדמו"ר איך ממשיכים? איך לא מתנתקים מאותם ימים קודשים ונעלים?
משל אמר האדמו"ר לרופא שהיה צריך לצאת להשתלמות לשנה שלמה מחוץ למדינה לכן פרסם שמי שמעוניין שיגיע ויזדרז לרכוש תרופות בהקדם האפשרי, כי המרפאה תיסגר לשנה שלמה. היו לרופא שני פציינטים חולים מאוד שסבלו ממחלות שונות לב, כליות, מעיים, כבד וסוכרת וכשראו את השלט נכנסו אליו בבכיות ואמרו לו דוקטור איך אתה עוזב אותנו, והרי בלעדייך נמות, איך נוכל להחזיק מעמד שנה שלמה? אמר להם הרופא, דווקא עליכם חשבתי יותר מכולם, הכנתי לכם קפסולה מיוחדת שיש בה רפואה לכל המחלות שלכם. כל שבוע במשך השנה תיקחו כדור אחד, לכן אני משאיר לכם חמישים ושתיים כדורים, וזה יספיק עד חזרתי מההשתלמות.
אמר האדמו"ר לחסידים כשדמעות בעיניו 'עוזבים אנו ימים כל כך מרוממים ונשגבים, ימים שחשנו קירבה עצומה להקב"ה ונכנסים לימי חולין, כיצד נחזיק מעמד? הפרידה מאוד קשה! אומר האדמו"ר: יש קפסולה מיוחדת שצריך לקחת כל שבוע והקפסולה נקראת 'שבת קודש' היא התרופה שתחזיק אותנו במשך שנה שלמה עד אלול הבא, חמישים ושתיים שבתות חמישים ושתיים של פרשיות שבוע והם הקפסולות המרוממות הקדושות והנשגבות. 'כי אשמרה שבת קל ישמרני', ו'לקראת שבת לכו ונלכה כי היא מקור הברכה'.
דברי התורה אלו נכתבו לעילוי נשמת מור אבי אברהם בן סימן טוב ושמחה ת.נ.צ.ב.ה.
שבת שלום ומבורך
הרב אליעזר מושיאשוילי הי"ו – אשקלון

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*