הרב אבישי בטאשוילי בדברי תורה לפרשת 'וירא'

הרב אבישי בטאשוילי בדברי תורה לפרשת 'וירא'

פרשת וירא

איך להשיג את הקדושה?

הגמרא במסכת סנהדרין מביאה את המדרש: "בשעה שביקש הקב"ה לברוא את האדם, ברא כת אחת של מלאכי השרת, אמר להם רצונכם נעשה אדם בצלמנו? אמרו לפניו ריבונו של עולם מה מעשיו? אמר להן כך וכך מעשיו, אמרו לפניו ריבונו של עולם "מָה אֱנוֹשׁ כִּי תִזְכְּרֶנּוּ וּבֶן אָדָם כִּי תִפְקְדֶנּוּ" (תהילים ח, ה), הושיט אצבעו קטנה ביניהן ושרפם, וכן כת שניה כת שלישית … אמר להן "וְעַד זִקְנָה אֲנִי הוּא וְעַד שֵׂיבָה אֲנִי אֶסְבֹּל" (ישעיהו מו, ד).
ויש לשאול, במה עונה הקב"ה על טענתם של המלאכים בציטוט פסוק זה?
מסבירים המפרשים על פי הגמרא במסכת בבא מציעא (פז, א) "עד אברהם לא היה זקנה .. שנאמר "וְאַבְרָהָם זָקֵן בָּא בַּיָּמִים" (בראשית כד, א), אם כך אמר הקב"ה למלאכים, "ועד זקנה אני הוא, ועד שיבה אני אסבול". למרות כל הטענות שלכם למה בראתי את האדם, תצטרכו לחכות עד שיגיע אברהם אבינו לעולם וברגע שהוא יגיע, ורק אז תבינו למה בראתי את האדם.
בפרשת השבוע מספרת התורה על בואם של שלושת המלאכים אל אוהל אברהם, רש"י מסביר את תפקידו של כל אחד מהם, "אחד לבשר את שרה, ואחד להפוך את סדום, ואחד לרפאות את אברהם", ויש להבין מדוע הגיע גם המלאך שתפקידו להפוך את סדום? מה היה הצורך בו אצל אברהם?
אלא שהמלאכים שהיו אצל אברהם אבינו היו אותם המלאכים שאיתם התייעץ הקב"ה בבריאת העולם האם לברוא את האדם, אמר להם הקב"ה: אתם אומרים "מה אנוש כי תזכרנו", הריני מראה לכם כבודו של אברהם שנאמר עליו "וַיִּזְכֹּר אֱלֹ-הִים אֶת אַבְרָהָם" (בראשית יט, כט), אתם אומרים "ובן אדם כי תפקדנו" הריני מראה לכם את יצחק שנאמר בו "וַה' פָּקַד אֶת שָׂרָה" (בראשית כא, א), עתידים אתם לראות האב שוחט בנו והבן נשחט על קדושת שמי.
אם כך יוצא, שבזכות אברהם אבינו סתם הקב"ה את פיהם של המלאכים שקטרגו בבריאת עולם בשביל האדם בזכות אברהם איש החסד, אז הודו המלאכים שראוי ונכון לברוא את האדם בשביל זה.
המלאכים שמעו מהקב"ה אודות אישיותו היוצאת דופן של אברהם אבינו, אך היו צריכים לראות במו עיניהם ולהבין מה הפך את אברהם אבינו להיות ראוי לברוא בשבילו את העולם כולו.
כשהתקרבו לאוהל אברהם, הם ציפו לגלות נשמה בוערת בלהט של קדושה והתעלות רוחנית, אדם פרוש מהחומר והגשם, אדם עם אקסטזה רוחנית והילה של גן עדן המנותקת מהיקום הפיזי והחומריות, להפתעתם חיכה להם אברהם אחר, עם מעט מים לשטיפת רגליים הוא מציע להם לשכב לנוח תחת בריזת העץ, הוא מגיש להם גבינת קוטג', באגטים טריים, וסטייק לשון עם חרדל בצד, הם היו בטוחים שהם הולכים לפגוש רבי גדול, אדמו"ר קדוש, ואולי התאכזבו לגלות שמדובר באדם שבהחלט יודע מה זה "לפתוח שולחן".
או אז הבינו המלאכים שאת הקדושה, הצדיקות, וההתעלות הרוחנית, משיגים על ידי מעשי אהבה יומיומיים חוסר אנוכיות, איכפתיות, ואדיבות.
החוויה האמיתית בשירות ה' היא לא לטוס לשמים בחיפוש אחר מלאכים, אלא פשוט להיות שם לצידו בשביל אדם אחר בזמן שהוא צריך אותך, ובשביל זה שווה אפילו לוותר על שיחה אישית עם הקב"ה כמו שלמדו חכמינו מאברהם אבינו "גדולה הכנסת אורחים יותר מהקבלת פני השכינה".
את הפגישה הזו המלאכים לא שכחו, כי הם גם חזרו, "שׁוֹב אָשׁוּב אֵלֶיךָ כָּעֵת חַיָּה וְהִנֵּה בֵן לְשָׂרָה אִשְׁתֶּךָ" (בראשית יח, י), דווקא אז קיבל אברהם אבינו את ההבטחה ללידת בנו יצחק, כך שלדרכו תהיה המשכיות ותבטיח כי מורשתו תהיה דרכם של ילדיו וצאצאיו ושלנו לדורי דורות.
לעיתים אדם מחפש לעשות מעשה של הקרבה לבורא עולם, להרבות בקדושה למען שמו יתברך, הוא מחפש איך לקבל על עצמו עול מלכות שמיים, למעשה מה שנדרש מאיתנו זה פשוט לדאוג לאדם אחר בעת שהוא זקוק לעזרה וסיוע.
וכדברי המשנה במסכת סנהדרין (פ"ד, ה), "לפיכך נברא אדם יחידי, ללמדך שכל המאבד נפש אחת מישראל, מעלה עליו הכתוב כאילו איבד עולם מלא, וכל המקיים נפש אחת מישראל, מעלה עליו הכתוב כאלו קיים עולם מלא… לפיכך כל אחד ואחד חייב לומר, בשבילי נברא העולם".
הרב אבישי בטשוילי // רב קהילת 'כרמים' ראשון לציון

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*