הרב אילן שמילה בדברי תורה לפרשת 'מטות מסעי'

הרב אילן שמילה בדברי תורה לפרשת 'מטות מסעי'

פרשת מטות מסעי

״אלה מסעי בנ״י אשר יצאו מארץ מצרים…״ מדוע סיפור זה אמור לענין אותנו?!
מסביר ה״חמדה גנוזה״ דמה החשיבות של סיפור דברים זה, כדי שנכיר טובה לקב״ה על הניסים שנעשו במקומות אלו.
מסביר ה״ברכת יצחק״ את סדר המסעות בדרך דרוש:
״ויסעו מהר שפר.. ויחנו בחרדה… פירוש: הר שפר – לשון שיפור – לשון יופי, אם יצה״ר מנסה להחטיאך, תחנה בחרדה, ״ויסעו ממקהלות ויחנו בתחת״, ואם ג״כ זה לא עזר, ועדיין חי אתה ברעש ובקולות ויחנו בתחת, הזכר ליצה״ר את יום המיתה שאז נהיה מתחת לאדמה.
״ויסעו מיטבתה ויחנו בעברונה״ – אם אדם עושה ״חיים״ בעוה״ב, טוב, טוב, ויחנו בעברונה, אז תהיה חשוף לעברה וזעם מצד הקב״ה. ״ויסעו מעברונה ויחנו בעציון גבר״ – אבל אם הצלחתם להפטר מחרון אפו של הקב״ה, חפשו את עדותו של הגבר הגדול, מי הוא זה, משה רבינו. שאמר אל תבקשו עוד בשר וכו', תסתפקו במה שיש לפניכם, ואז תהיה לכם חניה.
כ׳ בתורה ״ואת הערים אשר תתנו ללויים את שש ערי המקלט אשר תתנו לנוס שמה הרוצח ועליהם תתנו ארבעים ושתים עיר״.
מסביר הבא״ח בדרך רמז, דהרי ידוע דהפס׳ ״שמע ישראל״ הנו מד״ת ומונה 6 תיבות, ופרשה 1 של ק״ש הוי 42 תיבות והוי דרבנן. וזהו שכ׳ כאן את שש ערי המקלט ר״ת שמע, ועליהם תתנו – כלומר חכמים יתנו 42 עיר – 42 תיבות של פרשת ״ואהבת״.
שש ערים היו: 3 בארץ כנען ו – 3 בעבר הירדן.
בצר במדבר, ראמות בגלעד, גולן בבשן וזש״כ ״מי גבר יחיה ולא יראה מות, מי שילך לערי ה״גבר״ – גולן, ראמות, בשן לא יראה מות.
ובישראל היו: חברון, שכם, קדש נפתלי וז״ש ״כי בי חשק ואפלטהו״.
חשק – ר״ת, חברון, שכם וקדש.
וגימטריית ״כי בי״ = 42.
ומדוע מחולק זה ל – 2 מילים, אם נעיין בספר דה״י, נראה כי ערי המקלט חולקו ל – 2 קב', 12 ערי כהנים ו – 30 ערי לויים וזהו ״כי״ – 30, ״בי״ – 12.
״שופך דם האדם כאדם דמו ישפך"
מסופר שבתק׳ המשכילים, אירע פ״א רצח במקום מסויים, ומקום זה של הרצח נהפך למקום תיירות ומדוע, אירע שם נס, מהתקרה היו נופלים כל פעם מעט מעט אבנים, וכך זה היה נמשך פרק זמן ארוך.
מסופר כי א׳ הכופרים המפורסמים שם באזור מעולם לא היה נכנס למקום זה ומדוע, כי הוא פחד לראות שיש משהו מעבר לעולם הטבע הרגיל, כי הרי זו הוכחה לכך שקיים משהו רוחני בעולם הגשמי.
וכ״כ בס׳ ״שיעורי דעת״, דהרשעים ואפי׳ הגדולים ביותר, מפחדים בסתרי ליבם מאוד מהאמת ויודעים הם על האמת.
וכן מסופר על רב אחד שבא למסור 4 שיעורים באמונה בת״א, בפעם הראשונה דיבר על האמונה בבורא עולם, האולם היה מלא מפה אל פה באנשים, בפ׳׳ב, כבר האולם התרוקן לפי 2 פחות, ובפעם ג׳ האולם כבר התרוקן לחלוטין.
ומה הסיבה, האם בגלל שההרצאות היו משעממות, ודאי שלא – זה אך ורק בגלל שהחלו לזהות כי הדבר אמת!

וכן מסופר פ׳׳א על ילד שהלך עם אביו בחוף הים, ופתאום הם רואים ערבי רוכב על חמור, הילד החל להתפרץ בבכי והתחנן לאביו שיתן לו לרכב על החמור, לאחר הפצרות רבות, השתכנע האב ודיבר עם הערבי שיתן לילדו סיבוב, והילד עלה ונהנה ולאחר כמה דקות החל שוב לבכות, אבא בא נלך הביתה, מה קרה שאלו אביו – ענה לו הילד, אבא זה אמיתי!

הרב אילן שמילה הי"ו מלוד

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*