הרב יצחק אדרת בדברי תורה לפרשת 'וישלח'

הרב יצחק אדרת בדברי תורה לפרשת 'וישלח'

פרשת וישלח

"במה תפקידו של יהודי"

סיפר פעם מרן החזון אי"ש לאחד מתלמידיו "יהודי עני היה שהממון לא מן המצוי באמתחתו, קשה יום היה עד מאוד והשגת מזון לבני משפחתו הייתה מלחמת קיום של ממש עבורו.
יום אחד חשקה נפשו באכילת עוף, כסף לרכישת תרנגול גדול לא היה כמובן ברשותו ולפיכך רכש אפרוח קטן.
מה היה החשבון? פשוט מאוד! כשאפרוח זה יגדל הוא חשב, כבר יהיה הרבה בשר…

אבל התברר שמעבר לעובדת היותו עני הוא ניחן בכישרון נוסף, הוא גילה 'חכמה' יוצאת דופן בכך שלא נתן לאפרוחו ולו פירור לחם אחד לאכול מה שהוביל למותו של האפרוח לאחר שלושה ימים!!
נכנס לביתו ידיד קרוב והחל מצטער עמו יחדיו על מות האפרוח, ואז שאלו הידיד 'אמור נא כיצד קרה הדבר'? 'איני יודע' השיב העני.
'נתת לו לאכול'? שאל הידיד בתמימות, והעני הגיב 'אינני מבין אותך, את האפרוח קניתי כדי לאכול אותו והנך חפץ שאתן לו אוכל?? ההשתגעת"??

אמר החזון אי"ש לתלמידו, "דע לך שאפרוח זה נקבה הייתה ולא זכר, שהזכר צועק כשמתענה ולו היה כל כך רעב בוודאי היה שומעו העני, ואילו הנקבה בקושי בכוחה לצייץ, קולה לא נשמע".
המשיך החזון אי"ש בדבריו "גם אנו כך בדיוק, גופינו כמו האפרוח הזכר הוא שאם לא יקבל אוכל כמה ימים הוא יזעק, ואילו הנשמה נקבה היא שאם לא תקבל מזונה אפילו לא תשמע אותה ולפיכך הנך חייב תמיד לדאוג למזונה"!!!

כאשר התכונן יעקב אבינו לקראת המפגש עם עשיו כמתואר בפרשתנו הוא התפלל אל ה' על מנת לעורר רחמיו שלו ילחם בו עשיו יעמדו לו הרחמים לזכות, אלא שיש להבין מפני מה אין יעקב מזכיר זכויותיו ומעשיו הטובים שבגינם יהא ראוי להינצל?

יש לבאר, שמידת יעקב אמת היא כפי הנאמר בספר מיכה פרק ז' פסוק כ' "תתן אמת ליעקב", לפיכך כל חיי יעקב על מידת האמת הושתתו שכל קנייניו הן הארציים והן השמיימיים ברשותו של בורא העולם המה שהכול שלו והכל מכוחו. זו הסיבה שאמר יעקב בתפילתו (פרק ל"ב פסוק י"א) "כי במקלי עברתי את הירדן הזה" וכו' שעל אף רוב משפחתו ורכושו חש שהדבר היחיד הנמצא בשליטתו הוא מקלו, שבזאת הכיר שכל מה שתחת רשותו של הקב"ה הוא.

משום כך אין יעקב מצרף מעשיו וזכויותיו בתפילתו לפי שאף שעמל בקנייניו הרוחניים, אך את פרי עמלו שאלו הקניינים עצמם הקב"ה נתן לו במתנה שהכול שלו.

לפי שהמשימה היחידה בעבודת השם היא העמל בקנייני הרוח דהיינו לתת לנשמה את מזונה, ואילו את התוצאה יש להשאיר לבורא העולם.

שבת שלום ומבורך.

הרב יצחק אדרת הי"ו מבני ברק

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*