פרשת בראשית
על ידי התבוננות בבריאה מגיעים לאמונה:
כל מי שלא מתבונן בבריאה התבוננות אמיתית לא סתם הסתכלות בעלמא אלא ראיה חדה וברורה בבריאה על כל מרכיביה, ולא לחשוב שהבריאה היא משהו אקראי שנוצר פתאום במקרה, וכדי להמחיש את הטענה הזאת נביא כאן סיפור על מלך אחד שהיה לו יועץ יהודי יום אחד קרא המלך ליועץ היהודי ושאל אותו את השאלה מי ברא את העולם, כמובן שהיועץ ענה למלך בלי חשוב פעמים שהקב"ה ברא את העולם, ושוב שאל אותו המלך ומניין לך לדעת שהקב"ה הוא שברא את העולם, ענה לו היהודי שוב פעם בלי לחשוב הרבה זו האמונה, המלך כעס ואמר אמונה איננה תשובה לשאלה שאני שואל אמר המלך, פנה המלך ליועץ היהודי ואמר לו שיש לך שלושה ימים לתת לי תשובה שתניח את דעתי ולא עליך יהיה להאמיר את דתך לדתם של שאר השרים בממלכה ואכן כך היה בזמן שנקבע באו ליהודי ולקחו אותו למלך, היהודי ביקש מהמלך לאפשר לו לשיר למלך שיר פיוט והמלך הסכים והיועץ החל לשיר ומפיו של היועץ יצאו מילים וחרוזים שמתחרזים בייחס למלך שאוזן לא שמע אותם מעולם ממש מעשה אומן, כאשר סיים היהודי את השירה שאל אותו המלך מי חיבר את היצירה המופלא הזו, היהודי ענה ואמר שזה לא חשוב הרי אתה המלך גם כך לא תאמין לי והמלך היה מאוד סקרן לדעת מי הוא היוצר של השירה הזו והמלך דרש מהיהודי לומר לו מי חיבר את הפיוט, והיהודי ענה למלך ואמר בבתי יש קוף שאני מגדל אותו מאז שהוא נולד אמש הקוף ניגש לשולחן הכתיבה שלי ותוך כדי משחק הוא שפך את הדיו וכך נוצר היצירה המופלא הזו, סיים היהודי לספר את אשר קרה ומיד קם המלך והתפרץ על היהודי ואמר לו שאלו הם דברי שטות והבלים ממש, ולזה בדיוק ציפה היהודי אם המלך מבין שיצירה כזאת כפשוטה היא לא נוצרה סתם כך מאליה אם כן איך המלך יכול לחשוב שעולם שלם ומופלא שכזה נברא מאליו, הרי מספיק התבוננות פשוטה בבריאה ומבינים שיש מנגנון שלם שמניע ומפעיל את כל היקום הזה הלוא כן אמר היועץ למלך והמלך נהנה לו בראשו כהסכמה לדברי היועץ וכך נחה דעתו של המלך.
בעל חובת הלבבות בשער הייחוד אומר כך: "ויש בני אדם שאמרו שהעולם נהיה במקרה מבלי בורא שהתחיל ויוצר שיצר ותמוה בעיני איך תעלה בדעת האדם המדבר בעודנו בבריאותו כמחשבה הזאת" זאת אומרת אדם הוא פשוט צריך להסתכל סביבו ולראות שלא יתכן שבריאה כל כך מופלאה תעבוד לבד שכל המערכות עובדות בהרמוניה מופלאה כל כך, השמש והירח והכוכבים וכל מערכות השמים הנהרות והאגמים וכו' וכל הבריאה כולה אלא שפשוט צריך לומר שיש מנהיג לבירה שמזיז את הכל בצורה מושלמת, ונביא עוד סיפור כדי להמחיש זאת מסופר על ר' חיים זוננפלד זצ"ל שפעם אחת הוא נכנס לחנות והמוכר לא היה בחנות ומיד אחריו נכנס משכיל אחד ושאל היכן נמצא בעל החנות ענה לו ר' חיים זו חנות ללא בעלים גיחח המשכיל ואמר בלגלוג לר' חיים אולי כדאי שהרב פשוט יראה פסיכיאטר כי אנשים כמוך על משפט כזה מאשפזים אותם כך אמר לו המשכיל, ר' חיים לא התבלבל וענה לו אני אומר שאין בעלים לחנות אחת אבל אתם אומרים שאין בעל בית לכל העולם שהעולם מתנהל לבד אז מי צריך אישפוז אמר לו ר' חיים למשכיל, דוד המלך אומר בתהילים "השמים מספרים כבוד א-ל ומעשה ידיו מגיד הרקיע", ז"א שהבריאה עצמה היא שמעידה על הימצאות ונוכחות הבורא בעולם כי לולא הבורא העולם לא היה מתקיים אפילו רגע אחד כי לא יתכן עולם שכזה בלי מנהיג ומתוך ההבנה וההכרה הזאת אנחנו נגיע לאמונה בהקב"ה במי שאמר "והיה העולם". שבת שלום
ר' יעקב בטוניאשוילי – לוד
לע"נ: לאה בת שלום וחנה אשת ישראל מזור ת.נ.צ.ב.ה

