הרב אבישי בטאשוילי בדברי תורה לפרשת 'וישלח'

הרב אבישי בטאשוילי בדברי תורה לפרשת 'וישלח'

פרשת וישלח

"קומי אורי כי בא אורך וכבוד ה' עלייך זרח"
אחד המפגשים המרתקים בכל התורה נמצא בפרשת השבוע, יעקב אבינו מתכונו לפגישה עם אחיו עשיו שרודף אותו להורגו, והנה הוא מוצא את עצמו לבדו נאבק מול איש אלמוני, כמו שנאמר "וַיִּוָּתֵר יַעֲקֹב לְבַדּוֹ וַיֵּאָבֵק אִישׁ עִמּוֹ עַד עֲלוֹת הַשָּׁחַר" (בראשית לב, כה).
וכאן יש לשאול כמה שאלות, ראשית מי היה אותו "איש" שנאבק עם יעקב? מדוע האיש נאבק עם יעקב דווקא כאן ועכשיו? איך ייתכן שיעקב מצא את עצמו לבדו? לאן נעלמו כל בניו של יעקב מדוע לא היו איתו באותו הלילה לעזור לו?
רש"י על התורה עונה על שאלות אלו על פי הגמרא במסכת חולין (צא,א) "ויותר יעקב" – שכח פכים קטנים וחזר עליהם. על השאלה מי היה האיש הוא מסביר על פי המדרש רבה שהאיש היה בעצם מלאך והוא שרו של עשיו שנלחם בו לפני שפגש את עשיו באופן פיזי.
ועל כך יש לכאורה לשאול עוד, הייתכן שיעקב יבקש ברכה ממי שנאבק עימו לילה שלם? כמו שנאמר בתורה שכשרצה המלאך ללכת "וַיֹּאמֶר שַׁלְּחֵנִי כִּי עָלָה הַשָּׁחַר וַיֹּאמֶר לֹא אֲשַׁלֵּחֲךָ כִּי אִם בֵּרַכְתָּנִי" (בראשית לב, כז) הייתכן שיעקב יבקש ברכה משרו של עשיו? רש"י עונה על כך ש"ברכתני" הכוונה היא – הודה לי על הברכות שברכני אבי שעשיו אחי מערער עליהם. אך אם כדברי רש"י היה ליעקב לומר לו "הודה לי על הברכות" ולא לבקש ממנו תן לי ברכה?
פירוש נפלא כותב נכדו ותלמידו של רש"י, הרשב"ם רבי שמואל בן מאיר, שמבין את הסיפור של יעקב האיש והמאבק בצורה שונה לגמרי, גדולים וענקים בהיסטוריה של עם ישראל התקשו לקבל על עצמם את האחריות לתפקיד שקיבלו מאת ההשגחה העליונה, חלקם גם ניסו לברוח ממנה וכך לדעתו גם יעקב אבינו ברגע האחרון התקשה להתמודד מול האתגר הגדול שניתן לו לעמוד מול אחיו עשיו, יעקב מנסה "לברוח" מהמשימה שקיבל ולכן ילדיו לא היו עימו, כי הוא לא שיתף אותם בכך שהוא החליט לעזוב וללכת.
וכך כותב הרשב"ם: "ומה שלקה יעקב ונצלע, לפי שהקב"ה הבטיחו והיה בורח, וכן מצינו בכל ההולכים בדרך שלא ברצון הקב"ה או ממאנים ללכת שנענשו, במשה כתב "שלח נא ביד תשלח ויחר אף ה' במשה"… לפי שהיה מתעצל ללכת כתב "ויהי בדרך במלון ויפגשהו ה' ויבקש המיתו". וכן ביונה שנבלע במעי הדגה.."
לפי דברי הרשב"ם יעקב הפך להיות צולע כי נענש על שלא רצה ללכת ולפגוש את אחיו עשיו, וכמו שהיה עם משה רבינו שהתעצל ללכת לגאול את ישראל ובא אליו המלאך במלון וביקש להמיתו, וכמו שיונה הנביא לא רצה ללכת אל העיר נינווה ונבלע במעי הדג.
אם כן לפי הדברים הנ"ל המלאך שבא להילחם עם יעקב לא בא למנוע ממנו להתקדם ולהילחם ביעקב, להיפך זה היה "שרו של יעקב" מלאך מיכאל שבא להחזיר אותו חזרה ולעצור אותו מלברוח מהתפקיד ומהמשימה שקיבל להיפגש עם אחיו עשיו, המלאך מנסה להקשות עליו להמשיך ולברוח ולכן פוגע בו דווקא בצלע הרגל, הוא מנסה להשיב את יעקב חזרה אל המסלול, אל המטרה, ואל השליחות שקיבל מאת ה'.
כשיעקב מבין זאת, הוא מבקש מהמלאך אל תלך בלי לברך אותי, תן לי ברכה שאצליח להתמודד עם עשיו האח שלי, ותן ברכה לכל בני וצאצאיי בכל הדורות להצליח להתמודד עם כל עשיו שיהיה בכל דור ודור.
יעקב אבינו נאבק עם המלאך כל הלילה "עד עלות השחר", דווקא כשהגיע עלות השחר הוא מבין שיום יבוא והשחר יאיר על ישראל, למרות כל הגלויות הקשות והרדיפות שיעברו עם ישראל לאורך כל השנים והדורות, בסופו של דבר השחר יעלה על ישראל ותבוא הגאולה השלימה.

הרב אבישי בטשוילי רב קהילת 'כרמים' ראשון לציון

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*