הרב אבישי בטאשוילי בדברי תורה לפרשת 'ויקרא'

הרב אבישי בטאשוילי בדברי תורה לפרשת 'ויקרא'

פרשת ויקרא

המן הרשע מן התורה?

הגמרא במסכת חולין (קלט, ע"ב) שואלת, המן מן התורה מניין? היכן הוא המקור להמן הרשע בתורה שבכתב? עונה הגמרא שהמילים "הֲמִן הָעֵץ אֲשֶׁר צִוִּיתִיךָ לְבִלְתִּי אֲכָל מִמֶּנּוּ אָכָלְתָּ" (בראשית ג, יא) שאמר הקדוש לאדם הראשון לאחר חטא עץ הדעת, המילה "הֲמִן.." היא כפי אותיות שמו של המן הרשע, ויש להבין מה הוא הקשר בין המן הרשע לחטא אדם הראשון וחווה?
מביא על כך בספר מדרש אליהו לרבי אליהו הכהן מאיזמיר, שהמן הרשע הוא ראשי התיבות המילים, "הוא משורש נחש", שורשו הקדום של המן הרשע הוא מנחש הקדמוני שהחטיא את אדם וחווה, על פי דברי הגמרא, "אותו אילן שאכל ממנו אדם הראשון גפן היה דתניא רבי מאיר אומר אותו אילן שאכל אדם הראשון ממנו גפן היה שאין לך דבר שמביא יללה לאדם אלא יין" (סנהדרין ע, א-ב), הנחש הצליח לשכנע את אדם וחווה כשאמר להם, כל מה שהקב"ה לא מרשה לכם לאכול, זה רק את הפרי עצמו אבל אם תוציאו ממנו את המיץ, יהיה מותר לכם לאכול, כי את היוצא מהפרי הקב"ה לא אסר", הלכה חוה, סחטה את הענבים ונתנה לאדם.
על פי ביאורו, שלושת הדמויות נפגשות שוב בגלגול נוסף בעולם הזה, בזמן מרדכי הצדיק ואסתר המלכה, אסתר היא גלגולה של חווה ולכן היא מזמינה את המן שהוא משורש הנחש, למשתה עם המלך.
חז"ל אומרים שבכל מקום שנאמרה במגילת אסתר המילה "המלך" ולא נאמר "המלך אחשוורוש", זה מרמז על הקב"ה שהוא מלכו של עולם, אסתר המלכה מזמינה את המלך והמן אל משתה היין כמו שנאמר "יָבוֹא הַמֶּלֶךְ וְהָמָן הַיּוֹם אֶל הַמִּשְׁתֶּה" (אסתר ה, ד) כך יוצא שהמשתתפים שיבואו למשתה אסתר, זה הקב"ה שהוא המלך, הנחש שהוא המן, וחווה שזו אסתר.
על פי זה נבין שאסתר שהיא חווה אומרת להמן משורש הנחש במשתה היין, בגלגול הקודם אתה היית הנחש והבאת לי יין מפרי עץ הדעת, וכך הבאת מוות ושמד על כל העולם, אתה רוצה לחזור על זה שוב?
שהרי המן החטיא את ישראל בכך שנהנו מסעודתו של אותו רשע, החטיא אותם באכילה של מאכלות אסורות, החטיא אותם בזנות, כשם שהנחש האכיל את אדם וחווה במאכל אסור וגם הטיל בה זוהמה, כעת הוא שוב רוצה "לְהַשְׁמִיד לַהֲרֹג וּלְאַבֵּד אֶת כָּל הַיְּהוּדִים" (אסתר ג, יג)
לכן אומרת אסתר המלכה (חווה) יבוא המן אל משתה היין, ושמה אני יפיל את הנחש, על ידי שאני יפיל את הָמָן!
כמו שנאמר "וְהָמָן נֹפֵל עַל הַמִּטָּה אֲשֶׁר אֶסְתֵּר עָלֶיהָ" (אסתר ז, ח)
אומרת הגמרא "מלמד שבא מלאך והפילו עליה אמר ויי מביתא (ממי שנמצא בתוך הבית) ויי מברא (ממה שיש בגינת הבית), ויאמר המלך הגם לכבוש את המלכה עמי בבית…" (מגילה טז, א)
ויש לשאול מה ראה המלאך לדחוף את המן נגד רצונו? אלא שבזה חוזרים שוב לתיקון חטא אדם הראשון, שם שאל הנחש את חווה, "למה אתם לא אוכלים מעץ הדעת"?
אמרה לו חוה "הקב"ה אמר לבעלי ,שאסור לאכל מהעץ הזה ואסור לגעת בו", בא הנחש ודחפה על העץ ואמר לה, ראית? לא קרה לך כלום! כך יהיה אם תאכלי מעץ הדעת, שום דבר לא יקרה לך.
לכן שלח הקב"ה את המלאך ועכשיו הוא דחף את הנחש, את המן, על המיטה אשר אסתר עליה, כשם שדחף את חווה על העץ.
מובא בספר "חקרי לב", בגלל חווה הייתה הגזירה שכל בני האדם ימותו, ובני האדם לא יחיו יותר לנצח, ומכיון שחוה האכילה את אדם הראשון, היא כמו הביאה מוות לעולם, לכן עכשיו באה חווה בתור אסתר המלכה ומוכנה למסור את עצמה ואת נפשה למיתה, כדי להציל את עָם ישראל שנאמר "וְכַאֲשֶׁר אָבַדְתִּי אָבָדְתִּי" (אסתר ד, טז)
בכך היא מביאה לידי תיקון את מה שבגלגול הקודם, גרמה מיתה בעולם ועכשיו בזכותה, היא מחזירה חיים לעולם, ומביאה רווח והצלה ליהודים!".

לעילוי נשמת
מו"ח הרב חכם שמואל בן דוד ורחל ז"ל צדק שניאורסון
וזוגתו מרת רחל ראיה בת חכם אבישי ואסתר ז"ל
ובתו מרת יוכבד בת חכם שמואל ורחל ראיה ז"ל חן

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*