פרשת ויקרא
פרשת ויקרא עוסקת בדיני הקרבנות. בתחילת פרשתנו מופיע הפסוק הכללי המבטא את עניין הקרבנות: "אדם כי יקריב מכם קרבן לה', מן הבהמה, מן הבקר מן הצאן תקריבו את קרבנכם". ידוע פירוש הפסוק על-פי תורת החסידות: התורה אינה מדברת כאן רק על הקרבת הבהמה הגשמית על-גבי המזבח, אלא על עבודתו הרוחנית של האדם בתוך נפשו, בדרך להתקרב אל הקב"ה. וזה פירוש הפסוק: "אדם כי יקריב" – כאשר האדם רוצה להתקרב אל ה', עליו לעשות "מכם קרבן לה'" – עליו להעלות לה' חלק ממנו. וזאת "מן הבהמה" – הנפש הבהמית שבקרבו.
בהקרבתה של בהמה גשמית על-גבי המזבח נדרשה בראש-ובראשונה בדיקה – לוודא שהבהמה תמימה ואינה בעלת-מום. גם בעבודת ה' נדרש עניין זה – האדם צריך לבדוק ולוודא שנפשו הבהמית בשלמותה עולה ומתקרבת לה' ושלא נותרו חלקים ממנה שאינם משתלבים בתהליך ההתקרבות. זו תחילת העבודה – לבדוק בכל פינות הנפש, בשכל, במידות ובפרט במחשבה, בדיבור ובמעשה. יש למצוא ולאתר את כל הדברים שאינם ראויים ולתקנם. בדיקה זו צריכה להיעשות לא כמצוות אנשים מלומדה, אלא מתוך אכפתיות אמיתית. כך תהיה הבדיקה שלמה וגם התיקון יהיה כדרוש, שכן האדם יודע שהדבר נוגע לחיי נפשו.
כשאדם עורך חשבון-נפש אמיתי, יתברר לו שאף אם ברגע זה אין הוא בעל עבירה, עדיין הוא נושא עליו את חטאי העבר, בבחינת "וחטאתי נגדי תמיד". החטאים שחטא במשך חייו, משחר נעוריו, עדיין נשארו, משום שטרם תיקן אותם לחלוטין. ההוכחה לזה – לו היה שב בתשובה שלמה על חטאי העבר ומתקן אותם לגמרי, הייתה עבודת ה' שלו צריכה להיות בעוצמה רבה פי כמה וכמה. אדם העושה תשובה שלמה חש צימאון עצום לקב"ה, הנובע מעצם העובדה שקודם-לכן היה רחוק מאור הקדושה, ולכן הוא משתוקק לקב"ה כאדם שהיה במדבר יבש ועכשיו מגיע למים. כל עוד אין בו הצימאון הזה, סימן שעדיין לא תיקן לגמרי את פגמי נפשו.
אדם העושה בדיקה אמיתית כזאת ומגיע למסקנה שעדיין יש לו כל-כך הרבה לתקן, עלול להתייאש ולחשוב שאין הוא יכול להתקרב לה'. רומזת התורה: "מכם קרבן לה'" – מכם ובכם תלוי הדבר להיות קרבן לה'. אין הדבר תלוי אלא באדם עצמו, ואין לפניו שום מניעה אמיתית להתקרב אל ה', שכן הקב"ה אינו תובע מהאדם לעשות דברים שמעל ליכולתו. חז"ל אומרים שכל אדם מישראל יכול לשאוף להידמות לאבותינו – "מתי יגיעו מעשיי למעשי אבותיי, אברהם יצחק ויעקב". אין הדבר תלוי אלא ביהודי עצמו, וכאשר ירצה באמת 'להקריב ' את נפשו הבהמית לקב"ה, אכן יזכה להיות קרוב אל ה' כקרבן העולה עד הדרגות העליונות ביותר. (לקוטי שיחות)
באדיבות צעירי אגודת חב"ד chabad.org.il