פרשת וארא
האיזון שבבחירה:
"וירא פרעה כי היתה הרוחה והכבד את ליבו ולא שמע אלהם כאשר דבר ה' "(שמות ח' יא').
למתבונן מן הצד פרעה נתפס כהפכפך כאחד כזה שלא יכול לקבל החלטה ולעמוד מאחריה כך שבכל רגע נתון הוא משנה את החלטתו לפי מצב הרוח. אולם אין הדבר נכון כלל וכלל, אלא העניין נוגע לסוגיית הבחירה כפי שנראה.
רק נפתח בדברי הרמב"ם (באגרת המוסר שכתב לבנו) פרעה הוא היצר הרע. ממילא מבואר בדבריו כי הרוצה ללמוד ולהחכים כיצד להתנהל אסטרטגית מול היצר הרע ההמלצה היא ללמוד את כל הפרשיות הללו בהם מוזכר פרעה בעיון ושם הוא כבר ימצא את הדרך איך להתנהל מולו.
ר' שלמה ברעוודה זצ"ל סיפר על עצמו כי בבחרותו היה לו בן משפחה בירושלים, וכבחור צעיר ונמרץ הוא רץ את כל הדרך אליו, עד שלפני שנכנס לשכונה נזכר כי לפני ביתו יש מדרון תלול עם מדרגות משוננות שמי שיתגלגל שם ספק אם יישאר בחיים. ואז הוא נעצר במטרה לבחון היכן הוא נמצא. ולפתע רעדה אחזה בכל גופו כיון שראה שהוא עצר ממש ס"מ אחד לפני המדרגות המסוכנות. למחרת בבוקר הוא נסע לחזו"א להציג בפניו כמה שאלות, ולאחר שקיבל תשובות שהניחו את דעתו נפנה לצאת. ולפתע נזכר שיש לו שאלה נוספת. רבה הוא שאל, אתמול היה לי נס והוא גולל בפני החזו"א את סיפור המדרגות והוא שאל הייתי בטוח שאקום אדם אחר שזוכר את חסדי ה' וממש התאכזבתי קמתי רגיל לחלוטין. מה הסיבה. החזו"א הרהר דקות מספר וענה לו – יש יצר הרע מיוחד לאחר נס, ותפקידו להשכיח את רגשות ההתעוררות כדי שלא ימשיכו ללוות אותנו, וברגע שמכירים בכך יותר אפשרי להתנהל מולו.
אחד מיסודות הבריאה הוא עיקרון הבחירה (כפי שרמח"ל מאריך בכתביו השונים). לולי הבחירה האדם הוא מכונה העושה את מה שהוכתב לה ואין כל תכלית בעולם, שכן השכר יגיע לו לא בגלל עמל ויגיעה אלא כמתנה, דבר שיגרום לאדם לבושה שזה היפך מרצון הבורא לעשות הכל בשלמות ללא בושה והדברים עתיקים וידועים. הר' דסלר זצ"ל מאריך בעניין זה של נקודת הבחירה – האיזון חייב להישמר ולכן אם האדם עולה במדרגה מסוימת או חלילה יורד אזי בחירתו משתנה בהתאם לאיזון שחייב להישמר ולשמר את עיקרון הבחירה.
יהודי אחד ניגש לחפץ חיים, וביקש ממנו שיברך אותו שיזכה בהגרלה הגדולה של הלוטו שהתקיימה על סכום כסף גדול. אכן לאחר הפצרות רבות, בירכו החפץ חיים בלבביות. הברכה התקיימה, ומיודענו זכה בפרס הגדול. לאחר תקופה הוא פגש את החפץ חיים ואמר לו, "רב'ה, אין לרב מושג כמה אני רוצה לתת, אך אני מרגיש שמשהו מונע ממני לעשות זאת". אמר לו החפץ חיים – מה חשבת שתהיה עשיר ויישאר לך יצר הרע של עני, ברגע שנהיית עשיר היצר הרע גדל לממדים שלו, וזו הסיבה שעם כל הרצון הטוב, אתה לא מצליח להוציא ולו פרוטה מכיסך.
בזה חשבתי להסביר את העובדה, שדווקא בדורנו דור עקבתא דמשיחא, רבו בו הניסיונות עד כדי שאפילו גדולי רבותינו אמרו "ייתי ולא אחמיניה" – עם כל מה שציפו לבואו, אמרו יבוא ולא נהיה מאלה שיקבלו את פניו, מרוב שפחדו שלא יוכלו לעמוד בגדול ועוצם הניסיונות. ידוע הדבר שלפני שהשלהבת נכבית היא מתחזקת, כך גם אדם שנמשל לנר כמאמר הפסוק "נר ה' נשמת אדם", טרם פטירתו הוא מתחזק, ואחר כך משיב את נשמתו ליוצרו. וידועים דברי רבותינו (סוף מסכת סוכה) שלעתיד לבוא הקב"ה ישחט את היצר הרע ויבער את הרע מהעולם כולו, ממילא כיון שהשטן מרגיש ויודע שעוד רגע קט ובא סופו, לכן הוא קיבל רשות להגביר את כליו ומלחמתו באופנים רבים ומגוונים. ושוב גם זה מהסיבה של האיזון הנ"ל, כיון שהעולם צועד בענק לעבר תכליתו ותיקונו הסופי, ניתנה רשות לצד האחר להילחם בכל האפשרויות העומדות לרשותו.
הרב מיכאל מירון הי"ו מלוד