פרשת בא
"והיה לך לאות על ידך ולזכרון בין עיניך למען תהיה תורת ה' בפיך כי ביד חזקה הוציאך ה' ממצרים", מצוות התפילין היא אחת המצוות החשובות שיש בתרי"ג המצוות ולכן כמו מצוות ברית מילה שעם ישראל קיבלו את המצווה בהתלהבות ועורכים אותו ברוב פאר והדר, כך לגבי מצוות התפילין עם ישראל מקיימים מצווה זו גם ברוב פאר והדר בסעודות כיד המלך וכן על זה הדרך כן ירבו אמן.
מצוות התפילין שקולה כנגד כל התורה כולה כפי שנאמר בפסוק הנ"ל כאשר יהודי מניח את התפילין ובתוכם מונחים ארבע פרשיות קדש לי, והיה כי יביאך, שמע ישראל, והיה אם שמוע, ובכך כאשר אנו קושרים את התפילין לראש וליד בכך אנו מקיימים את התורה, כי זה רצונו של הקב"ה וכך חש ומרגיש היהודי בן חורין ומרגיש חרות כשהוא נמצא בבית הכנסת יושב עטור בטלית ותפילין ומתפלל לבורא העולם, וכמו התפילין שקשורים לראש וליד כך גם היהודי נקשר להקב"ה בשעת התפילה ומתייחד עם הקב"ה.
מובא במדרש תהילים "אמרו בני ישראל לפני הקב"ה רבונו של עולם רוצים אנו להיות יגעים בתורה יומם ולילה אבל אין לנו פנאי לכך אמר להם הקב"ה קיימו מצוות תפילין ומעלה אני לכם כאילו אתם יגעים בתורה יומם ולילה", הבן איש חי בפרשת בא שנה ראשונה מסביר את הפסוק "למען תהיה תורת ה' בפיך" שהשגת התורה היא ע"י חוכמה ובינה ששוכן באיברים המוח והלב, {כשאנו מניחים את התפילין אנחנו קושרים אותם כנגד המוח והלב} ואם חס ושלום איברים אלו נפגמים ממילא זה משפיע על איבר הדיבור שזה הפה שגם הוא יפגם ועל זה מביא הבן איש חי את הפסוק מתהילים "חלבמו סגרו פימו דברו בגאות" ואותיות חלבמו הם מוח ולב סגרו איברים אלו ואינם פתוחים כדי לקבל את השפעת החכמה והבינה, כי רק ע"י ששומרים על קדושת איברים אלו אפשר לקבל שפע אבל כאשר הם נטמאו גם "פימו דברו בגאות" שגם הפה נפגם ולכן אי אפשר שתתקיים בהם את מה שנאמר "למען תהיה תורת ה'בפיך" שהרי איבר הדיבור נפגם.
אם כן, לפי זה אנו רואים שהכל תלוי בנו, אנו יכולים להניח תפילין של יד ושל ראש אבל בפועל יוצא שלא הנחנו תפילין בגלל שלא שמרנו על התפילין בקדושה ובטהרה כפי שהקב"ה רוצה אבל כאשר אנו מניחים את התפילין ומתפללים לפני הקב"ה והכל בקדושה וטהרה אז הקב"ה מוריד לנו את השפע שמגיע לכל אחד ואחד מעם ישראל כי כפי שמסביר הבן איש חי עלינו לשמור על האיברים המוח והלב בקדושה וטהרה ואז נהיה ראויים לכל השפע שיורד מן השמים.
ישנו גמרא ידועה במסכת ברכות "אמר רבי אבין בר רב אדא אמר רבי יצחק מנין שהקב"ה מניח תפילין שנאמר "נשבע ה' בימינו ובזרוע עוזו" בימינו זו תורה ובזרוע עוזו אלו תפילין שנאמר "ה' עוז לעמו יתן" המשך של הגמרא "אמר ליה רב נחמן בר יצחק לרב חייא בר אבין הני תפילין דמרי עלמא מה כתיב בהו (אלו תפילין של אדון העולם מה כתוב בהם) אמר ליה ומי כעמך ישראל גוי אחד בארץ". אם כך אנו רואים שגם הקב"ה בכבודו ובעצמו מניח תפילין שמצווה זו היא אחת המצוות החשובות שעם ישראל משתדל לשמור ולעשות ולקיים.
לצערנו בתקופה האחרונה היו כמה וכמה מקרים בהם התפילין היה ללעג וקלס אצל כמה אנשים רדודים בחכמה ובינה כפי שהסביר הבן איש חי כאשר איברים כגון המח והלב נסתמים גם השפע לא יורד ועל כן חלק מן האנשים מרשים לדבר בזלזול כלפי התפילין שהקב"ה יחזיר אותם וגם אותנו בתשובה אמן,
יה"ר שנזכה לקיים את המצווה החשובה הזאת כהלכתו ובכל דקדוקיו אמן. שבת שלום.
הרב יעקב בטוניאשוילי הי"ו מלוד